قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:

«رسانه» بهترین ابزار برای پیشبرد جهاد تبیین است

«رحمتی» گفت: فضای مجازی و رسانه فراگیر و گسترده بوده و بهترین ابزار برای جهاد تبیین است، امروزه فرصت استثنایی استفاده از آن در اختیار ماست، هیچ بهانه‌ای برای کم کاری نداریم و حتی اگر شبانه روزی نیز مشغول خدمت باشیم باز هم کم است.
کد خبر: ۵۹۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹ - 29May 2023

«رسانه» بهترین ابزار برای جهاد تبیین استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «مالک رحمتی» قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در آئین رونمایی از تولیدات رسانه‌ای مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، اظهار داشت: هدف ما از تولیدات رسانه‌ای، مطابق حدیث امام رضا علیه‌السلام «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»؛ احیا امر اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، یاد گرفتن معارف آنها، یاد دادن آن و معرفی محاسن کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام به جهانیان است و معتقدیم این مهم با استفاده از زبان هنر و رسانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی، اثربخشی کار فرهنگی و تبیینی را بیشتر و سریع‌تر می‌کند و ما می‌توانیم از این طریق امر اهل‌بیت علیهم‌السلام را احیا کنیم، معارف ایشان را بیاموزیم و به دیگران منتقل کنیم.

وی ادامه داد: در دوره جدید تولیت این آستان مقدس، به دنبال اقدامات تحولی و اثرگذار در ترویج سبک زندگی رضوی هستیم که رسانه مهمترین نقش را در این عرصه دارد لکن نگاه ما به رسانه، یک نگاه راهبردی است و باور داریم فعالیت‌های رسانه‌ای، تولید آثار هنری، ادبی و تولیدات نو و خلاقانه، اثرگذاری بسیار زیادی در زندگی کنونی دارد و به همین دلیل نباید از آن غفلت کرد.

رحمتی با اشاره به مصادیق تغییر این رویکرد گفت: اکنون شرایط به شکل محسوسی تغییر کرده تا بستر مناسب و مساعدی برای افزایش کمی و کیفی تولیدات رسانه‌ای مرتبط با زیارت و توسعه فرهنگ رضوی فراهم شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: خوشبختانه با تسهیل این شرایط، تلاش مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و مشارکت اصحاب رسانه، این خدمت در حال نتیجه دادن است و امروز می‌توانیم از صحن‌های حرم مطهر رضوی تا قلب نیویورک و دورترین نقاط جهان، محتوا ارسال کنیم و لحظاتی ماندگار را برای مخاطبان رقم بزنیم.

وی بر ضرورت توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های این حوزه تأکید کرد و ابراز داشت: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته توسط اصحاب رسانه که قابل تقدیر است، اما همچنان برنامه‌هایی که در سطح جهان اسلام تاثیر‌گذار باشد، کمتر تولید شده و ما در آستان قدس رضوی وظیفه خود می‌دانیم که این کاستی را با کمک فعالان این عرصه برطرف کنیم.

رحمتی درباره اهمیت استفاده بهینه و مناسب از ظرفیت فضای مجازی نیز گفت: ما معتقدیم در شرایط امروز، زیست مجازی بر زیست حقیقتی پیشی گرفته است که مقتضای زمانه است اگرچه آسیب‌هایی با خود دارد اما ظرفیت‌های آن قابل انکار و چشم‌پوشی نیست و باید حداکثر استفاده از آن را داشته باشیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: ارادتمندان به اهل‌بیت علیهم‌السلام باید از این بستر برای جبران کاستی‌ها و غفلت‌های صورت گرفته در حوزه تبیین و ترویج معارف دینی، که موجب بروز برخی کاستی‌ها از جمله ایجاد شبهات دینی و معنوی در جوانان شده است، استفاده کنند.

وی گفت: فضای مجازی و رسانه فراگیر و گسترده بوده و بهترین ابزار برای جهاد تبیین است، امروزه فرصت استثنایی استفاده از آن در اختیار ماست، هیچ بهانه‌ای برای کم کاری نداریم و حتی اگر شبانه روزی نیز مشغول خدمت باشیم باز هم کم است.

رحمتی یادآور شد: در شرایط امروز برای ترویج فرهنگ و معارف رضوی، جهاد تبیین از تمامی کارها واجب‌تر است و اگر می‌خواهیم رضایت حضرت رضا علیه‌السلام را کسب کنیم باید با تلاش بیشتر، فعالیت رسانه‌ای خود را محدود به حرم مطهر محدود نکنیم و به جایی برسیم که برای هفت میلیارد نفر مخاطب در سراسر جهان، محتوای رسانه‌ای متناسب با ذائقه و نیاز آنها تولید کنیم. دنیای کنونی آماده شنیدن صدای حق و حقیقت است و این وظیفه و رسالت سنگینی است که برعهده ماست.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی توجه به گروه‌های مختلف مخاطب در تولید محتوا را هم ضروری برشمرد و تأکید کرد: ما معتقد هستیم یکی از کارهای اثرگذار برای تحقق این هدف، توجه به نسل جدید و به ویژه کودکان است و به همین دلیل باید احیای امر اهل‌بیت علیهم‌السلام را از دوران خردسالی آغاز کرد که آستان قدس رضوی این مهم را با ایجاد رواق کودک و تولید برنامه‌های متنوعی همچون «منم بچه مسلمان» عملیاتی کرده است.

وی در ادامه به تکالیف و مسئولیت های مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اشاره و تصریح کرد: «تولید آثار اثرگذار و احساس برانگیز برای مخاطب» و «تولید آثار معرفتی» دو تکلیف خادمان رسانه‌ای این عرصه است و باید تلاش کنند در مرحله اول، آثاری موثر برای ایجاد ارتباط احساسی و عاطفی بین مخاطب و حضرت رضا علیه‌السلام تولید کنند تا دلها به حرم مطهر رضوی گره بخورد و در مرحله دوم، از این آمادگی روحی و احساسی ایجاد شده استفاده کرده و محتوایی با هدف تقویت معرفت دینی توام با عقلانیت ارائه شود. امروزه تولید آثار معرفتی با ظرایف هنری برای انتقال مفاهیم دینی، معرفتی با منطق و عقلانیت بیش از هر زمان مورد توجه و نیاز است.

رحمتی در این مراسم از تلاش‌های مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تقدیر و محصولات رونمایی شده را گامی در جهت احیای امر اهل‌بیت علیهم‌السلام برشمرد.

وی ابراز داشت: خوشبختانه در حال حاضر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز و همکاری همه اصحاب رسانه، نهادها و مجموعه‌های فرهنگی رسانه‌ای، حرکت در مسیر هدفگذاری شده را آغاز کرده اما هنوز در ابتدای راه هستیم و تا تحقق هدف نهایی احیای امر اهل‌بیت علیهم‌السلام، ترویج معارف رضوی و محاسن کلام ائمه علیهم‌السلام و مخابره آن به سراسر دنیا، کار بسیاری داریم و امیدواریم با استفاده از این ایام بنام مبارک حضرت امام رضا علیه‌السلام و با مشارکت و حضور با نشاط فعالان رسانه‌ای گام‌های موثری برای نیل به آن هدف نهایی برداریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها