در خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح شد؛

آیت‌الله خاتمی: توطئه‌های دشمنان با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خنثی شده است/ تحرک در حوزه دیپلماسی شایسته تحسین است

خطیب نماز جمعه تهران گفت: تحرکات دیپلماسی دولت قابل تحسین و نشان دهنده تحرک جدید در عرصه سیاسی است.
کد خبر: ۵۹۳۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹ - 02June 2023

خطبه‌های نماز جمعه تهران به امآمت آیت‌الله خاتمی آغاز شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، خطبه‌های نماز جمعه تهران دقایقی پیش به امامت آیت‌الله «سید احمد خاتمی» در محل دانشگاه تهران آغاز شد.

آیت‌الله خاتمی با تبریک سالروز ولادت امام رضا (ع) بیان داشت: امام رضا (ع) میزبان ماست نه میهمان و ما هر چه داریم از اوست، آستان قدس رضوی مرکز ایران است و در روزهای اخیر هم جشن ولادت به خوبی در کشور برگزار شد.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به سفر حجت‌الاسلام رئیسی به اندونزی بیان داشت: تحرکات دیپلماسی دولت قابل تحسین و نشان دهنده تحرک جدید در عرصه سیاسی است.

وی با اشاره به ۱۴ خرداد سالروز رحلت حضرت امام (ره) افزود: این روز داغ سنگین ملت ایران بود و افرادی که آن روز‌ها را دیده اند می‌دانند که چه خبر بود، مردم به مدت سه روز با پیکر امام (ره) وداع کردند.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: محبت خدایی از امام راحل در دل‌ها قرار داده شده و هم در زمان حیات امام و هم بعد از ارتحالشان مطالب فراوانی راجع به امام گفته شده، اما امام عظیم الشان چندین ویژگی منحصر به فرد داشت.

وی در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت امام خمینی (ره) گفت: مساله ولایت فقیه ابتکار امام نیست؛ پژوهشگاه آستان قدس دو جلد کتاب قطور منتشر کرده است و تمام کلمات بزرگان از زمان شیخ صدوق تا مرحوم آشتیانی را آورده است و بیش از هزار و ۲۰۰ بار فق‌ها از ولایت فقیه حرف زده اند.

خطیب نماز جمعه تهران ولایت فقیه را مساله دیرینه و جاافتاده عنوان کرد و گفت: این مساله در فقه بوده است لیکن امام دو کار مهم در این مورد انجام داد که منحصر به فرد است؛ یکی اینکه ولایت فقیه را به عنوان برنامه و تز حکومت اسلامی مطرح کرد و پای آن ایستاد که فقیه دیگری در این زمینه سراغ نداریم و این مختص امام است.

وی اضافه کرد: حضرت امام ده سال معمار ولایت فقیه شد و کسی پیدا نمی‌شود که در گذشته تز حکومت اسلامی را اینگونه مطرح کرده باشد.

آیت‌الله خاتمی افزود: ارمغان امام و حاصل عمر امام این نظام اسلامی است که حفاظت از این یادگار، حفاظت از خط امام است.

این مقام مسئول اظهار داشت: نمی‌توان امام را باور داشت، ولی ولایت‌فقیه را نپذیرفت، این دروغ است! تجلی ارادت به امام، حمایت عملی از، ولی فقیه است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران بیان داشت: دیگر ویژگی منحصر به فرد امام در بین فقها، باور داشتن مردم و اعتماد به آن‌هاست؛ امام به مردم باور داشت، مردم خواستند و حکومتی را که به تمام معنا تحت‌الحمایه اجانب بود، سرنگون کردند، همین مردم جای آن حکومت فاسد، حکومت اسلامی را پایه نهادند، مردم حکومت اسلامی را می‌خواستند. امام مردم را باور کرد و نگاه مقام معظم رهبری هم اینگونه است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه امام در طول مبارزات سخت طاغوت، یک بار از مبارزات مسلحانه سخن نگفت، افزود: امام سراغ مبارزه مسلحانه نرفت، فقط روی جهاد تبیین تأکید داشت.

خطیب نماز جمعه با اشاره به استقبال و بدرقه گسترده مردم از حضرت امام، گفت: ۹ میلیون نفر به استقبال امام رفتند و ۱۰ میلیون بدرقه اش کردند این حماسه بی نظیری بود.

وی با اشاره به ۱۴ خرداد، روز انتخاب شایسته مقام معظم رهبری گفت: انتخاب آن زمان انتخابی واقع‌بینانه و همراه با بصیرت بود و این انتخاب از چند ویژگی‌هایی برخوردار است. پرچمی را که امام راحل در این کشور برافراشت، جانشین به حق امام همچنان این پرچم را برافراشته نگاه داشته است، خود او گفت: با خود پیمان بسته‌ایم راه امام خمینی که راه عزت مسلمین است را دنبال کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: بزرگی را به جانشینی امام برگزیدند که همانند امام سودای ریاست نداشت، خود ایشان فرمودند: وقتی وصیت امام را در مجلس می‌خواندم به تنها چیزی که فکر نمی‌کردم رهبری خودم بود؛ امام نیز اینگونه بود و وارد میدان مرجعیت نشد و تا اربعین آیت‌الله بروجردی مراسم فاتحه نگرفت.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به خصوصیات مقام معظم رهبری گفت: ایشان همانند امام تکلیف‌مدار و وظیفه‌مداراست، برای ایشان وظیفه الهی مطرح است، دشمنان رهبری هم او را دوراندیش‌ترین رهبر جهانی نامیده‌اند، با تدبیر الهی‌اش در طول این ۴۴ سال‌توطئه‌ها خنثی شده است و به فضل الهی همچنان خنثی خواهد شد.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: مفسر عملی خط امام، رهبری است، آن‌ها که می‌خواهند خط امام را بدانند از بیان ایشان (رهبری) بشنوند، سخنرانی‌های ایشان، به‌خصوص در مرقد امام راحل منشور امام‌شناسی است.

آیت الله خاتمی با اشاره به قیام ۱۵ خرداد گفت: این قیام صددرصد اسلامی و با انگیزه‌های خالص اسلامی بود و در دفاع از حریم ولایت امام شکل گرفت.

وی اضافه کرد: قیام ۱۹ دی هم در حمایت از ولایت صورت گرفت یعنی نظام و انقلاب مدیون حمایت از ولایت است و تنها قیامی که حکومت شاه را سرنگون کرد، این قیام بود، نسل‌های بعد از انقلاب بدانند قیام۱۵ خرداد انقلاب را به وجود آورد، نگه داشته است و انقلاب را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار