اسدالله اسدی وارد تهران شد

اسدالله اسدی دیپلمات به گروگان گرفته شده ایران در بلژیک بعد از ۵ سال اسارت عصر امروز وارد تهران شد.
کد خبر: ۵۹۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸ - 26May 2023

اسدالله اسدی وارد تهران شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، اسدالله اسدی دیپلمات به گروگان گرفته شده ایران در بلژیک دقایقی قبل وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و کاظم غریب آبادی معاون بین‌الملل قوه قضائیه و رئیس ستاد حقوق بشر قرار گرفت.

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در وین در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۷ با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس‌های امنیتی اروپایی، در آلمان به گروگان گرفته شده بود و پس از آن به بلژیک منتقل شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این از آزادی اسدالله اسدی دیپلمات گروگان گرفته شده ایرانی در پی توافق دوجانبه با دولت بلژیک و بازگشت او تا ساعاتی دیگر به کشور خبر داد و امیرعبداللهیان هم از تلاش‌های مثبت عمان در این‌باره تشکر کرد.

* غریب‌آبادی: لغو مصونیت، دستگیری و حکم صادره علیه اسدی خلاف ضوابط حقوقی و بین‌المللی بود

در همین ارتباط کاظم غریب‌آبادی طی اظهاراتی ضمن ابراز خرسندی از بازگشت اسدالله اسدی به کشور گفت: بعد از تلاش‌های بسیار گسترده دستگاه‌های ذیربط، دولت، وزارت امور خارجه، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های ذیربط شاهد حضور و آزادی آقای اسدی هستیم. به خانواده ایشان و مردم عزیزمان تبریک عرض می‌کنم. خانواده ایشان در این مدت بسیار اذیت شدند و حقوق ایشان نقض شده است. اسدی دیپلمات ایرانی در سفارت ایران در اتریش بود. حکم بازداشت ایشان در بلژیک، دستگیری در آلمان و لغو مصونیت وی توسط دولت بلژیک خلاف ضوابط و اصول حقوقی و بین‌المللی است.

وی افزود: ان‌شاءالله شاهد آزادی سایر هموطنان ایرانی که به ناحق در خارج از کشور زندانی هستند آزاد شده و به آغوش خانواده بازگردند.

پیش از این وزارت امور خارجه عمان اعلام کرد که میانجیگری‌های این کشور بین بلژیک و ایران برای آزادی شهروندان بازداشت شده دو کشور موفق بوده و دو فرد آزاد شده امروز به مسقط منتقل خواهند شد. در پی این توافق، «اسدالله اسدی» دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بروکسل با یک زندانی بلژیکی به نام «الیویه وندکاستیل» مبادله شده و به کشور باز خواهد گشت. رسانه‌های بلژیک ساعتی پیش اعلام کردند که یک هواپیمای بلژیکی اسدی، را به عمان منتقل کرده است.

کنعانی هم در این باره یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از بدو امر با اتخاذ مواضع منطقی و در دفاع از حقوق ایرانیان، ضمن اعلام اعتراض و محکومیت نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی، تمام تلاش خود را برای آزادی این شهروند و دیپلمات ایرانی به کار بست و نهایتا در پی نشست‌های متناوب و مشترک امنیتی و رایزنی وزرای خارجه ایران و بلژیک طی توافقی دوجانبه با دولت بلژیک، آزادی این دیپلمات به گروگان گرفته شده محقق شد.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلژیک ۲۲ اردیبهشت ماه در گفت‌وگویی تلفنی درباره موضوعات مورد علاقه و همکاری‌های کنسولی گفتگو کردند. وزرای خارجه ۲ کشور ۲۸ فروردین ماه نیز تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده بودند و موضوعات کنسولی از جمله مباحث مورد گفتگو در این تماس تلفنی بود. بعد از این گفتگو، بلژیک اعلام کرد که رسما از ایران خواسته «الیویر وند کاستیل» جاسوس محکوم شده در ایران را به این کشور بازگرداند. وزیر امور خارجه بلژیک ۲۹ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) نیز با حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفتگو کرده و در این گفتگو موضوعات مورد علاقه طرفین و از جمله مناسبات دوجانبه در مورد بررسی قرار گرفته بود. هشتم اسفند ماه ۱۴۰۱ در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز وزیر خارجه بلژیک با حضور در محل اقامت امیرعبداللهیان با وی دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار در خصوص مسائل کنسولی خطاب به همتای بلژیکی عنوان کرد: در چارچوب توافق قبلی، آماده حل مشکل مربوط به زندانیان دو کشور هستیم.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان هم امروز (جمعه) در توئیتی در این باره نوشت: ‏آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی حدود پنج سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به زودی وارد ⁧‫ایران‬⁩ عزیزمان خواهد شد. از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران هم در این خصوص اعلام کرد با تلاش‌های به عمل آمده، اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که به‌طور غیرقانونی در بلژیک در زندان به سر می‌برد، تا ساعاتی دیگر از طریق عمان وارد کشور عزیزمان خواهد شد.

۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷ بلژیک و اتریش، همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور سابق به اروپا، از بازداشت پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریست منافقین در پاریس خبر دادند. یک زوج ایرانی الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت و بلژیک اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی به نام «اسدالله اسدی» با آن‌ها در ارتباط بوده و در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. دادستانی آلمان هم مدعی شده بود که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی - ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است.

در نهایت دوشنبه نهم مهر ماه ۱۳۹۷ دادگاه عالی منطقه‌ای «بامبرگ» در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) با استرداد دیپلمات یاد شده به بلژیک موافقت کرده است. یک روز بعد یعنی در دهم مهر ماه ۹۷ نیز بیانیه‌ای توسط سه وزیر دولت فرانسه و طرح اتهامات ناروا به این دیپلمات ایرانی مبنی بر دخالت در عملیات خرابکاری در تجمع گروهک تروریستی منافقین صادر شد که این بیانیه با اعتراض شدید ایران روبرو و جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری اسدی شد.

۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ این حکم (استرداد اسدی از آلمان به بلژیک) اجرا شد و رسانه‌ها به نقل از دادستانی آلمان از استرداد این دیپلمات ایرانی به بلژیک خبر دادند و از آن زمان این دیپلمات ایرانی در بلژیک زندانی است. در واکنش به این اقدام هماهنگ فرانسه و آلمان و بلژیک، سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر این کشور) به وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها ابلاغ و بر آزادی فوری و بدون قید و شرط این دیپلمات ایرانی تأکید شد.

۱۶ بهمن ۱۳۹۹ دادگاه قضایی «آنتورپ» بلژیک با رد مصونیت دیپلماتیک اسدی، با درخواست دادستان‌ها برای صدور حکم ۲۰ سال حبس برای این دیپلمات ایرانی موافقت کرد. حکمی که از سوی ایران قویا محکوم شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار