یادداشت/ روح‌الله ایرانمهر

تبیین اندیشه‌های امام (ره) ضامن پویایی و بقای نظام اسلامی است

بازخوانی اندیشه‌ها و فرمایشات امام خمینی (ره) به مثابه چراغ راهی برای تمام آحاد ملت ایران طی سال‌های گذشته از انقلاب شکوهمند اسلامی بوده و در آینده نیز خواهد بود.
کد خبر: ۵۹۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱ - 04June 2023

تبیین اندیشه‌های امام (ره) ضامن پویایی و بقای نظام اسلامی استگروه استان‌های دفاع‌پرس- «روح الله ایرانمهر»؛ انسان در مجموعه کنش‌هایی که در طول زندگی خود دارد، ناگزیر از کسب شناخت‌هایی است که با آن بتواند بهتر زندگی کند و زندگی بهتری بسازد؛ یکی از این شناخت‌ها، شناخت زمان خویش است. مولای متّقیان امام علی (ع) می‌فرمایند: «ای کُمیل! هیچ حرکتی نیست مگر اینکه تو در آن، محتاج به شناخت هستی». (تحف العقول، ص ۱۷۱)

هر نسلی ضمن حفظ ریشه‌های خود نیازمند کسب آگاهی‌های نو و شناختی صحیح از کنش‌ها و واکنش‌های پیرامون جامعه است. به‌عنوان مثال امروزه نمی‌توان  به اینترنت دسترسی نداشت، اما اطلاعات به‌روز داشت. در معارف فلسفی، اجتماعی و سیاسی نیز شناخت، از حاصل کشفیات امروز بهره‌مند شدن و بهره‌مند کردن و در گفتار گذشتگان درجا نزدن حاصل می‌شود.

اما برخی شخصیت‌های بشری فراتر از زمان خود هستند و به هر میزان دانش بشری بیشتر توسعه یابد، جلوه‌هایی از جلوات آن‌ها تلألو بیشتر می‌یابد؛ شخصیت‌هایی که علی‌رغم پاسخگویی به نیاز‌های زمانه خود، فرازمانی‌اند و می‌توانند برای مدتی طولانی پاسخگوی نیاز‌های نسل آتی باشند. امام خمینی (ره) از جمله این شخصیت‌هاست؛ یعنی اگرچه به بخش‌هایی از نیاز‌های نسل زمانه خود پاسخ داده‌اند، بین گذشته و آینده نیز پل زده‌اند.

اگر به واکاوی ۴۴ سال مبارزه قدرت‌های جهانی با انقلاب اسلامی که به نابودی اندیشه‌های معمار فرزانه انقلاب متمرکز شده بود، عمیق فکر کنیم، درمی‌یابیم بازخوانی این اندیشه‌های پویا به خصوص برای نسل جوان و نوجوان ما که در معرض آسیب‌های گوناگون قرار گرفته‌اند، بیش از سایر اقشار ضروری‌تر است.

انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه‌های امام خمینی (ره) شکل گرفته و تاکنون نیز براساس همان اندیشه‌ها ادامه مسیر داده است. زنده و زاینده بودن هر مکتب و اندیشه‌ای به آن است که توسط هر نسلی بازخوانی و از جهاتی به روز شود و الا نه‌تنها تاریخ‌ساز نخواهد بود که کم کم فسیل می‌شود و به موزه تاریخ سپرده خواهد شد.

زاینده بودن باید در جوهره هر مکتب و اندیشه‌ای وجود داشته باشد تا قابلیت و ارزش بازخوانی بیابد. اندیشه امام خمینی (ره) دارای جوهره زایندگی است. دلیل آن اینکه لااقل در چهار حوزه معرفتی عرفان، فلسفه، فقه و سیاست ریشه داونیده و ترکیب و در هم تنیدگی این چهار معرفت با هم اولاً به آن صلابت می‌بخشد و پس از هر توفان فکری می‌تواند دوباره زاینده شود. ثانیاً چون چندساحتی است، اگر رویکرد جامعه به یک ساحت در برهه‌ای کم شود، ساحتی دیگر می‌تواند زایندگی آن را حفظ کند.

کشف نیاز‌های نسلی محتاج تخصص‌های فراوان است و اگر کسانی تصور می‌کنند اندیشه امام خمینی (ره) فقط ماهیتی فقهی دارد و فقهای اصطلاحی باید پاسخگوی نیاز‌های نسل فعلی و نسل‌های بعدی باشند، بی‌تردید آن اندیشه را عقیم می‌سازند. همچنان‌که اگر کسانی تصور کنند، چون ایشان فیلسوف بوده و نظر به آنکه اندیشه ماهیتی فلسفی دارد، پس فقط اهل فلسفه باید به بازخوانی اندیشه ایشان بپردازند، به بیراهه خواهند رفت. بلکه باید اندیشه ایشان را چندساحتی و در ترکیب با هم دید و البته برای هر گرایش فکری در جامعه تولیداتی مناسب با نیاز آن‌ها عرضه کرد.

ـ نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با نژادپرستی آپارتاید گفته است: «امام خمینی (ره) فرزند مشهور اسلام بود. او در امر نشان دادن راه درست به نسل‌های حاضر و آینده مسلمانان، سهم به سزایی داشته است.»

ـ میخاییل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی گفته است: «امام خمینی (ره) فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان به جای بگذارد.»

بازخوانی اندیشه‌ها و فرمایشات امام خمینی به مثابه چراغ راهی برای تمام آحاد ملت ایران طی سال‌های گذشته از انقلاب شکوهمند اسلامی بوده و در آینده نیز خواهد بود؛ از این رو، دشمنان نظام، همواره در صدد به انحراف کشاندن آرا، اعتقادت و تفکرات مترقی و مانای حضرت امام (ره) بوده‌اند و سرنگونی این انقلاب برخاسته از شور و شعور انقلابی مردم و زعامت امام خمینی (ره) را در این طریق ناصواب جستجو می‌کنند؛ لذا دور شدن از مسیر ترسیم شده توسط معمار کبیر انقلاب و عدم بازخوانی و تبیین اندیشه‌های آن پیر فرزانه، خطری است که طی سالیان گذشته از انقلاب ملت غیور ایران در بهمن ۵۷ همواره این ملت را تهدید می‌کند و پرداختن بدان، ضامن پویایی و بقای این نظام اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار