آینده خواندنی است/ آیین رونمایی و معرفی مجموعه کتاب‌های شهدای کشتی‌گیر برگزار شد؛

روایتی از شهدای کشتی‌گیر/ درس پهلوانی گرفتند و به میدان رزم رفتند

مرکز مستندنگاری فدراسیون کشتی از مجموعه کتاب‌های شهدای کشتی‌گیر در رویداد سی‌وچهارم رونمایی کرد و از آثار پهلوانان شهیدی که شخصیت‌شان تاکنون برای مردم مکتوم مانده بود، رونمایی شد.
کد خبر: ۵۹۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳ - 19May 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستقر در محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ مراسم رونمایی و معرفی مجموعه کتاب‌های شهدای کشتی‌گیر فدراسیون کشتی با حضور پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، حسن رنگرز، سرمربی تیم کشتی ‌فرنگی، معصومه جواهری، مدیر مرکز مستندنگاری فدراسیون کشتی و ابراهیم مهربان، در سالن گوشه نقد نمایشگاه کتاب برگزار شد.
 
این مجموعه شامل کتاب‌های «دوبنده خاکی» روایتی از زندگی کشتی‌گیر شهید اصغر منافی‌زاده نوشته نفیسه زارعی، «نخسایی‌ها» روایتی از زندگی کشتی‌گیر شهید سجاد عفتی، نوشته مصطفی آقامحمدلو، «از دوبنده تا سربند» روایتی از زندگی کشتی‌گیر شهید انوشیروان رضایی، نوشته محمد تقی عزیزیان، «شمع بی‌صدا آب می‌شود» خاطرات پاسدار مدافع حرم شهید ابراهیم اسمی، نوشته سبحان خسروی و «برف و باروت» روایتی از زندگی کشتی‌گیر شهید سیدمصطفی میرشکاک، نوشته محمدتقی عزیزیان، منتشر شده از سوی انتشارات شهید کاظمی است.
 
معصومه جواهری، مدیر مرکز مستندنگاری فدراسیون کشتی‌ درباره این مرکز و روند تولید آثار اظهار داشت: ایده این‌ کار به دو سال پیش مربوط می‌شود. آن زمان تصمیم گرفتیم درباره سیره و زندگی شهدای کشتی‌گیر، آثاری به نثر و به زبان روایت منتشر کنیم، چراکه بسیاری از افراد نمی‌دانستند این شهدا، زمانی کشتی‌گیر بوده‌اند و قبل از حضور در میدان رزم، در زورخانه‌ها درس پهلوانی آموخته‌اند.
 
وی افزود: برای انتخاب نویسندگان فراخوانی را منتشر کردیم؛ در نهایت تعدادی با ما همراه شدند و متواضعانه پای کار ایستادند.
 
جواهری درباره تعداد شهدای کشتی‌گیر گفت: تاکنون ۱۵۰۰ شهید کشتی‌گیر شناسایی شده است. این افراد در باشگاه‌ها عضو بوده‌اند و در حوزه کشتی فعالیت می‌کردند. در حال حاضر ۱۷۴ وصیت‌نامه شهدای کشتی‌گیر را جمع‌آوری و در قالب یک اثر منتشر کرده‌ایم.
 
مدیر مرکز مستندنگاری فدراسیون کشتی‌ اضافه کرد: از همان دو سال گذشته، مصاحبه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات و عکس‌های ۲۵ شهید آغار شد که اکنون ۵ اثر به اتمام رسیده و ۱۷ اثر دیگر هم در حال آماده‌سازی است. کار این مجموعه تنها به جمع‌آوری خاطرات شهدای کشتی‌گیر محدود نمی‌شود؛ نوشتن از پیشکسوتان این حوزه بخشی دیگر از فعالیت مرکز مستند‌نگاری  است.
 
در ادامه حسن رنگرز از زحمات مرکز مستندنگاری فدراسیون کشتی تشکر کرد و فدراسیون کشتی را یکی از مراکز خاص و پیشرو در حوزه فرهنگی دانست و گفت: فعالیت‌های این مرکز در راستای توسعه کتابخوانی فراتر از کلیشه‌ها و اقدامات سطحی است.
 
وی افزود: شهیدان از الگوهای واقعی جامعه ما هستند اما متاسفانه به علت رفتارهای سیاسی، مظلوم واقع شده‌اند و نیاز است از طریق اقدامات فرهنگی آن‌ها را معرفی کنیم. امیدوارم تولیدات فرهنگی فدراسیون مورد اقبال مخاطبان باشد.
 
پژمان درستکار و ابراهیم مهربان از دیگر افراد حاضر در مراسم رونمایی بودند و در صحبتی کوتاه از تلاش‌های مرکز مستندنگاری فدراسیون کشتی قدردانی کردند.
 
سی‌‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرد و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار