آینده خواندنی است/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

انتشارات راه‌یار، ناشر خاطرات زنان در پشتیبانی از جبهه/ مردم به‌صورت هدفمند وارد نمایشگاه می‌شوند

مسئول دفتر تاریخ شفاهی تهران گفت: انتشارات راه‌یار در حوزه‌های پیشرفت، جهاد سازندگی، زنان، دفاع مقدس در حوزه پشتیبانی از جنگ و زنان پشتیبان جنگ و پشت جبهه را روایت می‌کند و کاری به خود جبهه ندارد.
کد خبر: ۵۸۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۰ - 19May 2023

انتشارات راه‌یار، ناشر خاطرات زنان و پشت جبهه/ مردم به‌صورت هدفمند وارد نمایشگاه می‌شوند«محمدصادق افشاری» مسئول دفتر تاریخ شفاهی تهران، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستقر در محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ در مورد حوزه‌های اصلی فعالیت انتشارات راه‌یار اظهار داشت: انتشارات راه‌یار در حوزه‌های پیشرفت، جهاد سازندگی، زنان، دفاع مقدس در حوزه پشتیبانی از جنگ و زنان پشتیبان جنگ و پشت جبهه را روایت می‌کند و کاری به خود جبهه ندارد؛ چون بخش جبهه متصدی دارد، اما بخش پشت جبهه متصدی ندارد، نهضت سوادآموزی و مباحث روز انقلاب اسلامی را روایت می‌کند که نیاز روز جامعه است، مانند مطالبه‌گری.

مسئول دفتر تاریخ شفاهی تهران، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: محور و تمرکز اصلی کار ما در چهار حوزه اصلی پیشرفت، مدافعان حرم، پشتیبانی جنگ نهضت و جهاد است.

وی در مورد آثار جدیدی که به نمایشگاه آمده‌اند گفت: ما حدود ۱۶۰ اثر داریم که سال گذشته ۶۰ اثر را چاپ کردیم و جدیدترین آثار ما کتاب‌های جولان جوانمرد، زاده زابل، حوض خون، گردان نانوا‌ها (که در مورد زنان خانوکی (اهل خانوک کرمان) است)، معلم حسابی (که در مورد علوم تربیتی است)، نان سال‌های جنگ (در مورد پشتیبانی جبهه است)، سرباز روز نهم (در مورد شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده است)، کشکول آقا میرزا جواد آقا (که در مورد مدافعان حرم هست)، ابوعلی و ممنوع‌الخروج است.
افشاری در مورد آثاری که انتشارات راه یار در حوزه پیشرفت به نمایشگاه آورده است، اظهار داشت: در حوزه پیشرفت هم کتاب «عملیات احیا» را منتشر کرده‌ایم که در مورد کارخانه جِمکو سبزوار است و یک مجموعه دانش‌بنیان بوده که به ضرردهی رسیده است و مدیر انقلابی وارد می‌شود و کارخانه را احیا می‌کند و به شکوفایی می‌رساند. این کارخانه الآن از ضرردهی، به سوددهی کلان رسیده است.

مسئول دفتر تاریخ شفاهی تهران، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که «رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود، به حوزه کودک و نوجوان اشاره فرمودند. آیا انتشارات شما در این حوزه فعالیتی داشته است؟»، گفت: ما در انتشارات‌مان مجموعه‌ای به اسم «همبازی» داریم. این مجموعه با محوریت «مادر و کودک» و «پدر و کودک» ایفای نقش می‌کند و یک سری آثار را در این مورد تولید می‌کند. این مجموعه، موضوعی مانند نوع تعامل مادر و کودک و نوع روایت‌های کودکانه از انقلاب اسلامی را تولید و چاپ می‌کند.

وی افزود: یک سری کتاب داستان کودک هم در دست تولید داریم. یک سری مجموعه در دست تولید داریم که به نمایشگاه نرسیده‌اند، اما در حوزه کودک هستند.

افشاری در پاسخ به پرسش «به نظر شما، کتاب‌هایی که در حوزه مدافعان حرم، مقاومت و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشتید، آیا توانسته است مخاطبان خاص خود را در نمایشگاه پیدا کند و جایگاهی داشته باشد؟» بیان داشت: کتاب‌های حوزه دفاع مقدس مانند حوض خون، از چاپ سی‌ام خود فراتر رفته است با آنکه کمتر از یک سال است که منتشر شده و تقریظ رهبری روی آن خورده است.

مسئول دفتر تاریخ شفاهی تهران، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: کتاب «اینجا سوریه است» روایت زنان سوریه‌ای از آشوب‌های سوریه است که جای خود را پیدا کرده است. حوزه مدافعان حرم نیز اینگونه است.

وی افزود: ما در حوزه پیشرفت، یکی از پرچمداران اولیه این حرکت بودیم و الآن به لحاظ تولید، به جای خوبی رسیده‌ایم و کتاب‌هایی که تولید کرده‌ایم، کتاب‌های دسته اول حوزه پیشرفت هستند؛ مانند «آرزو‌های دست‌ساز» و «امواج اراده‌ها» و کتاب‌های زاده زابل و جولان جوانمرد نیز تازه چاپ شده‌اند. مردم از این کتاب‌ها استقبال کرده‌اند.

افشاری در مورد حضور مردم در نمایشگاه کتاب گفت: طبق آمار، استقبال مردم از نمایشگاه خیلی خوب بوده است و هر چه جلوتر می‌رویم و به روز‌های آخر نزدیک می‌شویم این استقبال بیشتر می‌شود. امسال خیلی‌ها هم به صورت مجازی کتاب می‌خرند.

مسئول دفتر تاریخ شفاهی تهران، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: مردم هدفمندتر وارد بازار می‌شوند و می‌دانند که چه می‌خواهند و به همان غرفه می‌روند و خرید خود را می‌کنند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ست» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) تهران و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار