یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

نقش‌ ممتاز متخصصان صنعت دفاعی در ثبت رکوردی تاریخی

ناوشکن دنا به‌عنوان یک شناور نظامی تمام‌ایرانی توانست از خطرناک‌ترین آبراه‌ها و مسیر‌های دریایی به سلامت عبور کند و باعث اعتلای نام ایران در جهان شود.
کد خبر: ۵۹۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۱ - 21May 2023

ناوشکن دناگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ مأموریت هشت ماهه و افتخارآمیز هشتاد و ششمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز گذشته با پهلوگیری در منطقه یکم دریایی نداجا در بندرعباس پایان یافت.

این ناوگروه که متشکل از ناوشکن تمام‌ایرانی «دنا» و ناوبندر «مکران» بود، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ مأموریت دریانوردی به دور کره زمین را آغاز و از خلیج بنگال، تنگه مالاگا، دریای جاوه، تنگه مکاسار، دریای سلبس، اقیانوس هند، اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس جنوبی، و سواحل کشور‌های شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل عبور کرد.

ناوگروه ۸۶ نداجا به دلیل اینکه توانست رکورد طولانی‌ترین مأموریت تاریخ دریانوردی کشورمان را به نام خود ثبت و به دور کره زمین سفر کند به «ناوگروه ۳۶۰» معروف شد.

این رکورد در حالی به دست آمد که ناوشکن دنا به‌عنوان یک شناور نظامی تمام‌ایرانی توانست از خطرناک‌ترین آبراه‌ها و مسیر‌های دریایی به سلامت عبور کند و با دستیابی به اهداف مأموریت خود، باعث اعتلای نام ایران در جهان شود.

بنا به گفته دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش، ناوگروه ۳۶۰ از سه طوفان سهمگین با موفقیت گذشت؛ طوفان‌هایی که در یکی از آن‌ها، یکی از ناوشکن‌های کشور‌های همسایه غرق شد.

ناوشکن دنا که برای «۲۸ درجه کجی» طراحی شده است، در مأموریت خود به دور کره زمین، «۴۸ درجه کجی» را در شرایط طوفان تجربه کرد و از میدان مواجهه با شرایط سخت، سربلند بیرون آمد.

این موفقیت بزرگ و طی کردن مسیری به طول بیش از ۶۵ هزار کیلومتر در دریا‌ها و اقیانوس‌های جهان که باعث شد نام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ردیف قدرت‌های دریایی جهان قرار گیرد، علاوه بر تدابیر فرمانده معظم کل قوا، تمهیدات فرماندهان نداجا و تلاش‌های جهادگونه کارکنان دریادل ناوگروه ۸۶، مرهون زحمات دانشمندان، متخصصان و تک‌تک تکنسین‌ها و کارکنان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است.

متخصصانی که با طراحی و تولید ناوشکن تمام‌ایرانی دنا زمینه انجام مأموریت‌های بزرگ و افتخارآفرینی را برای دریادلان نیروی دریایی کشورمان فراهم کردند.

این توفیق، زمانی بزرگتر جلوه می‌کند که در نظر داشته باشیم کشورمان سال‌هاست در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه نظامی در تحریم به سر می‌برد و دشمنانِ ملت ایران با مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت این ملت، همواره تلاش کرده‌اند تا ایران اسلامی را کشوری ضعیف و وابسته نگه دارند.

صنعت دفاعی علاوه بر تجهیز نیروی دریایی کشورمان به پیشرفته‌ترین و به‌روزترین سامانه‌ها و تجهیزات مورد نیاز، در تجهیز سایر مجموعه‌های نیروهای مسلح در حوزه‌های مختلف زمینی، هوایی و پدافندی نیز عملکرد درخشانی داشته است.

در مجموع می‌توان گفت تحقق شعار «ما می‌توانیم»، خوداتکایی و خودکفایی نیرو‌های مسلح کشورمان ماحصل اطمینان به جوانانی است که با مجاهدت علمی خود، راه رسیدن به قله‌های افتخار و پیشرفت را برای ملت ایران هموار کردند و امروز صنعت دفاعی کشورمان با برخورداری از چنین نیرو‌های زبده و پا در رکابی، نویدبخش امنیت پایدار برای ملت شریف ایران است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار