یادداشت/ رسول حسنی

حل معضل بدحجابی با حضور حداکثری سازمان‌های مردم‌نهاد

سازمان‌های مردم‌نهاد از آن‌جایی که بی‌واسطه با مردم در ارتباط هستند، می‌توانند در بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله پدیده بدحجابی ورود و با سازوکار خاص خود، این مشکل را حل کنند.
کد خبر: ۵۹۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ - 29May 2023

حل معضل بدحجابی با حضور حداکثری سازمان‌های مردم نهادبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس‌ـ رسول حسنی؛ سازمان‌های مردم نهاد چنان که از نام آن مشهود است از تشکلاتی هستند که مستقیما با مدیریت مردم اداره می‌شوند و به همین دلیل ارتباط تنگاتنگی با آحاد جامعه دارند. این سازمان‌ها صرفنظر از فعالیتی که برای خود تعریف کرده‌اند بیش از آنچه که تصور می‌شود در مناسبات اجتماعی می‌توانند اثرگذار باشند.

از طرفی به دلیل آنکه از حیث سیاست‌گذاری و برنامه‎ریزی وابستگی به نهاد‌های دولتی ندارند با قدرت عمل بیشتری می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و در مواردی که دولت امکان حضور مستقیم و مستمر ندارد می‌توانند در سطح گسترده‌تری به خصوص در حل معضلات اجتماعی ورود کنند.

در شرایط فعلی که متاسفانه با معضل بدحجابی مواجه هستیم سازمان‌ها می‌توانند فراتر از هر نهاد دولتی و حکومتی وارد عمل شوند و با توجه به افقی که برای خود در نظر گرفته‌اند نسبت رفع بدحجابی و حجابی فعالیت کنند. اینکه انتظار داشته باشیم تغییر وضعیت موجود در موضوع بدحجابی با طرح و لایحه و دستورالعمل و بخش‌نامه و اعمال جریمه و مانند آن حل شود ما را به ساحل سلامت نخواهد رساند. شاید برای مدتی مشکل رفع شود، اما برای دوباره شاهد وضیعتی مشابه خواهیم بود.

سازمان‌های مردم نهاد نه قرار است قانونی بازدارنده اعمال کنند و نه با اجبار و اکراه مردم را به حفظ حجاب وادار کنند. این سازمان‌ها، چون برآمده از مردم هستند و مستقیما با قشر جوان و دانشجو در ارتباط هستند بهتر می‌توانند راهکار مناسبی برای معضل بدحجابی ارائه دهند و خود نیز این راهکار را عملیاتی کنند.

در شرایط کنونی باید فضایی ایجاد شود تا مدیران سازمان‌های مردم نهاد با برنامه‌ریزی درست و کارشناسانه و به صورت گسترده و نه فقط در ایام خاص وارد فضای شهری از جمله میدان‌ها، مراکز فرهنگی، تجاری، تفریحی و ... شوند و به دور از هرگونه هیاهو و بزرگنمایی در حوزه حجاب کاری جهادی در میدان اقدام و عمل انجام دهند. آن آتش به اختیار و جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها توصیه و تاکید فرموده‌اند به دست سازمان‌های مردم نهاد عملیاتی می‌شود به شرط آنکه این حضور مقطعی نباشد و به صورت مستمر شاهد آن باشیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار