فتح خرمشهر، فتح خون/ یادداشت/ این صدای دشمن است؛

حماسه خرمشهر؛ ایران در جنگ از اشغال تا آزادی

آزادسازی خرمشهر نشان‌دهنده موردی است که در آن ایمان می‌تواند به طور مؤثر در برابر قدرت آتش مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه نیرو‌های عراقی برتری خود را در قدرت آتش حفظ کردند، اما عزم وفادار ایرانیان، به آن‌ها برتری نهایی را در مبارزه برای بازپس‌گیری شهر داد.
کد خبر: ۵۹۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴ - 24May 2023

حماسه خرمشهر؛ ایران در جنگ از اشغال تا آزادیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ فهیمه روح‌اللهی؛ «آنی تریسی ساموئل» در کتاب «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق؛ ایمان، قدرت آتش و سپاه پاسداران» یک فصل را به آزادی خرمشهر اختصاص داده و نام آن را «حماسه خرمشهر؛ ایران در جنگ از اشغال تا آزادی» گذاشته است.

او در این فصل، توضیح می‌دهد که چگونه ایران در نهایت جریان را تغییر داد و به حدی پیش رفت که به حماسه خرمشهر رسید: «آنچه نویسندگان سپاه از آن به عنوان «حماسه خرمشهر» یاد می‌کنند – بازپس‌گیری آن شهر توسط ایران پس از ماه‌ها اشغال توسط عراق – نقطه اوج بود. برای پاسداران، آزادسازی خرمشهر نشان‌دهنده موردی است که در آن ایمان می‌تواند به طور مؤثر در برابر قدرت آتش مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه نیرو‌های عراقی برتری خود را در قدرت آتش حفظ کردند، اما عزم وفادار ایرانیان، به آن‌ها برتری نهایی را در مبارزه برای بازپس‌گیری شهر داد. آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی هم در جنگ و هم برای سپاه پاسداران بود.»

سایت فروش و ارائه این کتاب در خلاصه‌ای برای معرفی آن نوشته است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی تاسیس شد، یکی از قدرتمندترین و برجسته‌ترین، اما کمتر شناخته‌شده‌ترین سازمان‌ها در ایران است.»

در این کتاب، «آنی تریسی ساموئل» تاریخچه‌ای ابتکاری و گیرا از این سازمان را ارائه و با استفاده از جنگ ایران و عراق به عنوان نقطه کانونی، پیوند‌های جنگ و انقلاب را تحلیل می‌کند. ساموئل با بررسی چگونگی ثبت و ارزیابی تاریخ جنگ توسط سپاه پاسداران در حجم انبوه نشریات فارسی‌زبان تولید شده توسط اعضا و واحد‌های برتر این سازمان، دیدگاهی درونی از سپاه ارائه می‌دهد؛ «این نه‌تنها درک ما از نقش‌ها و قدرت سپاه را در ایران معاصر افزایش می‌دهد، بلکه نشان می‌دهد که تاریخ جنگ ایران و عراق چگونه تاثیر بسیار زیادی بر حال و آینده جمهوری اسلامی دارد.»

دکتر «افشون استوار» با تخصص ایران و خاورمیانه، دانشیار امور امنیت ملی در دانشکده فوق‌ لیسانس نیروی دریایی ارتش ایالات متحده است. تحقیقات او در حوزه مسائل امنیتی خاورمیانه و خلیج فارس است. وی کتابی نوشته است با عنوان «امام: دین، سیاست و سپاه پاسداران ایران» (انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۱۶).

دکتر استوار درباره کتاب تریسی ساموئل می‌نویسد: «او [تریسی ساموئل]با نگاهی دقیق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از برجسته‌ترین و قدرتمندترین سازمان‌های ایران داشته است، به داخل سپاه می‌رود تا تاریخ اخیر ایران را همان‌طور که خود سپاه پاسداران می‌فهمد درک کند. او در این کتاب نشان می‌دهد که تاریخ جنگ ایران و عراق چه تاثیری بر حال و آینده جمهوری اسلامی دارد. جنگ ایران و عراق یک دوره تعیین‌کننده در شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران و نیروی نظامی نوپای آن یعنی سپاه پاسداران بود. در این تک‌نگاری تاثیرگذار، آنی تریسی ساموئل عمیقا در تاریخ‌نگاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غوطه‌ور می‌شود و چگونگی به یاد ماندن جنگ در آگاهی سیاسی ایران را بررسی می‌کند. به طور گسترده‌تر، کتابی است درباره جنگ و خاطره و درباره سیاست و معناسازی تاریخ‌های نهادی.»

«بایرام سینکایا» دکترای روابط بین‌الملل را از دانشگاه فنی خاورمیانه‌ی آنکارا دارد و به حوزه ایران و مخصوصاً سپاه پاسداران علاقه‌مند است و کتاب «سپاه پاسداران در سیاست ایران: نخبگان و روابط در حال تغییر» را در سال ۲۰۱۵ نوشته است.

او در یادداشتی بر کتاب خانم آنی تریسی ساموئل می‌نویسد: «نقش سپاه در جنگ ایران و عراق با پایان یافتن فعالیت‌های مرتبط با جنگ خاتمه نیافته، بلکه با ماموریت نگارش تاریخ دفاع مقدس ادامه یافته است. مطالعه تریسی ساموئل با توجه به نقش حیاتی جنگ و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دولت‌سازی رژیم جمهوری اسلامی، گزارشی چشمگیر از چارچوب‌بندی جنگ طولانی‌مدت سپاه پاسداران ارائه می‌دهد.»


1. Annie Tracy Samuel
2. The Unfinished History of the Iran-Iraq War
Faith, Firepower, and Iran’s Revolutionary Guards
3. 5 - The Epic of Khorramshahr: Iran in the War from Occupation to Liberatio
4. https://www-cambridge-org.translate.goog/core/books/abs/unfinished-history-of-the-iraniraq-war/epic-of-khorramshahr/BFC512384E79699B766AB8C3A78A
5 . Afshon Ostovar
6 . Imam: Religion, Politics, and Iran’s Revolutionary Guards
7 . Bayram Sinkaya
8 . The Revolutionary Guards in Iranian Politics: Elites and Shifting Relations

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار