چشم‌انداز سفر پادشاه عمان به ایران

این کارشناس مسائل منطقه گفت: مقام‌های ایرانی باید از فرصت سفر پادشاه عمان به تهران برای رایزنی‌های بهتر و تحقق خواسته‌های دولت سیزدهم برای گسترش مراودات سیاسی با کشور‌های همسایه و منطقه استفاده کنند.
کد خبر: ۵۹۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ - 19May 2023

چشم‌انداز سفر پادشاه عمان به ایرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، معاون اول رئیس جمهور کشورمان در دیدار «قیس بن محمد الیوسف» وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه گذاری عمان از سفر قریب‌الوقوع هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید، پادشاه عمان به تهران خبر داد و اظهار داشت: امیدوارم با سفر پادشاه عمان به ایران که در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد، فصل جدیدی از روابط و مناسبات تجاری میان دو کشور گشوده شود.

وی افزود: تهران برای ایجاد تحول در مناسبات تجاری خود با مسقط و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی فی مابین آمادگی کامل دارد.

«محمدپارسا نجفی» کارشناس مسائل منطقه درباره اهمیت سفر قریب الوقوع پادشاه عمان به ایران و نقش این کشور در حل بخش مهمی از موضوعات منطقه‌ای اظهار داشت: سفر هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان به ایران از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ ازجمله اینکه ایران وعمان همواره روابط مطلوبی با هم داشته اند، به نحوی که می‌توان گفت رابطه با عمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جزو بهترین روابط ایران با کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس بوده است.

نجفی افزود: در حال حاضر بعد از کشور‌های عضو محور مقاومت، یعنی عراق، سوریه، لبنان و یمن، عمان بهترین روابط را در جهان عرب با جمهوری اسلامی ایران دارد. در عین حال نقشی که دولت مسقط در منطقه ایفا می‌کند، متفاوت از سایر کشور‌های عربی است.

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: مسقط تنها عضو شورای همکاری خلیج فارس است که از عربستان سعودی در حمله به یمن حمایت و همراهی نکرد و حاضر نشد به جنگ مردم مظلوم یمن برود؛ ضمن اینکه برخلاف خواست سعودی‌ها تلاش کرد برای مردم یمن نقش کمک رسانی خوبی داشته باشد، به گونه‌ای که بیشترین تلاش را برای صلح برعهده گرفت به پل ارتباطی برای کمک به مردم یمن تبدیل شد.

نجفی گفت: عملکرد سلطنت عمان نشان می‌دهد، این کشور نقش متفاوتی در جنوب خلیج فارس برعهده دارد، کشوری به لحاظ جغرافیایی و سیاست خارجی مهم در منطقه که از نظر همسایگی برای ایران اهمیت زیادی دارد.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: مقام‌های ایرانی باید از این فرصت برای رایزنی‌های بهتر و تحقق خواسته‌های دولت سیزدهم برای گسترش مراودات سیاسی با کشور‌های همسایه و منطقه استفاده کنند.

وی گفت: از سفر پادشاه عمان به ایران می‌توان در راستای بازگشایی مسیر ارسال کمک‌های انسان دوستانه به یمن استفاده کرد، زیرا یمن همچنان در محاصره است. با وجود اینکه یک سال از آتش بس می‌گذرد و ارتباط و توافق میان ایران و عربستان ازسر گرفته شده است، یمن همچنان در محاصره قرار دارد و امکان ارسال غذا و دارو برای مردم این کشور وجود ندارد، بنابراین هر مذاکره‌ای اعم از دوجانبه یا فرامنطقه‌ای باید به باز کردن مسیر کمک‌رسانی به کودکان و مردم عادی یمن منجر شود.

نجفی عنوان کرد: با توجه به اینکه یمن به لحاظ زمینی فقط دارای دو همسایه عربستان و عمان است و عمان در همسایگی ایران قرار دارد، ارتباط حسنه ایران و عمان می‌تواند بهترین راه برای ارسال کمک‌های زمینی و دریایی به این کشور باشد.

کارشناس مسائل منطقه توضیح داد: خارج از روابط دوجانبه ایران و عمان می‌توان گفت، مسقط نقش میانجی‌گری قابل توجهی در مذاکرات مختلف ایران با طرف‌های مقابل ایفا کرده است؛ ازجمله میانجی‌گری در موضوعات مرتبط با آمریکا، برجام و اروپا، برای ازسرگیری ارتباط با عربستان سعودی و مذاکرات صلح یمن.

نجفی گفت: عمان نشان داده به دنبال افزایش ثبات و امنیت منطقه است و به این دلیل نقش و جایگاه میانجی‌گری را برعهده دارد. عمان به ایران به عنوان وزنه‌ای در منطقه برای افزایش وزن ژئوپلیتیک خود نگاه می‌کند، لذا مسؤولان ایرانی در سفر آتی پادشاه عمان به ایران این موضوع را نباید از نظر دور دارند.

منبع: راهبرد معاصر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار