امیر موسوی خبر داد

تجهیز نداجا به موشک ساحل به دریا با برد 300کیلومتر

معاون عملیات نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با همت متخصصان داخلی کشورمان، به سامانه‌هایی دست پیدا کرد‌ه‌ایم که می‌توانند در عمق 300کیلومتری دریا اهدافی را مورد اصابت قرار دهند.
کد خبر: ۵۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰ - 22November 2015

تجهیز نداجا به موشک ساحل به دریا با برد 300کیلومتر

به گزارش گروه رسانههای دفاع پرس، دریادار سیدمحمود موسوی معاون عملیات نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه معاونت عملیات نداجا، متولی تمامی فعالیتها و تحرکات مرتبط با یگانهای عملیاتی در سطح نیرو است و هر اقدام و تحرکی که توسط یگانهای سطحی، زیرسطحی، پروازی و تکاور انجام میشود، زیر نظر این معاونت قرار دارد، گفت: علاوه بر این، ما با بهرهگیری از تجهیزات و سامانههای فوقپیشرفتهمان که توسط متخصصان داخلی کشورمان طراحی و ساخته شده است، تمامی تحرکات در آبهای منطقه را رصد میکنیم و کنترل لحظهای بر فعالیتهای فرامنطقه هم داریم و متناسب با تهدیدات احتمالی، نسبت به بازنگری در سازمان رزم خودمان از لحاظ تجهیزات و تسلیحات اقدام میکنیم.

شلیک موشک کروز در رزمایش

وی تأکید میکند: نداجا نیرویی است که تمامی تجهیزات و تسلیحاتی را که در سایر نیروها مورد استفاده قرار میگیرد، در خود جا داده است که فعالیت انواع یگانها اعم از رزمی، تکاور، سطحی، زیرسطحی و تفنگدار گواه این موضوع است. علاوه بر این ما در بحث هوا، دارای تجهیزات خاص هستیم که در قالب هوادریا و گشتهای دریایی مورد استفاده قرار میگیرند.

امیر موسوی در ادامه به تجهیز نیروی دریایی به یگانهای بالگردی و تخصصی این نیرو اشاره میکند و یادآور میشود: نداجا بهلحاظ نوع مأموریتها و وظایفش، از برخی تجهیزات خاص برخوردار است که نمونه آن در دیگر نیروها وجود ندارد، بهعنوان مثال نداجا به بالگردهای «RH» برای مقابله با عملیات مینروبی مجهز است، و همچنین بالگردهای ضدزیردریایی که مأموریت اصلی آنها، کشف و شناسایی یگانهای زیرسطحی است، در نیروی دریایی بهکارگیری میشود.

** تجهیز بالگردهای نداجا به اژدرهای پیشرفته

معاون عملیات نیروی دریایی همچنین به تجهیز بالگردهای ضدزیردریایی به اژدرهای هوا به زیرسطح اشاره میکند و میگوید: این اژدرها با قابلیت انهدام بالا، در این نوع از بالگردها بهکارگیری میشوند و به این ترتیب امکان فرار زیرسطحیها را غیرممکن میکنند.

تجهیز نیروی دریایی به بالگردهای «212» با قابلیت حمل و شلیک موشکهای هوا به سطح، هواناوهای «ویاچ3» با توانایی تحرک در خشکی و دریا از دیگر مواردی است که امیر موسوی آنها را در لیست تجهیزات نداجا قرار میدهد و معرفی میکند.

وی با بیان اینکه نیروی دریایی با بهرهگیری از تجهیزات یادشده و سامانههای موشکی ساحل به دریا با انواع برد، توانایی رزم در سطح دریا، زیرسطح دریا، هوا و ساحل را دارد، میافزاید: یک نیروی دریایی توانمند باید از توانایی برای حضور در میدانهای یادشده برخوردار باشد، ضمن اینکه تجهیزات و تخصص کافی را هم در اختیار داشته باشد، تمامی این موارد را میتوان در نیروی دریایی جمهوری اسلامی مشاهده کرد.

معاون عملیات نیروی دریایی به خودکفایی متخصصان نداجا در زمینه تعمیر و نگهداری انواع بالگردها و ناوها اشاره میکند و یادآور میشود: نیروی دریایی توانسته است با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی و ارتباط مستمر با مراکز علمی و دانشگاهی در مسیر خودکفایی حرکت کند بهنحوی که امروز تمامی تجهیزات و تسلیحات بهنحو احسن نگهداری و تعمیر میشوند.

امیر موسوی با اشاره به حضور در دریاهای آزاد و مقابله با پدیده دزدان دریایی میگوید: از اوایل سال 88 و پس از بروز پدیده دزدی دریایی در آبهای آزاد، خطوط کشتیرانی به خطر افتاد و منجر به ربوده شدن دو فروند از یگانهای تجاری کشورمان شد. پس از این اتفاق، نیروی دریایی براساس تدابیر اندیشیده شده، حضور مستمر و بااقتدار خود را با هدف تأمین امنیت خطوط کشتیرانی آغاز کرد و توانست به مقابله با دزدان دریایی بپردازد.

وی با تأکید بر اینکه 90 درصد حجم مبادلات کالا به کشورمان، از طریق دریا انجام میشود، ابراز میکند: نداجا بهلحاظ اهمیت موضوع، اقدام به اعزام ناوگروههای رزمی خود به آبهای بینالمللی کرد و توانست ضمن اسکورت ناوگانهای نفتکش و تجاری، امنیت در خطوط و مسیرهای مورد نظر را تأمین کند.

معاون عملیات نداجا با بیان اینکه از سال 88 تاکنون، 36 ناوگروه برای مقابله با پدیده شوم دزدی دریایی به آبهای آزاد اعزام شدهاند، میافزاید: در جریان این اعزامها، بیش از 84 فروند یگان سطحی و زیرسطح (زیردریایی) مشارکت داشتهاند و توانستند بهنحو احسن به اجرای مأموریتهای محوله بپردازند.

امیر موسوی میگوید: در مجموع این ناوگروهها بالغ بر 2492 روز دریانوردی داشتهاند و حدود 314هزار مایل دریایی طی کردهاند که ماحصل این فعالیتها اسکورت 3327 فروند انواع یگانهای تجاری و نفتکش بوده است.

** جزئیات عملیات رعد 1 و 2

معاون عملیات نداجا در ادامه با اشاره به 200 مورد درگیری ناوگروههای رزمی با دزدان دریایی، تأکید میکند: طی مدت یادشده 200 مورد مقابله با قایقهای دزدان دریایی داشتهایم و در همه موارد توانستهایم کشتیهای تجاری و نفتکش کشورمان را از خطر ربوده شدن توسط دزدان دریایی که به سلاحهای پیشرفته با کالیبر بالا هم مجهز هستند، نجات دهیم.

وی به انجام دو عملیات رعد یک و 2 برای مقابله با دزدان دریایی طی سالهای گذشته اشاره میکند و یادآور میشود: در عملیات رعد یک توانستیم یک فروند کشتی تجاری کشورمان را که مورد ربایش قرار گرفته بود، در اقدامی ضربتی و در فاصله یکهزار مایلی سواحل جنوب شرق کشورمان از چنگال دزدان دریایی نجات دهیم و همچنین در عملیات رعد 2 بنا به درخواست رسمی چین، کشتی ربوده شده این کشور را هم نجات دادیم و با کسب این موفقیتها و همچنین جلوگیری از ربوده شدن 22 فروند کشتی از 17 کشور جهان، تقدیر کتبی سازمان جهانی دریانوردی را در کارنامه زرین نداجا به ثبت برسانیم.

** دستگیری سرکرده دزدان دریایی

وی همچنین با اعلام "در دو عملیات یادشده، 21 دزد دریایی از جمله سرکرده یکی از سر شاخه آنها را هم بازداشت کردیم" افزود: این دزدان دریایی پس از دستگیری و انتقال به کشورمان، در اختیار مراجع قضایی قرار گرفتند.

معاون عملیات نداجا ادامه داد: رصد و کنترل ما در سطح دریا و حتی عمق دریا و سواحل منطقهای و فرامنطقهای بهطور لحظهای و 24ساعته در حال انجام است و تمامی تحرکات منطقه و فرامنطقهای را زیر نظر داریم.

وی با تأکید بر اینکه یگان نداجا از تنگه هرمز تا بابالمندب و دریای سرخ حضور دارند و همه تحرکات سطحی، زیر سطحی و هوایی را رصد میکنند، تأکید کرد: علاوه بر این با بهرهگیری از سامانههای راداری فوق پیشرفته، تمامی فعالیتها را زیر نظر داریم.

امیر موسوی با تأکید بر اینکه تمامی این تجهیزات و سامانهها صرفاً در راستای تدبیر پدافندی و اصل بازدارندگی است، میافزاید: نداجا همواره در راستای سیاستهای کلان جمهوری اسلامی ایران، از درگیری اولیه خودداری کرده است و تا زمانی که یگانهایمان مورد تجاوز قرار نگیرند، دست به اقدامی نمیزنیم ولی در مقابل هرگونه تجاوزی، محکم خواهیم ایستاد و متجاوز را پشیمان خواهیم کرد.

وی یادآور میشود: دشمنان این موضوع را بدانند که با کوچکترین چشمداشتی به منافع جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه از دریا در جهان، با پاسخ قاطع و سخت ایران مواجه خواهند شد و این آمادگی بهطور 100درصدی در نیروی دریایی راهبردی ایران وجود دارد.

** تجهیز نیروی دریایی به اژدرهای پیشرفته

امیر موسوی در ادامه این مصاحبه به تجهیز یگانهای زیرسطحی این نیرو به اژدرهای پیشرفته ساخت متخصصان داخل کشورمان اشاره میکند و میگوید: این اژدر با گذراندن مراحل تست، در یگانهای زیرسطحی به کار گرفته شده است. این سلاح راهبردی توانایی دارد که انواع شناورهای سطحی اعم از کوچک یا ناوچه و همچنین ناوهای هواپیمابر را دچار آسیبهای جدی کند و بهلحاظ اینکه اژدر از زیر آب بخش حساس یک ناو را مورد اصابت قرار میدهد و منفجر میکند، موج انفجار آن میتواند یک یگان شناور با طول بالای 100 متر را از وسط نصف کند.

وی درباره میزان برد اژدر جدید نیروی دریایی گفت: اژدر از یگانی شلیک میشود که امکان رصد آن بهراحتی امکانپذیر نیست، به همین لحاظ یگان مورد نظر میتواند در فاصله نزدیک به هدف و بدون اینکه شناسایی شود، اژدر را شلیک کند که البته افزایش میزان برد فعلی اژدرها را در دستور کار داریم.

معاون عملیات نیروی دریایی همچنین در خصوص نزدیک شدن یگانهای زیرسطحی به یگانهای فرامنطقه در چند مورد میگوید: یگانهای زیرسطحی ما تاکنون در چند مورد بدون اینکه شناسایی شوند، نزدیک یگانهای کشورهای فرامنطقهای شدهاند که این یک موفقیت بسیار بزرگ است.

*** تجهیز نداجا به سامانه موشکی ساحل به دریا با برد 300کیلومتری

امیر موسوی همچنین به تجهیز نداجا به سامانههای پیشرفته موشکی ساحل به دریا اشاره کرده اظهار داشت: با همت متخصصان داخلی کشورمان به سامانههایی دست پیدا کردهایم که میتوانند در عمق 300کیلومتری دریا، اهدافی را مورد اصابت قرار دهند.

** آمادگی نیروی دریایی برای مقابله با داعش

وی همچنین در پاسخ به این سؤال "آیا در زمینه مقابله با داعش، تاکنون کاری انجام دادهاید؟" میگوید: تاکنون هیچ تهدیدی از سوی داعش متوجه مرزهای آبی کشورمان نشده است ولی در صورت هرگونه تهدید، هر نیروی متجاوزی را پشیمان خواهیم کرد که البته پیشبینی نمیکنیم که داعش به توانمندی برای ورود به این عرصه دست پیدا کند ولی این موضوع به این معنی نیست که درباره آن تفکر و برنامهریزی نکرده باشیم.

امیر موسوی درباره احتمال همکاری نیروی دریایی کشورمان با روسیه برای مقابله با داعش تأکید میکند: اقداماتی که روسیه در این حوزه انجام داده، در آبهای آزاد بوده است و تاکنون مشارکت آفندی با روسیه در سوریه نداشتهایم و تمامی اقدامات روسیه با استفاده از یگانهای خودش در آبهای آزاد انجام گرفته است. ما این اقدامات را رصد میکنیم و اگر دستوری مبنی بر مشارکت با روسیه صادر شود، توانایی و آمادگی لازم را داریم.

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن هفتم آذر، روز نیروی دریایی، میگوید: در هفتم آذر 59 و در شصت و هفتمین روز از آغاز جنگ نیروی دریایی با اجرای عملیات مروارید، درسی فراموش نشدنی به صدام داد و با انهدام دو پایگاه نفتی و اطلاعاتی البکرو الامیه، ضربه سختی به عراق زد. از سوی دیگر بعثیها که سعی داشتند با پیروزی در این عملیات زمینه ناامن کردن خطوط کشتیرانی کشورمان را فراهم کنند، شکست سختی را متحمل شدند، بهنحوی که تا پایان جنگ عراقیها نتوانستند در عرصه دریا توانایی رویارویی با نیروی دریایی کشورمان را پیدا کنند.

امیر موسوی با بیان اینکه نخستین قرارگاه رزمی برای مقابله با دشمن در دفاع مقدس در نیروی دریایی ایجاد شد، افزود: نیروی دریایی کشورمان با شکست عراق در همان روزهای آغازین جنگ، سیستم اقتصادی این کشور را فلج کرد و همچنین تا پایان جنگ توانست ضمن اسکورت کشتیهای تجاری و نفتکش کشورمان، از وارد شدن آسیب به اقتصاد ایران جلوگیری کند.

معاون عملیات نیروی دریایی همچنین با تأکید بر اینکه ارسال پیام صلح و دوستی یکی از اهداف اعزام ناوگروهها به آبهای آزاد است، یادآور میشود: نداجا با بهروز رسانی تجهیزات قدیمی و ساخت سامانهها و ناوهای جدید توانسته است فرصت حضور در دریاهای آزاد و مقابله با هرگونه تهدیدی را فراهم کند. همچنین کنار این فعالیتها، در حوزه آموزش تکاور و پرسنل وظیفه و کادر خود، به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است.

امیر موسوی همچنین از حمایت و مساعدتهای فرمانده معظم کل قوا از نیروی دریایی بهعنوان نخستین عامل موفقیتهای نداجا یاد میکند و میگوید: حمایتهای ایشان، زمینهساز ایجاد روحیه، انگیزه و نشاط در نیرو شده است و ما با بهرهگیری از تدابیر معظمله توانستهایم به موفقیتهای یادشده دست پیدا کنیم.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر شما
پربیننده ها