در همایش فرماندهان نیروهای مسلح مطرح شد؛

سرلشکر باقری: «جمعیت» از ارکان اصلی قدرت است/ مدیریت درست منابع، امکان افزایش جمعیت با ویژگی‌های کیفی را فراهم می‌کند

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح «جمعیت» را از ارکان اصلی قدرت دانست و گفت: سرزمین ارزشمند ما حداقل دو برابر جمعیت فعلی امکان حمایت از مردم و ایجاد زندگی آبرومند برای مردم را دارد.
کد خبر: ۵۹۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ - 27May 2023

سرلشکر باقری: «جمعیت» از ارکان اصلی قدرت است/ مدیریت درست منابع، امکان افزایش جمعیت با ویژگی‌های کیفی را فراهم می‌کندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز (شنبه) در همایش فرماندهان و مسئولان عالی نیرو‌های مسلح که به‌مناسبت روز ملی جوانی جمعیت در ستاد فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، با تبریک سالروز میلاد باسعادت ثامن‌الحجج (ع)، از زحمات و خدمات ارزنده مجموعه نیرو‌های مسلح در حوزه جوانی جمعیت قدردانی کرد و اظهار داشت: سیاست‌های کلی جوانی جمعیت را فرمانده معظم کل قوا امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سی‌ام اردیبهشت سال ۱۳۹۳ ابلاغ کرده‌اند و در ۲۴ آبان ۱۴۰۰ هم قانون حمایت از جوانی جمعیت تصویب شد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه الحمدلله مسیر کاملاً شفاف و مشخص است و امیدوارم که برنامه‌ها در این مسیر با تمام توان اجرا و موانع موجود برطرف شود، گفت: خوشبختانه در دولت جدید نیز جلسه شورای عالی جوانی جمعیت به‌صورت منظم برگزار می‌شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه تأکید کرد: پیشرفت و توسعه مستلزم ایجاد قدرت است و «جمعیت» یکی از ارکان اصلی قدرت محسوب می‌شود.

وی به موضوع توسعه نامتوازن جمعیت اشاره و عنوان کرد: در مباحث نظری، «زیاد بودن جمعیتی که به‌طور ناموزون نسبت به امکانات موجود توسعه کمّی پیدا کرده است و از لحاظ، کیفی نیز امکان ارتقای آن نیست، به‌عنوان سربار مطرح می‌شود»، به هیچ عنوان با امکانات و ویژگی‌های سرزمین پرمنابع ما هم‌خوانی ندارد.

سردار باقری اظهار داشت: طبق مطالعاتی که انجام شده است، سرزمین ارزشمند ما حداقل دو برابر جمعیت فعلی امکان حمایت از مردم و ایجاد زندگی آبرومند برای مردم را دارد؛ لذا اگر منابع درست مدیریت شود، امکان داشتن این جمعیت با همه ویژگی‌های کیفی فراهم خواهد بود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به تأثیر جمعیت در رشد اقتصادی، توسعه علم و فناوری و سایر عرصه‌ها گفت: در دوران دفاع مقدس حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت جوان کشور وارد جبهه حق علیه باطل شدند و برای ایران اسلامی جانفشانی کردند. از این تعداد، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بسیجی، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سرباز و حدود ۷۰۰ هزار نفر از پایوران نیرو‌های مسلح و جهاد سازندگی بودند که از جمعیت جوان کشورمان محسوب می‌شدند.

وی به وجود خانواده‌های دارای چند فرزند شهید در دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: وجود این شهدا به برکت جمعیت کافی بود که دارای ویژگی‌هایی همچون فداکاری، ایمان، شجاعت و اعتقاد اسلامی انقلابی بودند و این‌ها با حضور در جبهه، کارها را به پیش می‌بردند.

سرلشکر باقری عنوان کرد: جمعیت ما در دوران دفاع مقدس نسبت به جمعیت دشمن مهاجم سه برابر بود و رشد جمعیت ما در این دوران بدون احتساب مهاجرین، سه و نیم درصد بود؛ اما امروز متأسفانه کاهش داشته است؛ لذا فرصت جبران این نقیصه، کوتاه است و لذا همه باید پای کار بیایند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه با اشاره به نقشه‌های شوم دشمن مبنی بر تغییر نگرش جوانان نسبت به موضوع ازدواج به‌هنگام و فرزندآوری، گفت: جوانی جمعیت برای نیرو‌های مسلح، امری حیاتی و قابل توجه است.

وی ادامه داد: امروزه باور‌های فرهنگی اشتباهی در جوانان و نوجوانان ما ایجاد شده‌است که دیر ازدواج می‌کنند و یا وقتی هم ازدواج می‌کنند، تمایلی به فرزندآوری ندارند و یا تک‌فرزندی را انتخاب می‌کنند؛ این باور بایستی اصلاح شود.

سردار باقری مشکلات معیشتی را یکی از موانع در مسیر جوانی جمعیت برشمرد و با تأکید بر لزوم اصلاح و مرتفع شدن مشکلات تصریح کرد: انتظار داریم که مراکز علمی و فرهنگی نیرو‌های مسلح و سایر مرکز دولتی برای ریشه‌یابی اساسی این مسائل، راه حل دقیق و قابل اجرا ارائه دهند و در این زمینه گام‌های جدی بردارند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه مجموعه‌های نیروهای مسلح درخصوص طرح جوانی جمعیت اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند، افزود: از سازمان بسیج مستضعفین نیز انتظار می‌رود که بر اساس آنچه در قانون آمده است، با سازمان‌های دولتی درخصوص جوانی جمعیت و فراگیر کردن تصمیمات این قانون، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کنند تا بسیج بتواند وظیفه و رویکرد الهی خود را در این موضوع انجام دهد.

وی با بیان اینکه میزان موالید سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است، گفت: این آمار نشان می‌دهد که جنگ فرهنگی و ترکیبی دشمن با توجه به اقدامات ما هنوز غلبه دارد و هنوز به ثبات نرسیده‌ایم؛ لذا باید اقدامات ما پیش‌رونده و جهادی باشد تا در آینده شاهد رشد قابل توجه جمعیت باشیم و از میان این جمعیت جوان، جوانانی تربیت شوند که سربازان امام زمان (عج) و مدافع وطن باشند و پرچم نظام جمهوری اسلامی و اسلام را بر دوش بگیرند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار