پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نفوذ کلام امام خمینی (ره) مردم را به میدان جهاد آورد

حجت‌الاسلام «آقایی» گفت: موقعیت شناسی، نفوذ کلام و تدبیری امام خمینی (ره) مردم را به میدان جهاد آورد و در مقابل مردم با تاسی از ولی‌فقیه خود پیروزی‌های بزرگی را رقم زدند.
کد خبر: ۵۹۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲ - 29May 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، اگر آمار نسبتی شهدا در اقشار مختلف را در نظر بگیریم، تعداد شهدا نسبت به جمعیت روحانی و طلبه در دوران دفاع مقدس در مقایسه با سایر اقشار در صدر قرار می‌گیرد.

این آمارها بیانگر آن است که قول و عمل روحانیون در دفاع از ارزش‌های انقلابی، یکی است و روحانیون طی هشت سال دفاع مقدس در مبارزه با کفر، نقش فرماندهی را نیز برعهده داشتند. رزمندگان روحانی در همه عرصه‌های سخت همچون دفاع مقدس، جنگ‌های اعتقادی و مبارزه با طاغوت روحانیت در خط اول بودند.

موقعیت شناسی، نفوذ کلام و تدبیری که امام راحل(ره) داشتند مردم را به میدان آوردند// سلام//لطفا امروز منتشر بشه//ممنون//

به همین منظور گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «سید نورالدین آقایی» از رزمندگان روحانی دوران هشت سال دفاع مقدس انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: لطف کنید خودتان را معرفی کنید.

اینجانب سید نورالدین آقایی فرزند سید حسن متاهل، دارای ۴ فرزند، ساکن یزد و دارای تحصیلات حوزوی (سطح ۳) هستم. بنده سال ۵۲ وارد حوزه علمیه شدم و در حوزه علمیه خان و مصلی نزد اساتیدی همچون آیت ا... سید جواد مدرسی، حجت الاسلام محمود علومی و دیگر عزیزان بودم و در سال ۵۴ به قم رفتم و در آنجا ادامه تحصیل دادم درزمان جنگ تحمیلی و در حال حاضر به فعالیت‌های تبلیغی اشتغال داشته و دارم و در برگزاری جلسات قرآن و بیان مفاهیم قرآن در محافل مختلف نقش داشته‌ام.

دفاع‌پرس: در زمان انقلاب هم فعالیت داشتید؟

در زمان طلبگی با امام خمینی (ره) آشنا شدم و یکی از دوستان رساله‌های ایشان را به ما می‌داد و ما هم توزیع می‌کردیم زمانی که در قم بودیم بخاطر توهینی که روزنامه اطلاعات به امام (ره) کرد توسط طلاب و مردم شهر مقدس قم راهپیمایی‌هایی صورت گرفت و در بیوت مراجع سخنرانی‌هایی شد و حرف مردم این بود که چرا باید به امام (ره) توهین کنند تا اینکه ۱۹ دی ماه جمعیت زیادی در بیت آیت الله نوری همدانی جمع شدند و ایشان سخنرانی آتشینی کردند.

تکبیر‌ها گفته شد و بعد به سمت چهار راه شهدا (فعلی) راه افتادیم و به سمت حرم مطهر در حال حرکت بودیم کماندو‌های شاه را دیدیم که ایستادند و بعد از چند لحظه یکی از کماندو‌ها تیری به شیشه بانک زد و گفت ما سنگ به شیشه بانک زدیم و دستور حمله داد جمعیت پراکنده شدند بعد که به حوزه علمیه رضویه برگشتیم متوجه شدیم دو نفر از طلاب به شهادت رسیدند.

عکس امام (ره) و نوار‌هایی از علمایی که درقم سخنرانی می‌کردند همراه خود به یزد می‌آوردیم، چون احتمال دستگیری می‌دادیم داخل شهر پیاده نمی‌شدیم قبل از دوازه ورودی پیاده می‌شدیم و بعد از زمین‌های کشاورزی به سمت خانه می‌رفتیم یکی از کار‌هایی که انجام دادیم.

دفاع‌پرس: از زمان اعزامتان به جبهه بگویید؟

آغاز جنگ تحمیلی قم بودیم اعلام کردند برای حضور در جبهه‌ها و بنده و دیگر طلاب هم از دفتر تبلیغات اسلامی اعزام شدیم و در مقطع دیگری از سمت یزد هم با مسئولیت تبلیغی به جبهه اعزام شدیم.

دفاع‌پرس: در چه عملیات‌هایی شرکت کردید و در کدام مناطق و خطوط مقدم حضور داشتید؟

عملیات کربلا ۵، مناطق هور العظیم، هویزه، قصر شیرین، و سقزحضور داشتم.

موقعیت شناسی، نفوذ کلام و تدبیری که امام راحل(ره) داشتند مردم را به میدان آوردند// سلام//لطفا امروز منتشر بشه//ممنون//

دفاع‌پرس: نقش طلاب و روحانیون رو بیان بفرمایید.

دوستان طلبه هم درعملیات و هم در بحث تبلیغی شرکت داشتند روحیه رزمندگان بسیار بالا می‌رفت و هم روحیه خود طلاب. مرحوم آیت الله سید جواد مدرسی خیلی اثر عجیبی در روحیه مردم و طلاب داشتند و ایشان بسیار در پشتیبانی از جبهه و جنگ تلاش می‌کرد.

دفاع‌پرس: از عوامل مهم پیروزی در جنگ تحمیلی را بیان کنید؟

موقعیت شناسی، نفوذ کلام و تدبیری امام خمینی (ره) مردم را به میدان جهاد آورد و در مقابل مردم با تاسی از ولی‌فقیه خود پیروزی‌های بزرگی را رقم زدند.

دفاع‌پرس: پیشنهاد شما برای ادامه راه شهدا چیست؟

فعالیت‌های فرهنگی خاصی باید صورت بگیرد زندگی نامه وصیت نامه شهدا بیان راه این عزیزان تلاوت آیه‌های در مورد شهدا و بشارت‌هایی که داده شده و بیان سرگذشت شهدا صدر اسلام تاکنون باعث آشنایی جوانان شود و اهداف شهدا گم نشود که اینکار‌ها را به شیوه‌های مختلف انجام گیرد مثل سخنرانی و فیلم و سفر‌های راهیان نور و زیارتی.

دفاع‌پرس: در پایان اگر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس دارید برایمان تعریف کنید.

در منطقه سقز که بودیم از منطقه که باز می‌گشتیم نمیه‌های شب رسیدیم به جایی که کف زمین سفید بود رزمندگان بخاطر پیاده روی زیاد خسته شده بودند پایین دره نیرو‌های عراقی بودند و بالا بنده و همرزمان بودیم روی زمین برف نسشته بود بخاطر همین در لابه لای شاخه درختان استراحت کردیم صبح متوجه شدیم نیروی دشمن زیر پای ما بوده و خوشبختانه در آن موقع به ما حمله‌ای نشد.

در دوران دفاع مقدس زمانی که اعزام می‌شدیم هم آموزش می‌دادیم و هم آموزش می‌دیدیم روزی یکی از دوستان رزمنده را دیدم که با وجود مجروحیت چطور خودش را به نماز جماعت رسانده تا از این فیض محروم نشود اینطور عزیزان رزمنده مقید به انجام واجبات و مستحبات بودند. بعضی مواقع برایمان وصیتنامه شان را می‌آوردند و از محتوای با معنویت این وصیت نامه‌ها منقلب می‌شدیم. همه افرادی که بودند مطیع امر ولایت و مراجع تقلید بودند و به دستورات دینی مقید بودند.

گفت‌وگو از: علی ضرغام‌زاد

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار