یادداشت/ مهدی شهرودی

توسعه فرهنگ‌محور، ضرورت حرکت در گام دوم انقلاب

ضروری است نخبگان و اندیشمندان فرهنگی ابعاد، مولفه‌ها، شاخص‌ها و سنجه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی را تدوین کنند و با رصد و پایش محیط فرهنگی کشور از گرایش به سبک زندگی غربی جلوگیری کنند.   
کد خبر: ۵۹۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۶ - 06June 2023

توسعه فرهنگ محور، ضرورت حرکت در گام دوم انقلابگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- مهدی شهرودی؛ در آستانه تدوین برنامه‌های هفتم توسعه کشور هستیم و با مرور برنامه‌های ۵ ساله دوره‌های قبل می‌بینیم که این برنامه‌ها عمدتا بر مبنای توسعه اقتصادی بوده که البته ضرورت‌هایی داشته است و کشور در دوران پس از جنگ قرار داشته و ما نیاز به بازسازی، توسعه و رونق اقتصادی داشته ایم، همچنین اقتصاد محور بودن برنامه‌های توسعه تا امروز نیز ادامه داشته است.

بر این اساس با نگاه به مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌بینیم که در این حوزه‌ها وضعیت خوبی نداریم و حوادث اخیر در کشور بیشتر از ناحیه ضعف‌ها و کم کاری دستگاه‌های فرهنگی بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در آحرین دیداری که با اعضای شورای انقلاب فرهنگی داشتند خواستار «تغییرات ساختاری» در مجموعه‌های فرهنگی کشور شدند که نشان دهنده این است که باید به سمت تغییر رویکرد‌ها و راهبرد‌های فرهنگی برویم.

در این زمینه هر کجا کار فرهنگی خوب و هوشمندانه داشتیم، دستگاه‌های امنیتی کمتر به زحمت افتادند و هزینه کمتری دادیم و بر همین اساس ضروری است در تدوین برنامه‌های توسعه هفتم بر مبنای «توسعه فرهنگ محور» حرکت کنیم و «امنیت فرهنگ پایه» را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم.

در نظام‌های غربی، کار فرهنگی با همکاری، هدایت و راهبری دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی انجام می‌شود، در آمریکا مجموعه‌هایی همچون هالیوود ارتباط تنگاتنگی با پنتاگون، وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی این کشور دارد چرا که آن‌ها وضعیت دیگر کشور‌ها را بر مبنای موضوعات فرهنگی، رصد و تحلیل می‌کنند و بر همین مبنا اقدام به تولید فیلم و محصولات رسانه‌ای و فرهنگی می‌کنند.

همچنین رویکرد فرهنگی در بیانیه گام دوم انقلاب نیز تقویت شده است و یکی از عرصه‌های اشاره شده در آن موضوع مهم و راهبردی سبک زندگی است.

سبک زندگی مورد نظر ما بر پایه «ایمان» بنا شده است و سبک زندگی غربی یک عیاشی و عدم تعهد نسبت به پروردگار و جهان خلقت است؛ بنابراین ضروری است نخبگان و اندیشمندان فرهنگی ابعاد، مولفه‌ها، شاخص‌ها و سنجه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی را تدوین کنند و با رصد و پایش محیط فرهنگی کشور از گرایش به سبک زندگی غربی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار