مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

حرکت امامزادگان به‌سمت قطب فرهنگی شدن است

موسوی متقی با تاکید براینکه اینکه برنامه‌های فرهنگی امامزادگان در جهت کیفی‌سازی است، گفت: سیاست سازمان اوقاف تقویت و کیفی‌سازی برنامه‌های فرهنگی بقاع متبرکه و امامزادگان برای تبدیل شدن این مراکز به قطب فرهنگی شدن است.
کد خبر: ۵۹۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۷ - 30May 2023

حجت‌الاسلام «سید کاظم موسوی متقی» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به مهم‎‌ترین رویکرد‌های فرهنگی این سازمان در سال ۱۴۰۲، با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های بقاع متبرکه و امامزادگان مربوط به فعالیت‌های فرهنگی است، اظهار داشت: در کنار فعالیت‌ها و خدمات اجتماعی، خدمات عمرانی و خدمات قرآنی؛ یک بخش، بخش فرهنگی است.

وی به نقش برجسته بقاع متبرکه در مهندسی کشورمان پرداخت و با تاکید بر اینکه این نقش، نقش پُررنگ و تاثیرگذاری است، عنوان کرد: بقاع متبرکه همانند مساجد پایگاه‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی هستند که مردم به آن‌ها اعتقاد دارند و نمی‌تواند آن‌ها را ندید گرفت و در جامعه به آن‌ها کاری نداشته باشیم چراکه خواه ناخواه جامعه ما به امامزادگان رفت و آمد دارند و این حجم مراجعه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم است.

موسوی متقی تصریح کرد: البته مراجعه مردم به بقاع متبرکه و امامزادگان متفاوت است؛ بخشی از مردم برای عرض ارادت، زیارت و حاجت‌گیری و توسل و یا حتی استفاده از فضا‌های فرهنگی مراجعه دارند. برخی دیگر دلیل و نیت دیگری دارند لذا ما به‌عنوان متولی وظیفه داریم این فضا را به‌طور کامل در حوزه‌های رفاهی مجهز کنیم و یکی از کار‌های ما در این اماکن فعالیت‌های فرهنگی است. هدف این فعالیت‌ها انجام خدمات با کیفیت است که به‌عنوان مثال اگر نماز جماعت، دعای کمیل و یا برنامه آیینی برگزار است، باکیفیت باشد. هرقدر کیفیت این برنامه‌ها بالاتر باشد، اقبال مردم نیز بیشتر است و میل می‌کنیم به‌سمت قطب فرهنگی شدن امامزادگان؛ مردم برای برنامه‌های آیینی خودشان چند انتخاب دارند که نمونه آن که شب ولادت امام رضا (ع) پیش و روست لذا یک خانواده متدین برای این شب چند برنامه دارد که شامل مسجد محل یا امامزاده نزدیک منزل یا مصلی و یک هیئت مردمی است، او مقایسه می‌کند و هر برنامه کیفیت خوبی داشته باشد را انتخاب می‌کند لذا امامزاده باید خدماتی ارائه دهد که اولین انتخاب مردم شود.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در برنامه‌هایی که برای چشم‌انداز امامزادگان طراحی شده است به‌سمت فعالیت‌هایی می‎رویم که اولین انتخاب مردم در برنامه‌های فرهنگی در هر منطقه‌ای، امامزادگان قرار داده شود. البته در این مسیر مساجد نیز مخاطبان خودشان را دارند درحالی که ما معتقدیم امامزادگان این ظرفیت را دارند که بتوانند اقشار مختلف مردم را پاسخگو باشند.

وی به ساختار مردمی امامزادگان اشاره کرد و گفت: در برنامه افقی که برای امامزادگان و بقاع متبرکه طراحی شده است به سمت مدیریت مردمی حرکت کرده‌ایم که شامل سه بخش اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است؛ همه مسوولیت این کارگروه‌ها با مردم است و متناسب با اقتضائات روز طراحی می‌شود و اگر اولویت روزمان حجاب و عفاف است ما جشن دختران در روز میلاد حضرت معصومه (س) برگزار می‌کنیم، چون نیاز روز است. حتما باید در برنامه‌ها شرایط روز درک شود که اگر چنین نباشد از جامعه عقب خواهیم ماند.

موسوی متقی به شرایط غبارآلود سال گذشته پرداخت و با بیان اینکه در آن شرایط که افراد زیادی از نیرو‌های مردمی به شهادت رسیده بودند و ما قصد اجرای برنامه‌های بزرگداشت داشتیم که منع شدیم، گفت: دلیل ممنوعیت این فعالیت‎ها در آن شرایط التهابی بود که در جامعه وجود داشت. ما می‌گفتیم قصد داریم برنامه برزگداشت برای نیرو‌های مردمی و بسیج برگزار کنیم که برای امنیت کشور به شهادت رسیده‌اند، مخالفت شد لذا از وزارت کشور درخواست کردیم. درک ما در آن روز برگزاری چنین برنامه‌هایی بود که باید شهدا تقدیر و تکریم شود و این فعالیت‌ها نیاز روز بود لذا اگر امامزادگان از این فضای جامعه غافل باشند و با تفکر سکولار به نماز و دعای کمیل بپردازد و کاری به فضای جامعه نداشته باشد حتماً دچار مشکل است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها