معرفی کتاب؛

«خاتون و قوماندان»؛ تاثیرگذار از مهاجران افغان و جهاد بزرگ فاطمیون

رهبر انقلاب درباره «کتاب و زندگی» نوشت: حوادث مربوط به مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به آن اطمینان داشت دریافت نکرده‌ام. برخی از آن‌ها جداً تاثرانگیز است؛ ولی از سوی دیگر، حرکت جهادی فاطمیون افتخاری برای آن‌ها و همه افغان‌ها است.
کد خبر: ۵۹۳۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲ - 18August 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «خاتون و قوماندان» نوشته مریم قربان‌زاده، روایت زندگی ام‌البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی معروف به (ابوحامد)، فرمانده لشکر فاطمیون است.

در بخشی از این کتاب آمده است؛ دل دل می کرد چیزی بگوید. ساکت نشستم و منتظر ماندم تا حرفش را بزند. – دعا کن. دارم پیگیری می کنم بروم سوریه. اندیشیدم حتماً هوای زیارت به سرش زده؛ اما سوریه که شلوغ شده. گفتم: «سوریه؟ چه خوب! من هم می آیم. تا حالا زیارت سوریه نرفتم». سری تکان داد و گفت: «نه! نمی شود. جای زن ها نیست. فعلاً هماهنگی می کنیم با بچه ها. هنوز چیزی معلوم نیست؛ اما تکلیف است که بروم. بدون شرط و شروط. بدون توقع».فهمیدم سفر زیارتی نیست؛ اما خودم را نباختم.

«خاتون و قوماندان»؛ تاثیرگذار از مهاجران افغان و جهاد بزرگ فاطمیون

خیلی عادی سؤال کردم: «کیا هستند در سوریه؟ قرار است چه کار کنید؟» قرار است با حزب الله لبنان ادغام شویم، با هماهنگی سپاه قدس ایران. نگفت به کسی نگویم، اما می دانستم نباید به کسی بگویم. برایم روشن شد که این تلفن ها و چت‌ها برای آمادگی جنگ و جهاد است. داشت یکی یکی هم رزمان گذشته را دور هم جمع می‌کرد. جمع کردنشان کار دشواری بود. هر کدام به گوشه‌ای از ایران و جهان بودند.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاتون قوماندان

چندی پیش رهبر انقلاب تقریظی بر این کتاب نوشتند که در اردیبهشت ماه سال جاری رونمایی شد و متن آن به این شرح است:

«خاتون و قوماندان»؛ تاثیرگذار از مهاجران افغان و جهاد بزرگ فاطمیون

بسمه تعالی
ـ سلام خدا بر شهید عزیز، علیرضا توسّلی، مجاهد مخلصِ فداکار و بر همسر پرگذشت و صبور و فرزانه‌ی او، خانم امّ‌البنین.

حوادث مربوط به مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به آن اطمینان داشت دریافت نکرده‌ام. برخی از آن‌ها جداً تاثرانگیز است؛ ولی از سوی دیگر، حرکت جهادی فاطمیون افتخاری برای آن‌ها و همه افغان‌ها است.

دی ۱۴۰۱

«خاتون و قوماندان»؛ تاثیرگذار از مهاجران افغان و جهاد بزرگ فاطمیون

علیرضا توسلی ۱ مهر ۱۳۴۱ در افغانستان به دنیا آمد و ۹ اسفند ۱۳۹۳ در شهر درعای سوریه شهید شد. او فرمانده و بنیانگذار لشکر فاطمیون بود. ابوحامد با شروع جنگ ایران و عراق به کردستان رفت و بیش از یک سال در آن منطقه حضور داشت. وقتی جنگ ایران و عراق به پایان رسید، برای جنگ با ارتش شوروی به افغانستان رفت و دوباره در سال ۷۴، زمانی که نیرو‌های طالبان در افغانستان روی کار آمده بودند، دوباره به افغانستان رفت.

وقتی بحران سوریه، آغاز شد، او در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ راهی سوریه شد و یک سال بعد در نبرد با جبهه النصره شهید شد. آرامگاه او در مشهد است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار