به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «پرویز شیخ طادی» کارگردان فیلمهای سینمایی «امپراتور جهنم» و «روزهای زندگی» در گفتوگویی اظهار داشت: تعیین و تبیین استراتژی و راهبرد فرهنگی نیازمند اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه و دور و نزدیک است؛ اگر اطلاعات درست در دست هنرمند قرار بگیرد و هنرمند محرم مدیران باشد میتواند برای دستگاههای فرهنگی راهبرد کارشناسانه و دقیق ارائه دهد در غیر این صورت راهبردها توسط دستگاههای مختلف ابلاغ میشوند که شاید هنرمند هیچ شناختی از آن نداشته باشد.
شیخ طادی افزود: راهبردها برای هنرمند اقناعی است و اگر آنها را بپذیرد در این مسیر پیش میرود، اما اگر آنچه دستگاهها ابلاغ میکنند عاری از منطق باشد و یا با تغییر هر مدیری بر اساس سلیقه مدیر جدید دچار تغییر شود هنرمند نمیتواند خود را با آن همسو کند و همین امر باعث میشود سینما نتواند راه به جایی ببرد.
این کارگردان سینما در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما در دهه ۶۰ که سینمای ایران سرشار از آثار ارزشی و استراتژیک در خصوص انقلاب اسلامی و یا مقوله دفاع مقدس بود آیا راهبردها نقش کلان تری داشتند یا مدیران دغدغهمند باعث توجه ویژه به این سینما میشدند اظهار داشت: در آن روزگار مسأله همه جامعه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود. شما در همین مورد دفاع مقدس وقتی نگاه میکنید میبینید از هر ۲ خانوار حداقل یک خانوار به صورت مستقیم با این مسأله درگیر بود خوب معلوم است که در آن شرایط سینما هم باید به این مقوله مهم که نیاز اصلی و اساسی جامعه است ورود میکرد.
وی در همین راستا متذکر شد: ما باید بپذیریم که امروزه سرعت تغییر و تحولات در جامعه آنقدر بالا است که سینما به نوعی از این تحولات عقب مانده! مثلا ما امروز در سال ۱۴۰۲ هستیم، اما تفکر برخی مدیران و هنرمندان مان در دهه ۷۰ میگذرد! خوب این اتفاقات بد است! اینها دست و پا زدنهایی است که باعث میشود مردم دیگر از فیلمها استقبال نکنند، چون چند گام از سینما جلوتر هستند.
شیخ طادی یادآور شد: در دهه ۶۰ فیلمهای دفاع مقدسی و انقلابی جزو مطالبات اجتماعی مردم بود. آن زمان تولید این فیلمها نیاز اصلی سینمای ایران بودند و مردم با جان و دل از هر فیلمی با این مضامین استقبال میکردند. به علاوه در آن روزگار فیلمسازان ما تمرکز زیادی روی داستانهای کلاسیک داشتند. فیلمها قهرمان داشتند و با پسند و نظر مردم همراه بودند. شخصیتها شفاف بودند و لایههای پیچیده نداشتند و سینما ساده و سرراست بود و همه چیز در فیلمها به طور کلی کاملا سینما بود و وجه سرگرمی هم در فیلمها رعایت میشد.
کارگردان فیلمهای سینمایی «شکارچی شنبه» و «پشت پرده مه» تأکید کرد: منظور بنده از بیان این صحبتها این است که هنرمند باید بر اساس نیاز روز جامعه مبادرت به تولید اثر کند. البته هنوز هم موضوعاتی مانند دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و... برای مردم حیاتی و استراتژیک است و ما هرچقدر هم درباره این مسائل مبادرت به تولید فیلم کنیم باز هم کم است، اما کار ما نباید به صورت ژورنالیستی و گزارشی باشد؛ این کارهای گزارش گونه به درد سینما نمیخورد.
وی تصریح کرد: مدیران باید با دید بازتری به سینما نگاه کنند؛ ما باید یک سری خطوط قرمز تعریف شده را از سر راه برداریم و با نگاهی باز و شجاعانه با موضوعات روبرو شویم. بی شک هرچقدر زودتر متوجه این اتفاقات شویم برایمان بهتر است و جلوی خسران بیشتر را میگیریم.
شیخ طادی در پایان این گفتوگو با بیان اینکه مدیران فرهنگی باید از نظرات متخصصان روانشناس، جامعهشناس، جرمشناس و مردمشناس استفاده کرده و سینما را به سمت پیشرفت هدایت کنند خاطرنشان کرد: مدیران سینمایی باید ببینند جامعه چه چیزی کم دارد و چه چیزی نیاز دارد. مدیران باید سلیقه شخصی شان را کنار بگذارند و بر اساس دانش سینما را اداره کنند آن وقت بی تردید ما شاهد رشد و تحول اساسی در سینمای کشور خواهیم بود که سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز به عنوان بخشی از سینما از تبعات مثبت آن بهره مند میشوند.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴