پرچمداران انقلاب/

حجت‌الاسلام مصلحی: دلایل سه‌گانه امام خمینی (ره) برای وقوع انقلاب اسلامی/ امروز عراقی‌ها در راهیان نور شرکت می‌کنند/ در دفاع مقدس از اروپا هم «شهید» داریم

حجت‌الاسلام مصلحی در سخنانی به بیان خاطره‌ای از امام خمینی (ره) که در آن به علت قیام برای انقلاب اسلامی اشاره کرده بودند، پرداخت.
کد خبر: ۵۹۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹ - 29May 2023

دلایل سه‌گانه امام خمینی (ره) برای وقوع انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس در همایش پرچمداران انقلاب اسلامی که ۱۹ خرداد ۱۳۹۸برگزار شد، به نقش روحانیت در انقلاب اسلامی پرداخت.

متن سخنان وی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالى فی کتابه العظیم (الذین) یبلغون رسالات الله ویخشونه ولا یخشون احدا الا الله وکفى بالله حسیبا)
امام راحل عظیم الشان در معماریشان یکی از هنر‌های بزرگ و بسیار قابل توجهی که داشتند پرچمداری نهضت انقلاب را به دست روحانیت دادند و روحانیت در این مسیر در دوره‌های مختلف اقدامات بسیار قابل توجهی داشته که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دومشان اشاره کردند و ما دقیقا در چهلمین سال انقلاب همایش پرچمداران انقلاب و دفاع مقدس را تبیین امر در قم برگزار کردیم.

نقش روحانیت در دفاع مقدس

(اول) روحانیت نقش فرماندهی عقبه‌های اعتقادی انقلاب در مباحث متعالی و مقوله‌ی جنگ روانی که دشمن طراحی کرده است بودند و روحانیت در این مقوله‌ها نقش قابل توجهی داشته که ما این نوع مدیریت را می‌خواهیم بهش بپردازیم حالا نوع پرداختن را در ادامه اشاره خواهم کرد.

(دوم) نقش روحانیت در تبیین مسیر نهضت و انقلاب و دوران دفاع مقدس و تشرح مبانی اعتقادی نهضت و اعتلای دفاع مقدس

(سوم) نقش انقلاب و دفاع مقدس در مقاومت و فضای بین المللی و تفاوت انقلاب و دفاع مقدس با انقلاب‌های دیگری که در دنیا شکل گرفته است.

(چهارم) نوع مدیریت روحانیت در معماری امام رضوان الله علیه در بکارگیری مردم و نقش آن‌ها در عقبه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انقلاب و دفاع مقدس تا مقابله بافتنه‌های مختلف

(پنجم) نقش ائمه جماعات و مساجد

(ششم) نقش مدیریت و نقش آفرینی روحانیت در بیانیه گام دوم انقلاب خصوصا تاریخچه‌ی چگونگی انقلاب و نقشی که جوانان می‌توانند داشته باشند.

(هفتم) انتقال این تجربیات به نسل امروز انقلاب و در ادامه‌ی مسیر انقلاب

(هشتم) جمع‌آوری و مستندسازی مدیریت و نقش روحانیت به عنوان پرچمداران انقلاب و تدوین تاریخ نهم مستندسازی و تدوین سناریو و استاندارد مدیریت اسلامی تحت مدیریت و قیومیت، ولی فقیه با توجه به تجربیات چند دهه‌ی گذشته خصوصا حرکت امام رضوان الله تعالی علیه از خرداد ۴۲ به ویژه جهت بهره‌برداری در فضای مقاومت بین المللی دهم فراخوان مقاله و راه اندازی کمیته‌هایی در راستای موضوعاتی که اشاره شد که ان‌شاءالله باحول و قوه‌ی الهی با آن مجموعه‌ای که با شورای مدیریت حوزه و مجموعه‌های حوزوی شکل گرفته است این حرکت به حول و قوه‌ی الهی شکل خواهد گرفت ویژگی‌های انقلاب و دفاع مقدس انقلاب و دفاع مقدس ما یک ویژگی دارد که در دنیای بشری نمونه ندارد و به همین دلیل مقام معظم رهبری در مدیریت و راهنمایی و ارشادی که دارد شما اگر تامل و دقت بکنید در طول سال مقام معظم رهبری این فرصت‌های مختلف بحث دفاع مقدس و مباحث انقلاب را در دستور کار می‌گیرند و ارشادات و راهنمایی بسیار قابل توجهی می‌کنند.

امروز عزیزان عراقی‌ که در راهیان نور شرکت می‌کنند فرزندان همان‌هایی که به دست فرزندان شما کشته شدند اصلا خجالت می‌کشند بگوید بابایم در جنگ کشته شد، اما به عشق انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای ویژگی‌های این دفاع که یک قداست خاصی دارد آنجا می‌آید راهیان نور.

در دوران دفاع مقدس حتی اروپایی شهید داریم جزو گردان علی بن جعفر طلبه‌ی اروپایی تنها اروپایی شهید دوران دفاع مقدس یک طلبه است.

امام راحل به آیت الله خزعلی فرموده بودند که آقای خزعلی من برای مسجد و مدرسه انقلاب را دنبال نکردم و  نیامدم بلکه من سه هدف دارم اول حاکمیت اسلام را راه بیاندازم، دوم بیداری دنیای اسلام دنبال کنم و سوم زمینه‌سازی برای ظهور وجود مقدس آقا امام زمان (عج) را پیگیر باشم.

در ادامه رئیس سازمان نشر آثار مشارکت ارزش‌های روحانیت در دفاع مقدس در خصوص نقش روحانیت در دفاع مقدس و تشکیل گردان فاتحین گفت: نمونه روحانی شهید ردانی پور» است که فرمانده لشکر بود و همچنین برخی دیگر از فرماندهان ما وقتی بعدا زندگی‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت معلوم شد که آن‌ها طلبه بوده اند و از حوزه به جبهه آمده اند ضمن این که در عملیات‌ها نیز روحانیون نقش قابل توجهی را ایفا کرده و تأثیرگذاری قابل توجهی داشته اند.

شهید میثمی، آقایان ذوالنور و مرشدی با هم مشورت کردیم که ما به عنوان روحانیت چه نقشی می‌توانیم در حل این مسئله ایفا کنیم همان جا آقای «ذوالنور» مسئول این موضوع شد تا به قم برود و تعدادی از طلاب و روحانیون را به عنوان رزمنده به جبهه بیاورد و این افراد وقتی به منطقه آمدند، گردان «فاتحین» در لشکر ۲۵ کربلا را تشکیل دادند و این گردان متناسب با عملیاتی که قرار بود انجام شود دوره‌های آموزش نظامی را طی کردند.

این اما گردان در شب عملیات منحل شد؛ به دلیل اینکه هر کدام از این روحانیون بعد از گذراندن دوره، آموزشی به گردان‌های عملیاتی لشکر‌های دیگر رفتند مسئولیت هر یک از این روحانیون این بود که با رزمندگان هر گردان در عملیات‌ها شرکت میکردند و با آن‌ها جلو میرفتند؛ مسئولیتی که برایشان در نظر گرفته شده بود این بود که وقتی گردان زمین گیر میشد با ایجاد روحیه مضاعف گردان را به حرکت در می‌آوردند و جالب اینجاست که فرماندهان گردان‌ها بعد از این بر سر بردن این روحانیون به گردان خود در شب، عملیات دعوا میکردند و همین طور که پیش رفت این اقدامات منجر به تشکیل تیپ امام صادق (ع)» شد که امروز هم هنوز وجود دارد.

در واقع تشکیل این تیپ از گردان «فاتحین» آغاز شد؛ البته برای تشکیل لشکری به نام امام باقر (ع) نیز پیش بینی‌هایی شده بود که دیگر به همان تیپ امام صادق (ع) ختم شد یادم می‌آید که فردای عملیات «والفجر ۸» برای بازدید رفته بودم به منطقه‌ای که لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در آن حضور داشت.

در آنجا یک فرمانده گردان آمد و به من گفت که شما نمی‌دانید با این طلبه‌هایی که برنامه ریزی کردید تا شب عملیات به گردان‌ها بیایند و در میان رزمندگان تحرک و هیجان ایجاد کنند چه کار بزرگی کردید؛ نمیدانید که برخی از این روحانیون چه کار‌هایی می‌کنند دیشب که از مسیر عملیات بر میگشتیم به یک گودالی برخوردیم که در پیش بینی‌های، خود از آن اطلاع نداشتیم این گودال عرض زیادی داشت و رزمندگان نمی‌توانستند از آن عبور کنند.

بر این اساس تصمیم گرفتیم که یکی از رزمندگان به داخل گودال برود و حالت رکوع بگیرد تا دیگر رزمندگان پای خود را روی کمر او قرار دهند و از روی گودال بپرند؛ بنابراین یکی از این روحانیون همین کار را کرد و یک گردان از روی کمر او رد شدند بعد از این داستانی که تعریف کرد به من گفت که این طلبه دیشب شهید شد؛ حالا بیا برویم تا جنازه او را نشانت بدهم وقتی رفتیم و جنازه این روحانی را دیدم تمام گوشت و پوست کمر او رفته و استخوانش نمایان بود؛ اما با این حال او یک «آخ» هم نگفته بود زمانی که پیکر‌های مطهر شهدای غواص را برگرداندند یکی از این شهدا از همین روحانیون و از رزمندگان لشکر چهل و یکم ثارالله بود که پیکر مطهر وی را به کرمان منتقل کردند؛ بنابراین این شهید والامقام نقش روحانیت در دفاع مقدس را حتی در موضوع غواصی نشان داد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار