در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس مطرح شد؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس البرز: بهره‌مندی از هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و شهادت/ هوش مصنوعی در زندگی و جنگ‌های آینده تعیین‌کننده است

سردار «اسلامی» گفت: هوش مصنوعی از ابزاری مهم و تعیین کننده در  زندگی و جنگ‌های آینده است، تشکیل سازمان یا ارگانی جهت بررسی، بهره‌مندی، بومی‌سازی و مقابله با هوش مصنوعی را ضروری به نظر می‌رسد و هوش مصنوعی ما را به یک عصر جدید از تمدن بشر وارد خواهد کرد.
کد خبر: ۵۹۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳ - 29May 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس: خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات‌ها فکر می‌کنند و تصور می‌کنند که منظور از هوش مصنوعی همان ربات‌های بی‌احساسی هستند که برای انجام راحت‌تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان‌ها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم‌های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور می‌شود تفاوت دارد.

هوش مصنوعی به انگلیسی Artificial intelligence که به‌طور مخفف آن را AI نیز می‌نامند، در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.

اهمیت هوش مصنوعی در زندگی، مسائل دفاعی، امنیتی، رسانه‌ای و غیره، ما را برآن داشت تا در این خصوص گفت‌وگویی با سردار پاسدار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس البرز: هوش مصنوعی در زندگی و جنگ‌های آینده تعیین‌کننده خواهد بود/  

دفاع‌پرس: جنابعالی اخیراً در مصاحبه‌های مختلف به اهمیت موضوع بررسی، بومی‌سازی، بهره‌گیری و مقابله با هوش مصنوعی اشاره کرده‌اید و حتی پیشنهاد تشکیل سازمانی را در این زمینه داده‌اید، علت این تاکید چیست؟
من متخصص فنی حوزه هوش مصنوعی نیستم، اما به عنوان  یک نظامی و فردی که بیش از چهل سال سابقه سربازی این کشور را دارد، مطالعات گسترده‌ای در حوزه هوش مصنوعی داشته‌ام و این مسأله  در کنار برخی  اطلاعات دریافتی باعث شده برخی چالش‌ها و فرصت‌های بزرگی که هوش مصنوعی می‌تواند برای کشور ایجاد کند را شناسایی کنم و از تاخیر کشور جهت ورود جدی، گسترده  و اثرگذار به این حوزه جلوگیری کنم تا کشور در این حوزه نیز همانند حوزه موشکی، پهبادی، نانو و ... دست برتر و ابتکار عمل را در سطح منطقه و جهان داشته باشد.

هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده یک ابزار بسیار تعیین‌کننده است

دفاع‌پرس: هوش مصنوعی از چه جنبه‌هایی دارای اهمیت است؟
هوش مصنوعی از چهار جنبه دارای اهمیت است؛ در وهله نخست می‌تواند ابزاری برای توسعه کشور باشد؛ پیرو همین مسأله  به عنوان فردی که همرزم شهدا و متعهد به آرمان‌های آن‌ها هستم، معتقدم هوش مصنوعی می‌تواند در ترویج ارزش‌های آن‌ها در جامعه به ما کمک کند، از طرفی به عنوان سرباز این کشور، در برابر چالش‌های امنیتی حساس هستم و بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته هوش مصنوعی می‌تواند در ایجاد چالش‌های امنیتی-رسانه‌ای، ایجاد جنگ‌روانی، تشویش اذهان عمومی، گسترش اخبار جعلی و‌ ... کشور را دچار بحران کند و در نهایت هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده یک ابزار بسیار تعیین‌کننده است و اگر نیرو‌های مسلح کشور از آن بی‌بهره باشند در میدان نبرد با دشمن در آینده، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد که این مسأله به عنوان یک سرباز ایران اسلامی برای من قابل قبول نیست.

اپلیکیشن‌های جستجوی مسیر از ابتدایی‌ترین دست‌آوردهای هوش مصنوعی است

دفاع‌پرس: هوش مصنوعی تا چه اندازه در توسعه و پیشرفت جامعه می‌تواند تاثیرگذار باشد و نیز چه مضراتی می‌تواند داشته باشد؟
هوش مصنوعی مانند یک چاقو عمل می‌کند، چنانچه اگر درست از آن استفاده شود همانند چاقوی جراحی که جان بیمار را نجات می‌دهد می‌تواند اسباب پیشرفت و توسعه شود و اگر درست آن استفاده نشود مانند تیغی که کشنده است می‌تواند اسباب بحران‌های بزرگی را در جامعه فراهم آورد.
هوش مصنوعی هزاران و بلکه میلیون‌ها مزیت می‌تواند برای جامعه داشته باشد، به عنوان نمونه فناوری تشخیص چهره، خودرو‌های بدون راننده و ... همه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، اما ملموس‌ترین مزیت آن برای جامعه که  اکثر شهروندان امروزه به نوعی از آن استفاده می‌کنند، اپلیکیشن‌های جستجوی مسیر است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به تحلیل ترافیک و موقعیت جغرافیایی می‌پردازد و فرد را از بهترین، کم ترافیک‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر به مقصد می‌رساند.

دفاع‌پرس: هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در ترویج و نشر ارزش‌های دفاع مقدس موثر باشد؟
هوش مصنوعی به‌ویژه پس از ورود فناوری «چت جی پی تی» چند قابلیت را برای بشر فراهم کرده که می‌تواند به یک «چت بات» قابلیت سخن گفتن دهد، البته پیش از این ربات‌ها یا ابزار‌هایی بودند که طوطی‌وار و براساس تقلید و نه تحلیل تا حدی سخن می‌گفتند، اما چت جی پی تی می‌تواند براساس آموزش‌هایی که دیده و داده‌هایی که دریافت معنی واژگان که ادا می‌کند را بفهمد و مانند یک انسان از الگوی گفت‌وگوی منطقی و نه تقلیدی استفاده کند، در عین حال هوش مصنوعی بر اساس بررسی و تحلیل الگو‌های ادای واژه‌گان و آهنگ صدا می‌تواند صدای افراد را چه در قید حیات باشند و چه مرده باشند را شبیه‌سازی کند.

همچنین هوش مصنوعی می‌تواند الگو‌های رفتاری و ذهنی افراد را بررسی کند و با بهره‌گیری از دو مولفه شبیه‌سازی آوای و صدای افراد و شبیه‌سازی ذهنی و رفتاری آن‌ها می‌تواند به جای افراد مختلف با نوع گویش، لهجه و ادبیات و گرایش‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی مختص به خودشان صحبت کند و این ترکیب هیجان‌انگیز  با توانایی شبیه‌سازی تصویر افراد کامل می‌شود.

از این فناوری می‌توان در جهت ایراد سخنرانی شهدا با صدا و تصویر خودشان استفاده کرد

دفاع‌پرس: موارد ذکر شده چگونه می تواند در ترویج ارزش‌های دفاع مقدس موثر باشد؟

همانگونه که گفته شد هوش مصنوعی می‌تواند به زنده‌سازی افراد در فضای مجازی ممکن کند و به همین واسطه از این فناوری به خوبی می‌توان در حوزه نشر ارزش‌های شهدا استفاده کرد به عنوان نمونه می‌توان از این فناوری جهت تولید یک فیلم سینمایی بر اساس شبیه‌سازی صدای واقعی، چهره و نوع شخصیت و دیدگاه‌های شهدا استفاده کرد.

همچنین از این فناوری نوین می‌توان  در جهت ایراد یک سخنرانی توسط شهدا با صدا، تصویر و لحن خودشان استفاده کرد و از این فرصت جذاب جهت انتقال ارزش‌های آن‌ها به نسل جوان بهره گرفت، اما متاسفانه هوش مصنوعی ابزاری است که می‌تواند توسط دشمنان نیز مورد سوء استفاده قرار گیرد و چه بسا ممکن است به نشر اخبار، روایت‌ها و یا  اطلاعاتی جعلی از تاریخ دفاع مقدس در جامعه منجر شود که باید با آن مقابله شود.

هوش مصنوعی به زنده‎سازی مجازی افراد منجر شود

دفاع‌پرس: لطفاً، مصداقی در خصوص خطر‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی توضیح دهید.

هوش مصنوعی امروز با بررسی و تحلیل کامنت‌ها و پیام‌های یک شخص درگذشته که فاقد حیات است می‌تواند شخصیت، دیدگاه‌ها  و الگو‌های ذهنی او را شبیه‌سازی کند و سال‌ها به جای او و در قالب یک «چت بات» یا «آواتار» در فضای مجازی یا «متاورس» حضور داشته باشد و با افراد چت یا گفت‌وگو کند و این مسأله می‌تواند به زنده‎سازی مجازی افراد منجر شود. بنابراین در صورت سوء‌استفاده می‌تواند تشخیص دروغ از واقعیت را بسیار سخت کند و این در حالی است که ما در حال حاضر در عصر هوش مصنوعی محدود (artificial narrow intelligence) هستیم و چند سال دیگر و در دوره‌ای که به آن هوش مصنوعی عمومی (artificial general intelligence) می‌گویند با کمک علم ژنتیک و علم رباتیک، شبیه‌سازی افراد ممکن است تنها در فضای مجازی صورت نگیرد و ما با ربات‌های انسان‌نمایی مواجه باشیم که از نظر ظاهری، کلامی، رفتاری و ذهنی به‌طور کامل نسخه شبیه‌سازی شده یک انسان واقعی باشند، در جامعه تردد کند، به جای افراد در کنفرانس‌ها و همایش‌ها شرکت کنند، اسناد را امضا کنند و  یا به جای یک فرمانده در میدان نبرد دستور حمله یا عقب نشینی صادر کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در اغتشاشات اخیر کشور

دفاع‌پرس: برخی معتقدند که ما تا رسیدن به آن مرحله فاصله داریم و نباید درباره هوش مصنوعی به سبک فیلم‌های علمی تخیلی بزرگنمایی و اغراق شود، نظر شما چیست؟
سرعت رشد علم در عصر حاضر بسیار زیاد است و ما فاصله چندانی با دوران هوش مصنوعی عمومی و حضور ربات‌های انسان‌نما نداریم، اما همین حالا نیز آسیب‌های هوش مصنوعی جامعه ما را در گیر کرده، چنانچه در اغتشاشات سال گذشته «چت بات‌ها» و ربات‌های فضای مجازی با انتشار هزاران محتوا و کامنت جعلی، اکثریت را در فضای مجازی  به دست آوردند و به درج شایعات، دروغ‌پردازی و تشویش اذهان عمومی پرداختند و این مسأله در ترکیب با فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های خبری بیگانه که یک رویداد چند نفره را به شکل یک گردهمایی انبوه پوشش می‌دادند، باعث شده بود که برخی به غلط تصور کنند که کشور در تسخیر عناصر نفوذی وابسته به بیگانگان  است که این مسأله البته واقعیت نداشت.

این فناوری می‌تواند دستوری جعلی در جهت حمله به یک کشور صادر کند!

دفاع‌پرس: آیا راهی برای شناسایی چت بات و ربات‌های فضای مجازی وجود دارد؟
انسان حداکثر ۶ تا ۸ ساعت می‌تواند در فضای مجازی حضور داشته باشد، اما ربات‌های فضای مجازی به صورت مستمر و ۲۴ ساعته در این فضا فعال هستند و در عین در چند ثانیه اقدام به بارگذاری و انتشار محتوای جدید می‌کنند در حالی که انتشار محتوا از جانب انسان در فضای مجازی با تاخیر و طی مدت بیشتری صورت می‌گیرد.

همانگونه که گفته شد، هوش مصنوعی با بررسی، تحلیل و شبیه‌سازی الگوی آوایی، کلامی، رفتاری، بصری (چهره و اندام)  افراد مختلف، از یک سو می‌تواند اسباب کم کردن از حجم فعالیت و دغدغه‌های انسانی را فراهم آورد و به نوعی بستر حضور نسخه شبیه‌سازی یا آواتار افراد را جهت حضور همزمان در چند مکان یا جلسه مجازی (و حضوری در آینده) را فراهم آورد و از  طرفی می‌تواند باعث انتشار تصاویر، ویدیو‌ها، فایل‌های صوتی و یا دستور‌های جعلی از طرف صاحب‌منصبان یا مسئولان کشور شود که این مسأله خود می‌تواند به ایجاد جو بی‌اعتمادی، نزاع و تفرقه میان مردم و مسئولان یا افراد و اقشار و قومیت‌های مختلف منجر شود.

همچنین هوش مصنوعی می‌تواند در عرصه‌های مختلف پیام‌های جعلی برای ارگان‌ها یا افراد مختلف صادر کند؛ چنانچه به هنگام وصول پیروزی در عرصه نبرد هوش مصنوعی از طریق شبیه‌سازی صدا یا تصویر یک صاحب‌منصب، فرمانده یا مسئول کشور می‌توان دستور عقب‌نشینی برای نیرو‌ها صادر کند و یا برعکس در شرایط صلح، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند با شبیه‌سازی صدا، تصویر و ادبیات فرد مسئول، دستوری جعلی در جهت حمله به یک کشور، شلیک موشک و ... صادر کند که این مسأله می‌تواند برای یک کشور فاجعه آمیز باشد.

دفاع‌پرس: آیا نمونه مشابه دیگری می‌توانید بیان کنید؟
هوش مصنوعی امروز می‌تواند صدا، تصویر و نوع دیدگاه افراد به مسائل مختلف را شبیه‌سازی کند و با کشف فرکانس ارتباطی کشتی‌ها، هواپیما‌ها و ... با آن‌ها تماس بگیرد و برای آن‌ها دستور‌های جعلی جهت توقف، حرکت، حمله نظامی، عقب‌نشینی و ... صادر کند و  از طرفی در یک مثال ملموس‌تر هوش مصنوعی می‌تواند با صد‌ها ربات با پلیس 110، سامانه اورژانس و آتش نشانی تماس بگیرد و ضمن اعلام حوادث مختلف، شهر‌های مختلف کشور را دچار آسیب و سرگردانی کند و آن‌ها را از ماموریت اصلی خود دور کند.

همچنین هوش مصنوعی با شبیه‌سازی صدا، تصویر و شخصیت ارتباطی افراد صاحب‌منصب و مسئول می‌تواند دستور‌های جعلی جهت تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، پادگان‌ها و یا باز و بسته شدن دریچه سد‌ها و ... صادر کند که همه این موارد از نظر پدافند غیرعامل نیز جزو  چالش‌های امنیتی محسوب می‌شوند.

دفاع‌پرس: آیا راهی برای مقابله با آسیب‌های هوش مصنوعی وجود دارد؟
این همان مسأله‌ای است که عده‌ای از دانشمندان متخصص باید به آن پاسخ دهند و نیازمند تشکیل یک سازمان مستقل است،  اما تا آنجا که ممکن است باید اجرای امور را به یک سری شرایط انسان‌محور و خلاقانه مشروط کرد، به عنوان نمونه، همانند تردد شب یا حضور در اماکن خاص نظامی باید بسیاری از امور مشروط به ذکر اسم رمز روزانه یا ساعتی شود یا تکن‌های الکترونیک یا کانال‌های امن ارتباطی خاصی جهت این مسأله طراحی شود.

تشکیل یک سازمان یا نهاد در زمینه هوش مصنوعی «ضرورت» است

دفاع‌پرس: جنابعالی تاکید زیادی در جهت تشکیل یک سازمان، کارگروه یا ارگان خاص درباره بررسی، بومی‌سازی، بهره‌گیری و مقابله با هوش مصنوعی داشته‌اید، این تاکید شما از کجا نشأت می‌گیرد.
تشکیل یک سازمان یا نهاد در زمینه هوش مصنوعی «ضرورت» است، اما در کنار آن ما باید در هر استان کشور همانند سپاه‌های استانی یک سپاه سایبری رسانه‌ای داشته باشیم که به صورت حرفه‌ای و همزمان در زمینه‌های هوش مصنوعی، دانش رباتیک، آی‌تی و برنامه‌نویسی، مدیریت و تولید پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برنامه‌ریزی، پژوهش و تولید دانش کند. البته همانگونه که گفتم هر یک از این دانش‌ها و به‌ویژه هوش مصنوعی باید سازمان‌دهی و ارگان مستقل خود را داشته باشند چرا که هر یک از این علوم در عین نزدیکی و ارتباط با یکدیگر دانش‌های به شدت گسترده‌ای هستند که نیازمند است به‌صورت ویژه و مستقل روی آن‌ها کار شود.

دفاع‌پرس: اما اجرای این مسأله نیازمند نیروی انسانی متخصص و بودجه است؟
ما در این زمینه از ظرفیت نیروی انسانی متخصص خوبی در کشور برخوردار هستیم که باید به سرعت نسبت به جذب و ساماندهی آن‌ها اقدام کنیم چرا که شکل‌گیری یک چنین تشکیلاتی برای آینده کشور یک ضرورت حیاتی است و اگر ما امروز در زمینه جذب نخبگان علمی در این حوزه برنامه‌ریزی نکنیم کشور‌های بیگانه سرمایه نیروی انسانی ما را مورد استفاده قرار می‌دهند؛ چنانچه امروز امارات و ترکیه برنامه گسترده‌ای در این زمینه دارند، به عنوان نمونه کشور امارات یک برنامه گسترده جهت جذب بیش از صد هزار متخصص هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی در سر می‌پروراند که این مسأله برای ما چندان مناسب نیست.

دفاع‌پرس: کشورهای مذکور اما کشور از نخبگان هوش مصنوعی در صنایع نظامی هم استفاده خواهند کرد؟

هیچ کشوری برنامه‌های نظامی خود را اعلام نمی‌کند، اما بدون تردید بسیاری از این نخبگان ابتدا به نام فعالیت‌های دانش محور یا تجاری جذب می‌شوند و زمانی که غرق در آن کار با پروژه شدند مشخص می‌شود که آن‌ها جذب سرویس‌های اطلاعاتی - امنیتی یا صنایع نظامی شده‌اند.

در زمینه تولید دانش و بومی‌سازی هوش مصنوعی نباید زمان را از دست بدهیم

دفاع‌پرس: پس تاکید شما بر تسریع در زمینه تشکیل نیروی ویژه سایبری و هوش مصنوعی به مسائل ذکر شده بر می‌گردد؟
سرعت پیشرفت دانش و فناوری امروزه بسیار زیاد است و از طرفی اگر در این فناوری‌های نوین کشور به موقع ورود پیدا کند می‌تواند به عنوان بازیگر فعال در آن عمل کند در غیر این‌صورت با توجه به تبعات اجتماعی، سیاسی که این مسأله می‌تواند در کشور ایجاد کند ما در برابر این فناوری منفعل خواهیم بود. به عنوان مثال ما در مواجهه با پدیده فضای مجازی و پیام رسان‌ها تنها اندکی تاخیر داشتیم و امروزه خوشبختانه پیام‌های رسان‌های خوبی در کشور داریم، اما همان تاخیر اولیه باعث شد ما تا مدتی در این فضا با چالش‌های پیام رسان‌های بیگانه مواجه شویم که به آن‌ها اشاره خواهم کرد.
بنابراین ما اگر می‌خواهیم نقش فعالانه‌ای در عرصه هوش مصنوعی داشته باشیم باید همانگونه که با توصیه و تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ما به موقع در صنایعی، چون نانو تکنولوژی، صنعت موشکی و پهبادی ورود کردیم و امروز شاهد نتایج خیره‌کننده آن هستیم باید در زمینه هوش مصنوعی نیز زمان را از دست ندهیم و به سرعت در زمینه تولید دانش و بومی ساختن آن  فعال شویم.

دفاع‌پرس:البته بی‌تردید ما هم اکنون نیز در نهاد‌های نظامی و امنیتی از گروه‌های متخصص هوش مصنوعی و حوزه سایبری بهره می‌بریم که چه بسا به جهت امنیتی و محرمانه بودن این فعالیت‌ها اطلاعاتی درباره آن‌ها منتشر نمی‌شود، نظر شما در این باره چیست؟

البته ما هم اکنون نیز از چنین متخصصان و دانشمندانی در صنایع نظامی و حوزه امنیتی بهره‌مند هستیم، اما با توجه به بزرگی و فرا گیری بودن مسأله هوش مصنوعی نیازمند یک نهاد بسیار بزرگتر هستیم.

پیام‌رسان‌ها بزرگترین ابزار جاسوسی هستند

دفاع‌پرس: به پیام‌رسان‌ها اشاره کردید، در اهمیت این موضوع که تقریباً استفاده‌ای فراگیر در جامعه دارد توضیح بیشتری دارید؟
بله پیام‌رسان‌های بیگانه در ظاهر برای سرگرمی، تبادل اطلاعات و ... طراحی شدند، اما آن‌ها بزرگترین ابزار جاسوسی و دریافت اطلاعات از جوامع از طریق همین هوش مصنوعی هستند به نحوی که آن‌ها با شناسایی سلایق، رویا‌ها، آرزو‌ها و‌ سبک زندگی افراد و تحلیل محتوای آن‌ها از طریق هوش مصنوعی به اطلاعات جامع و کاملی درباره فرد و جامعه دست پیدا می‌کنند و برای تغییر نگرش یا نهادینه کردن مواردی که از جنبه‌های مختلف اقتصادی یا سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی برای آن‌ها مفید است برنامه‌ریزی می‌کنند و آن را در میان کاربران فضای مجازی ترویج می‌دهند.

دفاع‌پرس: در زمینه رشد باور‌های جدید در فضای مجازی توضیح بیشتری بدهید.

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها پس از دریافت و تحلیل داده‌های گوناگون از طریق هوش مصنوعی الگو‌های جدیدی را براساس منافع خود طراحی و ترویج می‌کنند چنانچه آن‌ها می‌توانند یک سبک زندگی را از طریق میلیون‌ها ربات فضای مجازی در جامعه رواج دهند، در انتخابات یک کشور تاثیرگذار باشند، میزان فروش یک محصول را افزایش یا کاهش دهند، علیه کشور تبلیغ کنند، در کشور برای ایجاد اغتشاش برنامه‌ریزی کنند و یا حتی سبک پوشش، زندگی و مراودات افراد یک جامعه را دستخوش تغییر سازند و اگر با دقت به این مسائل نگاه کنید به‌خوبی درمی‌یابید که دست کم در یک دهه گذشته چگونه شبکه‌های اجتماعی، پیام رسان‌ها و فضای مجازی در کنار شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های بیگانه به صورت یک زنجیره رسانه‌ای زندگی مردم ما را با چالش‌های مخربی مواجه ساختند.

دفاع‌پرس: اما هوش مصنوعی چگونه می‌تواند این چنین تغییر گسترده‌ای در فرهنگ، سبک زندگی و باور‌های مردم یک جامعه به‌وجود آورد؟
همانگونه که در ابتدای این گفت‌وگو به آن اشاره شد ربات‌های فضای مجازی با حضور گسترده فضای مجازی را به تسخیر در می‌آورند و از آنجایی که افکار عمومی تقلید پذیر است و اکثریت می‌تواند در یک فضا تعیین‌کننده باشد، این ربات‌ها هستند که سلایق و باور‌ها را در جامعه نهادینه می‌سازند و به همین سبب ضرورت دارد که با بهره‌گیری از سواد رسانه و افزایش آگاهی و بصیرت‌افزایی شهروندان جامعه ما از آسیب‌های فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه آگاه شوند.

آگاه‌سازی عمومی درخصوص هوش مصنوعی مصداق جهاد تبیین است

دفاع‌پرس: اطلاع‌رسانی در کاهش آسیب‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد؟
بدون تردید اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در این زمینه مصداق جهادتبیین است و می‌تواند بسیار موثر باشد، اما این اطلاع‌رسانی باید در شرایط آرامش کشور صورت پذیرد، چرا که متاسفانه زمانی که دشمن بستر آشوب و اغتشاش را فراهم می‌کند تازه متوجه اطلاع‌رسانی درباره فضای مجازی و نقش مخرب ربات‌های هوش مصنوعی در شکل‌دهی به افکار عمومی می‌شویم که در آن زمان به دلیل فعالیت گسترده همین ربات‌ها در فضای مجازی، افکار عمومی تحت تاثیر فریب‌های هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت و کمتر تاثیرگذار خواهد بود.

دفاع‌پرس: بنابراین هوش مصنوعی و شبکه‌های مجازی می‌توانند نوعی انحصار و دیکتاتوری افکار عمومی را در جوامع مختلف شکل دهند.
بله در واقع  هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی در پشت پرده زیبایی‌ها و جذابیت‌های بصری و سرگرم کننده؛ افکار عمومی را ساماندهی و هدایت می‌کنند و اگر فردی بدون برخورداری از سواد رسانه و اطلاعات کافی در این فضا ورود پیدا کند بدون تردید آسیب می‌بیند چنان که بسیاری از نوجوانان ما که در جریان اغتشاشات سال گذشته بدون اطلاع از آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی در این فضا حضور داشتند فریب خوردند و ناخواسته به کنش‌هایی دست زدند که بعد‌ها بسیاری از آن‌ها به واسطه آشنایی بیشتر با فضای رسانه از آن رفتار‌ها ابراز پشیمانی کردند.

دفاع‌پرس: هوش مصنوعی در جنگ‌های نظامی آینده چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟
همان‌گونه که گفته شد هوش مصنوعی در فرآیند یک جنگ نرم می‌تواند افکار عمومی را تحت کنترل داشته باشد و حتی تنش و جو روانی در جامعه ایجاد کند، اما در حوزه جنگ سخت در آینده هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل دقیق صحنه نبرد و پیش‌بینی تمام احتمالات موجود خطای انسانی و تجهیزاتی را به حداقل و حتی به صفر  برساند و سرنوشت جنگ را به نفع خود رقم بزند،  البته در آینده ممکن است ربات‌ها یا ربات‌های انسان‌نما در جنگ‌ها حضور پیدا کنند که تجهیزات مورد استفاده آن‌ها نیز متناسب با نیاز‌های هوش مصنوعی بسیار پیشرفته‌تر از امروز خواهد بود چنانچه هر نیروی حاضر در عرصه نبرد مجهز به دوربین‌های سیصد و شصت درجه و سلاح‌های هوشمند و تحت کنترل هوش مصنوعی خواهد بود که به‌صورت خودکار و براساس پیش‌بینی هوش مصنوعی عمل خواهد کرد.

از طرفی هر نیروی نظامی با اتصال به اینترنت و دریافت اطلاعات ماهواره‌ای آنلاین می‌تواند به خوبی از وضعیت اطراف خود و نیرو‌های دشمن آگاهی یابد و هوش مصنوعی نیز در حداقل زمان ممکن و چه بسا در کمتر از یک ثانیه تمام این حوادث را تحلیل و نسبت به اجرای نتایج حاصل از آن اقدام خواهد کرد.

متضمن پیروزی خداوند متعال و ایمان یک رزمنده است

دفاع‌پرس: در این‌صورت هیچ گلوله یا موشکی به خطا نخواهد رفت و به نوعی هوش مصنوعی می‌تواند متضمن پیروزی باشد.
متضمن پیروزی خداوند متعال و ایمان یک رزمنده است، اما اینکه بدون تلاش منتظر عنایت الهی بنشینیم اشتباه است. در قرآن کریم نیز بر قدرت‌مند شدن و کسب دانش تاکید شده است، اما در عین حال هوش مصنوعی و ایجاد سلاح‌ها و حتی گلوله‌های هوشمند می‌تواند در عرصه نبرد بسیار موثر و تاثیر گذار باشد.

دفاع‌پرس: ضمن تشکر از شما بابت قبول در این گفت‌وگو، اگر نکته‌ای دیگری دارید بفرمایید.
درباره هوش مصنوعی، مزایا و معایب آن ساعت‌ها می‌توان بحث کرد، اما از مسئولان به عنوان سرباز این کشور دو خواهش دارم، نخست بدون تاخیر نسبت به تشکیل یک سازمان یا نهاد تخصصی درباره هوش مصنوعی اقدام کنند و سپس نسبت به ارتقاء سواد رسانه در جامعه بکوشند و حتی یک کتاب یا آیتم درسی در سرفصل‌های درسی مدارس قرار دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار