فتح خرمشهر؛ فتح خون/ بنیانگذار زرهی سپاه و رئیس هیئت مدیره مؤسسه شهید باقری:

فتح خرمشهر افتخاری برای ملت ایران است

جعفری گفت: در عملیات بیت‌المقدس هر آنچه در توان نیروهای مسلح و مردمی بود، پای کار آمد، در غیر این صورت شکست نیروهای بعثی امکان پذیر نبود، فتح خرمشهر تنها متعلق به نیروهای مسلح نیست بلکه افتخاری برای ملت ایران است.
کد خبر: ۵۹۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷ - 25May 2023

فتح خرمشهر افتخاری برای ملت ایران است

سردار «فتح الله جعفری» بنیانگذار زرهی سپاه و رئیس هیئت مدیره مؤسسه شهید باقری، امروز پنجشنبه در سالن جلسات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گلستان، در جمع راویان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در گرگان، اظهار داشت: در عملیات بیت المقدس هر آنچه در توان نیروهای مسلح و مردمی بود، پای کار آمد، در غیر این صورت شکست نیروهای بعثی امکان پذیر نبود، فتح خرمشهر تنها متعلق به نیروهای مسلح نبود بلکه افتخاری برای ملت ایران است.

جعفری گفت: عراق پس از پیروزی انقلاب ایران، تجهیزات و امکانات و یگان های رزمی و زره ای و پیاده وسیعی را تدارک دیده بود؛ قدرت عظیم دشمن بعثی و ضعف ما توانست،  تا عراق بتواند، خوزستان را بگیرد. 

وی افزود: عراق در سال های دوران طاغوت هم بر سر اروند رود، شط العرب، با ایران اختلاف داشته است اما چرا  عراق، سوسنگرد، هویزه، بستان، خرمشهر و دیگر شهرهای خوزستان را گرفت.

 جعفری تاکید کرد: تجاوز عراق آشکار و رسمی بود وسازمان های بین المللی از آن حمایت می کردند، صدام با این اقدام جنگ طلبانه اش کاری کرد که دو کشور مسلمان دچار خسارت مالی و جانی شوند.

بنیان گذار یگان زرهی سپاه خاطرنشان کرد: با پیروزی رزمندگان در عملیات فتح المبین و یک ماه پس از پایان عملیات فتح المبین، عملیات بیت المقدس آغاز و رزمندگان پس از یک نبرد سخت و انجام چهار مرحله عملیات توانستند خرمشهر را آزاد کنند، خود را به مرز برسانند و دشمن را از خاک کشورمان بیرون کنند.

جعفری با عنوان نقش سردار رشید اسلام شهید «حسن باقری» در انجام شناسایی دقیق منطقه عملیاتی بیت المقدس و فتح خرمشهر تصریح کرد: این شهید بزرگوار حدود هشت ماه قبل از عملیات کار شناسایی خود را در منطقه آغاز کرده بود و بارها به ساحل رود کارون می رفت و از نزدیک منطقه را مورد بررسی قرار می داد، شدت و سرعت حرکت آب در رودخانه کارون را محاسبه می کرد و تمام خاکریزها و جهت گیری نیروهای استقراریافته در آن سوی کارون را مشاهده می کرد.

وی افزود: در این عملیات باید ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر نیرو از روی پل هایی که روی رودخانه کارون زده می شد و به همراه برخی ادوات نظامی مانند توپخانه عبور می کردند، سختی کار شناسایی به حدی بود که برای انجام یک کار دقیق پس از تاریک شدن هوا و اقامه نماز مغرب تا ۱۶ کیلومتر پیش می رفتند و سپس قبل از طلوع آفتاب همین مسیر ۱۶ کیلومتر را بر می گشتند، یعنی ۳۲ کیلومتر پیاده روی طی یک شب کار بسیار سخت و مشقت آوری بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها