چگونه پاداش سردار «عبدالله اسکندری» تنی بی سر شد

سردار یسرتیپ پاسدار «عبدالله اسکندری» مشهور به سیدالشهدای مقاومت فارس، از شهدای بزرگ جبهه مقاومت و مدافعان حرم است که برای پاسداری از حریم اهل بیت (ع) به دست دژخیمان داعشی سر از پیکر پاکش جدا شد.
کد خبر: ۵۹۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۵ - 05June 2023

چگونه پاداش سیدالشهدای مقاومت تنی بی سر و سری بر روی نیزه شد؟/// اتونشربه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، سردار یسرتیپ پاسدار «عبدالله اسکندری» مشهور به سیدالشهدای مقاومت فارس، از شهدای بزرگ جبهه مقاومت و مدافعان حرم است که برای پاسداری از حریم اهل بیت (ع) به دست دژخیمان داعشی سر از پیکر پاکش جدا شد.

«احمدرضا مداح»، از پیشکسوتان دفاع مقدس و جانباز جنگ تحمیلی که دوستی و آشنایی دیرینه‌ای با این شهید گرانقدر دارد به بیان خاطراتی از این شهید پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

یاد باد آن روزگاران

آن زمان که سردار شهید حاج عبدالله اسکندری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس بود سین یکی از برنامه‌ها به انتها رسیده بود و در نقطه ناهار پایانی یکی از سمینارها بودیم که معاون وقت فرهنگی به من گفت: برو سمت اداره  و حاج عبدالله را هم با خودت برای صرف ناهار بیاور.

ساختمان نزدیک بود و با عجله و با پای پیاده به سمت ساختمان اداره حرکت کردم. ساعت کاری اداره تمام شده بود و اکثر کارمندان هم اداره را ترک کرده بودند.

پله‌ها را سریع طی کردم. درب اتاق باز بود. دربی که به روی راهرو باز بود را آهسته زده و سلام کرده و وارد اتاق شدم. صدایم را شناخت و گفت بیا تو.

جلوتر که رفتم دیدم ایشان با همان منش متواضع و خاکی همیشگی خود روی زمین نشسته‌اند و سفره‌ای کوچک هم برای خود پهن کرده و مشغول خوردن ناهار هستند. نان ... ماست ... خرما ...

گفت مداح  چیکار داری این موقع؟ گفتم فلانی سلام رسوندند گفتند تشریف بیاورید با هم بریم رستوران برای ناهار .

لقمه ای نان و ماست و خرما برایم گرفت و گفت:«همینجا خوبه. اگه می‌خوای بشین باهم ناهار بخوریم ...»

آری حاج عبدالله اسکندری اینگونه بود که پاداشش شد تنی بی سر و سری بر روی نیزه.

درباره شهید حاج عبدالله اسکندری سیدالشهدای جبهه مقاومت استان فارس

عبدالله اسکندری در سال ۱۳۳۷ در قصرالدشت شیراز به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۸ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. نکته قابل ذکر در خصوص این شهید گرانقدر این است که حاج عبدالله در تمام هشت سال دفاع مقدس در جبهه حضور داشت و اولین حضور وی نیز در جبهه سوسنگرد بود.

وی از یاران و همرزمان سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان بود و در مدت حضور در جبهه‌ها تک‌تیرانداز، تیربارچی، و رزمنده اطلاعات شناسایی و… بود.

سیدالشهدای مقاومت فارس و شهید شاخص مدافع حرم در عملیات خیبر فرمانده سپاه لار و در عملیات بدر جانشین فرمانده گردان و در والفجر ۸ جانشین رئیس ستاد تیپ الهادی بود و در عملیات‌های کربلای ۱، ۳، ۴، ۵ و ۸ رئیس ستاد تیپ الهادی بود. در عملیات والفجر ۱۰ جانشین تیپ مهندسی و در عملیات بیت‌المقدس ۴ فرماندهی تیپ مهندسی را بر عهده داشت.

از دیگر مسئولیت‌های سردار اسکندری فرماندهی مهندسی رزمی ۴۶ امام هادی (ع)، فرماندهی تیپ ۴۶ امام هادی (ع)، فرماندهی مهندسی رزمی قرارگاه مدینه منوره، فرماندهی مهندسی تیپ ۴۲ قدر و فرماندهی مهندسی رزمی جبهه مقاومت بود.

وی در عرصه‌های سازندگی هم فعالیت داشت که در احداث سد کرخه احداث جاده نیریز در استان فارس، طرح توسعه نیشکر، اجرای طرح‌های سد و بسیاری دیگر از فعالیت‌های جهادی سهم ویژه‌ای داشت و نامی نیک از خود برجای گذاشت.

مدیری که به «صندلی گریزی» مشهور بود

اسکندری، انسانی منظم و مسئولیت پذیر بود که در نهاد‌های مختلف و سمت‌های گوناگونی خدمت کرد. در عین حال بسیار «صندلی گریز» و معنوی بود؛ یعنی در طول دوران خدمت به هیچ عنوان به دنبال پست و شغل نبود. به همین دلیل به هر جایی که به او ماموریت خدمت می‌دادند، می‌رفت و زمانی که مدت زمان خدمت و ماموریت تمام می‌شد، بسیار راحت پست و محل خدمت خود را تحویل می‌داد همچنان که در آخرین ماموریت زندگی‌اش هم تا به او حضور در جبهه سوریه و دفاع از حرم اهل بیت را پیشنهاد دادند درنگ نکرد.

شهیدی که شیوه شهادتش تیتر یک رسانه‌ها شد

سردار اسکندری بسیار با خانواده شهدا انس و الفت داشت و بعد از پایان جنگ سردار اسکندری دو سالی در منطقه فعالیت داشت، اما بعد به شیراز آمد و در پنج سال از اواخر دهه ۸۰ تا ابتدای دهه ۹۰ مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران شیراز را بر عهده داشت.

پس از بازنشستگی نیز به تبعیت از امر رهبری در دفاع از حرم اهل بیت به سوریه رفت و در دفاع از حرم حضرت زینبی (س) در اولین روز‌های خرداد در حلب ۱۳۹۳ به شهادت رسید که روایت شیوه شهادتش به دست شقی‌ترین افراد، تیتر خبری رسانه‌های جهان شد.

قصه از این قرار بود که پیکر ایشان به دست گروه اجناد الشام افتاد و سر وی توسط یکی از فرماندهان این گروه تروریستی تکفیری از تن جدا شد.

از سردار اسکندری به عنوان نخستین مدافع حرمی یاد می‌کنند، که به مانند مولایش حضرت سیدالشهدا (ع) سر از بدنش جدا شده است. ابوجعفر نامی که از فرماندهان گروهک تروریستی اجناد الشام بود، پس از شهادت سردار، سر از پیکر بی‌جانش جدا کرده بود و تصاویر آن را در فضای مجازی منتشر ساخت.

پس از شهادت سردار اسکندری، وعده خدا محقق شد و ابوجعفر نامی به درک واصل شد اما داغ این شهید بزرگوار در دل‌های دوست‌داران و ارادتمندانش تازه مانده است.

خرداد سال ۹۳ فیلم و خبری در رسانه‌های دنیا از سوی وحشی‌ترین و شقی‌ترین تروریست‌هایی که بشریت به خود دیده بود، منتشر شد و آن بازی کردن گروهک تروریستی داعش با سر جدا شده از یکی از شهدای مدافع حرم بود. بعد از جست‌وجو مشخص شد که این سر متعلق به پیکر شهید سردار عبدالله اسکندری، یکی از شهدای مدافع حرم استان فارس است که داغی بزرگ در دل خانواده و تمام دوستداران راه حق و حقیقت نشاند.

مقبره‌ای که به دست سردار سلیمانی رونمایی شد

از آن سال تاکنون اقدامات متعددی برای بزرگداشت این شهید بزرگوار که به سردار بی سر مدافع حرم شهره یافته است، انجام شد. از آنجا که پیکر این شهید بزرگوار به وطن بازنگشت و خانواده شهید این بزرگوار شرط داعش را نپذیرفتند که به جای تحویل پیکر شهید عزیزشان، ۳ اسیر داعشی را آزاد کنند، در سال ۹۶ پویشی برای احداث مقبره و یادمانی برای شهید اسکندری در گلزار شهدای شیراز و در جوار آرامگاه شهید دوران راه‌اندازی شد و در نهایت در بهمن همان سال این مقبره با حضور سردار دل‌ها، سپهبد شهید قاسم سلیمانی رونمایی شد.

تا اینکه سال گذشته خبر خوش بازگشت پیکر مطهر سردار بی‌سر مدافع حرم به گوش رسید و سردار غیب‌پرور، سردار سعید کوشکی جهرمی و سردار بوعلی فرمانده سپاه فجر فارس با حضور در منزل این شهید بزرگوار، خبر خوش بازگشت پیکر این شهید را به خانواده ایشان اعلام کردند و مراسم تشییع وی در روز شهادت امام حسین(ع) یعنی روز عاشورا انجام شد.

‌این شهید عزیز در استان حما و در مقر یک گروهک تروریست به نام جیش العزه بر خلاف اسمشان که مایه تنفر همه جامعه بشری را ایجاد کردند، به شهادت رسید و در آنجا پیکر ایشان پیدا و به ایران منتقل شده ‌و روال مربوطه یعنی آزمایش ژنتیک بر اساس اصول علمی انجام و ثابت شد این پیکر متعلق به شهید اسکندری است.

برابر برنامه‌ریزی که شد پیکر وی ابتدا در حریم رضوی طواف شد و سپس در تهران تشییع گشت و در نهایت پیکر مطهر سردار عبدالله اسکندری سیدالشهدای مقاومت فارس 17 مرداد با حضور مردم شهیدپرور استان فارس، از میدان شهدا شیراز ابتدا به سمت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) تشییع شده و پس از تشیع در حرم مطهر به گلزار شهدای دارالرحمه رفت و  در گلزار شهدای شیراز در جوار دیگر شهیدان راه خدا از جمله شهید عباس دوران به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها