آینده خواندنی است/ یک شاعر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمايشگاه کتاب ويترين ملی بروز و حضور انديشه‌های نو است

پروانی نمايشگاه کتاب تهران را ويترين ملی بروز و حضور انديشه‌های نو دانست و گفت: این نمایشگاه می‌تواند تأثيرگذاری خاص خودش را در انتقال دانش به روش‌های مختلف داشته باشد قاعدتاً اگر نمايشگاه كتاب به خوبی برگزار شود می‌تواند جامعه فرهنگی و ادبی ما را برای يک سال تغذیه کند.
کد خبر: ۵۹۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۸ - 20May 2023

«ناصر پروانی» شاعر و دبیر جشنواره قصه عشاق که با محوریت بزرگداشت شهید دانشمند محسن فخری‌زاده برگزار خواهد شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به جایگاه نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و اظهار داشت: واقعيت اين است كه تأثيرگذاری فضاهای مجازی و ارتباطات از راه دور در تمام رشته‌های علمی و آموزشی كتمان‌ناپذير است؛ به‌واقع فضای عمومی جامعه ما و جامعه جهانی را در برگرفته و در این میان كتاب هم به‌عنوان يكی از اصلی‌ترين ابزارهای انتقال دانش، فرهنگ و علم نمی‌تواند از اين قاعده مستثنی باشد و نمايشگاه كتاب به عنوان يک ويترين ملی بروز و حضور انديشه‌های نو می‌تواند تأثيرگذاری خاص خودش را در انتقال اين دانش به روش‌های مختلف داشته باشد.

وی به تاثیرات مثبت نمایشگاه کتاب تهران پرداخت و گفت: قاعدتاً اگر نمايشگاه كتاب به‌خوبی برگزار شود به وقوع بپيونده می‌تواند جامعه فرهنگی و ادبی ما را برای يک سال تغذيه كند و نمايشگاه می‌تواند به‌صورت واقعاً نمايشگاه و ويترين ارائه و معرفی روش‌های غير از اينكه انديشه‌های جديد و علم‌های جديد را می‌تواند معرفی كند.

این شاعر در پاسخ به اینکه کارنامه نمایشگاه کتاب تاکنون چگونه بوده است، عنوان کرد: در سی و چهار دوره نمایشگاه كتاب تنوع ناشران بوده و ما سال به سال می‌بينيم كه تعداد ناشران بيشتر شده در يک سال‌های حتی به اوج رسيده لذا تغيير را هر سال می‌توانيم ببينيم. وقتی مخاطب وارد نمايشگاه می‌شود دسته‌بندی‌های مختلفی از دست بندی‌های موضوعی تا دسته‌بندی‌های رده‌های سنی و دسته‌بندیهای دانشگاهی و غيردانشگاهی هست لذا تنوع سلایق در نمایشگاه مشهود است.

دبیر جشنواره قصه عشاق خاطرنشان کرد: اين واقعيت دارد هر كسی دنبال هر كتاب بيايد در نمايشگاه قاعدتاً با سليقه‌‌ی خودش میتواند پيدا بكند ولی يک موضوعی را نمي شود ازش گذشت آن هم اين كه ارتباط ما با ساير ملل و ساير جوامع در خصوص مبادله و متبادله‌ی كتاب ارتباط خيلی قوی نيست ما در نقاط مختلف مثل اروپای شرقی كه چهارراه ادبيات جهان هست در نمايشگاه بين‌المللی اگر چه گاهاً به صورت مختصر دارای نمايندگانی بوديم به‌عنوان كتاب‌هايی به‌عنوان نماينده‌ی فرهنگ و ادب ما حضور داشتند و انديشه‌ی ما حضور داشتند ولي آن تأثيرپذيری كه بايد جوامع جهانی از فرهنگ و ادبيات ايران با اين قدمت داشته باشند را هنوز به طور كامل نداشتيم و اين را من می‌توانم ربط بدهم به آن حجم تنوعاتی كه خيلي بايد بيشتر از اين باشد و نيست.

پروانی درباره تاثیر نمایشگاه کتاب تهران در فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: مسلماً نمايشگاه كتاب در این فرهنگ بي‌تأثيرنبوده چون ما اصلاً رويداد فرهنگي ديگری غير از نمايشگاه كتاب به اين وسعت نداريم. بالاخره ويترين نمايشگاه كاملتر از تمام فضاهايی است كه كتاب عرضه می‎شود لذا در گسترش کتاب و کتابخوانی بی‌تأثير نبوده است و خيلی تأثير خوبی داشته و اثر بخش بوده است.

وی برگزاری مستمر این نمایشگاه را ضروری دانست و افزود: وجود نمايشگاه كتاب ضروری بوده است و بايد به فكر كارهای نوين در نمایشگاه باشيم؛ سالهاست ما در نمايشگاه نشست‌های مختلف و رونمايیهای داریم ولی شايد وقت آن شده كه به‌سمت كارهای جديدتری برویم که مورد نیاز و علاقه جوان‌ترهاست.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار