در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

فرماندار دزفول در دوران دفاع مقدس: شهر «دزفول» در خدمت به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نمونه است

«بصیرپور» گفت: ایستادگی مردم، پشتیبانی از جنگ، میزبانی از رزمندگان و حضور مردم در مناطق عملیاتی باعث شد تا شهر دزفول در خدمت به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، یک شهر نمونه باشد.
کد خبر: ۵۹۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ - 25May 2023

فرماندار دزفول در دوران دفاع مقدس: شهر «دزفول» در خدمت به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نمونه است«غلامرضا بصیرپور» فرماندار دزفول در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد در تشریح علت نامگذاری چهارم خرداد به نام روز ملی مقاومت و پایداری دزفول اظهار داشت: دزفول در دوران دفاع مقدس تقریباً رکن بسیار مهم و راهبردی را در منطقه ایفا می‌کرد به همین جهت دشمن بارها و بارها خصومت خود را نسبت به این شهر نشان داد که این امر نشان‌ از موقعیت مهم و اثرگذار این شهر نسبت به سایر شهرهای استان خوزستان داشت.

وی در ادامه با بیان به اینکه خوشبختانه با مقاومتی که مردم دزفول در دوران دفاع مقدس در برابر رژیم بعث داشتند؛ حتی یک روز هم این شهر به دست دشمن اشغال نشده، یادآور شد: به خاطر رشادت‌های این مردم در روز چهارم خرداد سال ۱۳۶۶؛ این روز از سوی دولت وقت به نام «دزفول» نام‌گذاری شد و به همین مناسبت از طرف نخست وزیر؛ به علت ایستادگی این شهر در برابر تهاجامات دشمن، لوح شهرستان نمونه به دزفول اهدا شد. زمانی که از سوی دولت وقت چنین اتفاقی رقم خورد من فرماندار دزفول بودم.

بصیرپور در تشریح جایگاه شهر دزفول در دوران دفاع مقدس گفت: شهر دزفول از روزهای نخست دفاع مقدس تا پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ تحمیلی در سه مقطع مورد حملات شدید راکتی، موشکی و توپخانه‌ای قرار گرفت. این نکته فقط یک بُعد از  ابعاد مقاومت مردم این شهر را در برابر هجوم دشمن در طول هشت سال دفاع مقدس نشان می‌دهد؛ به طوری که اگر موشکی فقط به یک نقطه اصابت می‎‌کرد حداقل ۵۰۰ نقطه مثل خانه و سایر اماکن دیگر مورد آسیب قرار می‌گرفت!

فرماندار دزفول در دوران دفاع مقدس تأکید کرد: با وجود همه این وقایع؛ اما مردم دزفول در برابر نیروهای ارتش بعث عراق مقاومت کردند و حاضر به ترک شهر نشدند؛ حتی جالب است بدانید که دزفول جزو شهرهایی است که به نسبت جمعیتش؛ بیشترین شهید را دارد.

وی در تبیین نقش شهر دزفول در پشتیبانی از جنگ ابراز داشت: در حوزه پشتیبانی جنگ و حمایت از رزمندگان؛ همه شهرهای ایران به نوعی درگیر بودند و جبهه‌ها را یاری می‌کردند اما در این بین شهری مثل دزفول با همه مشکلاتی که داشت؛ همواره پشتیبان جنگ و رزمندگان بود.

بصیرپور در ادامه درباره نحوه پشتیبانی مردم دزفول از جنگ و رزمندگان تصریح کرد: اگر از رزمندگانی که آن سال‌ها گذرشان به شهر دزفول افتاده باشد؛ درباره حال و هوای این شهر در آن دوران بپرسید، به شما خواهند گفت که مردم این شهر با آن‌ها چه برخوردی داشتند و وضعیت دزفول در آن زمان چگونه بوده است؟ مردم و بازاریان این شهر همگی در خدمت رزمندگان اسلام بودند و به شایستگی از آن‌ها میزبانی می‌کردند. برای مثال اگر چنانچه رزمندگان برای استحمام به حمام نیاز داشتند می‌توانستند علاوه بر حمام‌های عمومی از حمام‌هایی که در خانه‌ها بود استفاده کنند و یا اگر می‌خواستند خانواده‌هایشان را از احوالات خود مطلع کنند، می‌تواستند با تلفن‌های که در دسترس مردم دزفول بود با خانواده خود تماس بگیرند. علاوه بر این‌ها؛ رزمندگان دزفولی همواره دوشادوش سایر رزمندگان در جبهه‌ها حضور داشتند و خطوط دفاعی را هیچ‌گاه خالی نمی‌گذاشتند.

وی در پایان صحبت خود تأکید کرد: تمامی مواردی که ذکرش رفت؛ باعث شد تا شهر دزفول در خدمت به انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس، یک شهر نمونه باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار