به بهانه بازگشت پیکر شهید «رجب حسین‌زاده» به میهمن اسلامی؛

پیکری که ۴۰ سال بر روی خاک ماند

شهید «رجب‌ حسین‌زاده» ۱۷ شهریور سال ۱۳۶۲ وقتی ۱۸ سال داشت در عملیات والفجر۳ در منطقه مهران به شهادت رسید و پیکرش بعد از تفحص با آزمایش DNA شناسایی شد.
کد خبر: ۵۸۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۱ - 30May 2023

تنی که ۴۰ سال بر روی خاک ماندگروه استان‌های دفاع‌پرس - «علی‌اصغر قنبری» پژوهشگر مرکز اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی؛ یک ماه مانده به نبرد والفجر ۳، تعدادی از نیرو‌های سپاهی و بسیجی از شهرستان‌های استان خراسان به جبهه غرب (ایلام) اعزام و تحت عنوان گردان رعد سازماندهی شدند.

سپس در اردوگاهی به نام «شهید حیدری» نزدیک منطقه عمومی نبرد، بین صالح‌آباد و مهران، در کنار رود «کُنجان‌چم» برای آمادگی رزمی و آموزش نظامی مستقر شدند. چند روز مانده به نبرد والفجر ۳، گردان رعد در نزدیک‌ترین نقطه به خط مقدم نبرد، مستقر و فرماندهان این گردان با هدف شناسایی منطقه نبرد، مبادرت به نفوذ در داخل مواضع دشمن بعثی نمودند.

نبرد والفجر ۳ در هفتم مرداد ۱۳۶۲ با رمز «یا الله» در جبهه میانی و با هدف تأمین شهر و دشت مهران و جاده ایلام-دهلران با فرماندهی مشترک سپاه و ارتش آغاز شد و نیرو‌های ایرانی از سه محور به دشمن بعثی عراق یورش بردند. در نبرد والفجر ۳، هدف تیپ ۲۱ امام رضا (ع) در محور میانی، پشت سرگذاردن جاده مهران- ایلام، تصرف و تأمین پاسگاه‌های زالوآب و دُراجی تا آبادی فرخ‌آباد، روبروی شهر زرباطیه عراق بود. فرمانده گردان رعد با «غلامرضا پروانه» از سپاه شهرستان سبزوار بود. این گردان ۴۱۷ نفر نیروی سپاهی و بسیجی در قالب سه گروهان رزمی داشت.

فرمانده گروهان یکم این گردان «محمدعلی پُردل» از سپاه شهرستان قاین بود. تعداد نیرو‌های این گروهان ۱۵۰ نفرکه حدود ۸۰ نفر آنان از پاسداران و بسیجییان استان خراسان جنوبی فعلی بودند. خطوط دفاعی دشمن بعثی عراق در محدوده عملیاتی گردان رعد به صورت پایگاه‌های هلالی شکل، گسترش یافته بود.

گردان رعد در شب اول نبرد، در حالی در سمت راست آن، گردان الحدید (یکی دیگر از گردان‌های تیپ ۲۱) و در سمت چپ آن (قسمت جنوبی منطقه نبرد)، لشکر ۴۱ ثارلله به فرماندهی سردار شهید «قاسم سلیمانی» (تولد اسفند ۱۳۳۵- شهادت دی ۱۳۹۸) قرار داشت، مأموریت داشت به عنوان گردان خط‌شکن با پشت سرگذاشتن جاده ایلام-مهران و با عبور از میادین مین، خطوط و پایگاه‌های هلالی شکل دشمن بعثی را درآن سوی رودخانه کنجان‌چم تصرف و سپس در روبروی شهر زرباطیه عراق پدافند نماید.

در آن شب، گروهان یکم گردان رعد به فرماندهی «محمد علی پردل» که چهار دسته داشت، خط شکن بود و دو گروهان دیگر گردان رعد، پشتیبان این گروهان بودند. نیرو‌های گروهان یکم به محض عبور از میدان مین و بعد از اعلام رمز عملیات، با روحیه بسیار بالا به سه پایگاه هلالی شکل دشمن هجوم بردند و در همان ساعت اولیه، آن‌ها را تصرف کردند.

درآن شب با تعقیب و ادامه پیشروی در آن سوی پایگاه‌ها و وارد نمودن تلفاتی بر دشمن بعثی، مجدد به سمت پایگاه‌های تصرف شده برگشتند و با روشن شدن هوا، آرایش پدافندی خود را شکل دادند. در تصرف این سه پایگاه، تعدادی از نیرو‌های گروهان یکم از جمله فرمانده دسته سوم، «رجب حسین‌زاده» از سپاه شهرستان بیرجند به شهادت رسید. در آن شب «حسین‌زاده» با شجاعت و با هدایت دسته‌اش در یک درگیری بسیار نزدیک، خط دشمن بعثی را شکست و در حین پیشروی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

صبح روز نبرد، نیرو‌های گردان رعد در پشت خاکریز جدیدی که مهندسی رزمی تیپ ۲۱ امام رضا (ع) در حال احداث آن بود، مستقر شدند. در این وضعیت، نیرو‌های گروهان یکم درصد برآمدند که پیکر پاک «حسین‌زاده» را که در نزدیک دشمن بعثی به شهادت رسیده بود به عقب منتقل کنند که با توجه به شروع پاتک‌های دشمن بعثی موفق به این کار نشدند. به عبارتی روز بعد، پاتک‌های شدید دشمن بعثی عراق به مواضع فتح شده و خطوط پدافندی گردان رعد شروع شد؛ به طوری که روزی دو یا سه پاتک را اجرا می‌کرد، اما همه این پاتک‌ها با دلاورمردی نیرو‌های گردان رعد که به عشق امام حسین (ع) و ظهور آقا امام زمان (عج) می‌جنگیدند، خنثی و دشمن بعثی، مجبور به عقب‌نشینی می‌شد.

امروزه اگر مردم شریف ایران از جاده ایلام به مهران به راحتی و امنیت عبور می‌کنند و از آنجا به عتبات عالیات به‌ویژه به کربلای معلا مشرف می‌شوند نتیجه جانفشانی و شهادت بسیجیان و سبزپوشانی همچون شهید «رجب حسین‌زاده» است. در نهایت بعد از ۴۰ سال، پیکر پاک شهید «رجب حسین‌زاده» این شهید سبز پوش و والامقام جبهه حق به آغوش خانواده و ملت شهید پرور و ولایی شهرستان بیرجند بازگشت و در روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در کنار همرزمان شهیدش آرام گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار