در جمع نمازگزاران ورامینی مطرح شد؛

سخنگوی دولت: انقلاب سفید شاه و تحریم‌های سیاه آمریکا ملت ایران را عقب نکشید/ قیام ۱۵ خرداد پس از ۶۰ سال زنده است

بهادری جهرمی گفت: امروز ۶۰ سال از ماجرای قیام ۱۵ خرداد می‌گذرد اما همچنان قیام ۱۵ خرداد زنده است. بدون شک قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین، یکی از ایام‌الله است و به همین خاطر باید ماندگار بماند و ان‌شاءالله خواهد ماند.
کد خبر: ۵۹۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷ - 06June 2023

سخنگوی دولت: انقلاب سفید شاه و تحریم های سیاه آمریکا ملت ایران را عقب نکشید/ قیام ۱۵ خرداد پس از ۶۰ سال زنده استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی و دبیر هیئت دولت شامگاه یکشنبه ۱۴ خرداد در مراسم گرامی‌داشت سالگرد ارتحال امام خمینی و قیام خونین ۱۵ خرداد در مسجد رضویه شهرستان ورامین حاضر شد و در جمع مردم حاضر در این مسجد به سخنرانی پرداخت.

بهادری جهرمی در ابتدای سخنانش با اشاره به ۷۵۵ شهید شهرستان ورامین گفت: ما واقعا مدیون شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع امنیت و تمامی شهدای انقلاب اسلامی هستیم. انسان شرمنده می‌شود وقتی متوجه می‌شود فقط مردم یک محله در شهرستان ورامین، چه تعداد کثیری شهید تقدیم کردند تا ما امروز با آسایش، آرامش، استقلال و آزادی واقعی، سرنوشت خودمان را مشخص کنیم، نه در مسیر معیوب و منحرفی که این دنیای به ظاهر متمدن سعی می‌کند ما را به سمت آن سوق دهد.
 
سخنگوی و دبیر هیئت دولت با اشاره به سالگرد قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ خاطرنشان کرد: امروز ۶۰ سال از ماجرای قیام ۱۵ خرداد می‌گذرد اما همچنان قیام ۱۵ خرداد زنده است. بدون شک قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین، یکی از ایام‌الله است و به همین خاطر باید ماندگار بماند و ان‌شاءالله خواهد ماند. روزهایی که با اخلاص و خلوص نیت ساخته می‌شوند، حتما ماندگار خواهد بود. در این روز آحاد مردم و نه صرفاً یک قشر خاص، با تبعیت از مرجعیت، این قیام را انجام دادند.
 
وی ادامه داد: ما در تاریخ خوانده‌ایم که در مراسم ۱۵ خرداد که سال ۴۲ که در ورامین برگزار شد، مردم با غسل شهادت و پس از نوشتن وصیت‌نامه در این مراسم حاضر شدند. در آن موقع مردم می‌دانستند در مسیری قدم می‌گذارند که شاید برگشتی نداشته باشد ولی خالصانه برای دفاع از دین خود در این راه حرکت می‌کردند.
 
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) با همین اخلاص مردم و بدون هیچ ابزار خارجی انقلاب را پیش بردند، گفت: امروز هم مقام معظم رهبری فرمودند که مگر امام، امکانات و سخت‌افزار داشت که توانست در اقیانوس مردم موجی ایجاد کند؟ امام صرفاً با یک قلم و کاغذ یک بیانیه نوشتند و نهایت امکاناتی که امام از آن استفاده کردند یک نوار کاست قدیمی بود که با آن سخنرانی‌شان ضبط شده بود. 
 
وی افزود: اگر حضرت امام می‌خواستند مبنای انقلاب و حرکت را صرفاً واقعیت‌های موجود در آن شرایط جامعه قرار دهند، طبعاً نه بدنه اجتماعی مردم امکانات ویژه‌ای داشتند و نه امکان مشارکت آن‌ها در حکمرانی کشور بود. از طرف دیگر سیستم اطلاعاتی ساواک اجازه نفس کشیدن را به مخالفان نمی‌داد و رژیم سفاکی که به عنوان ژاندارم منطقه از طرف ابر قدرت‌های شیطانی جهان تا بن دندان مسلح شده بود، طوری بود که قابلیت مقابله در برابر آن وجود نداشت و این‌ها واقعیت آن روز جامعه ایران بود.
 
سخنگوی دولت ادامه داد: با این شرایط اما امام در روز عاشورا ۱۳۴۲ یعنی دو روز قبل از ۱۵ خرداد، آن سخنرانی ماندگار را ایراد کردند و آرمان خودشان را مبنای حرکت قرار دادند. با این شرایط و مبنا قرار دادن آرمان‌ها توسط حضرت امام آیا امام شکست خوردند یا پیروز شدند؟ قطعاً نتیجه این حرکت پیروزی بود.
 
بهادری جهرمی اضافه کرد: قطعاً امکانات مادی و سخت‌افزاری کمک کننده است اما کسی که تصور کند امکانات رقم زننده اصلی حوادث و مرجع اصلی آینده‌سازی و مملکت‌سازی است، معلوم است که درست اسلام را فهم نکرده است. مگر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) چه امکانات سخت‌افزاری داشتند که امروز پس از ۱۴۰۰ سال هنوز هم میراثی که برای ما به یادگار گذاشتند، جزو اصلی‌ترین عامل تاثیرگذاری در جهان است؟
 
وی تصریح کرد: بعضاً با فهم نادرست از اسلام، عده‌ای تحلیل‌هایی ارائه می‌دهند که اگر ما بخواهیم اتفاقی رقم بزنیم، باید به واقعیت‌ها و شرایط نگاه کنیم و صرفاً در همان چارچوب حرکت کنیم. اگر امام میخواست اسیر حادثه‌ها باشد، با چند تهدید، دستگیری و تبعید رژیم شاهنشاهی باید عقب می‌نشست ولی امام امیر بر حادثه‌ها بود و از دل همین حوادث، انقلاب اسلامی را به مسیر پیروزی هدایت کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه نقطه قوت ما این است که آرمان‌گرا هستیم، اظهار کرد: مردم و بسیج پیشرو هستند، به خاطر آرمان‌گرایی‌شان و اینکه در بن‌بست‌ها متوقف نمی‌شوند. کسی که آرمان را جلوی چشم خود می‌گذارد، اگر مانعی در مسیر دید دلسرد نمی‌شود، بلکه تلاش‌اش را مضاعف کرده و تدبیر جدید اتخاذ می‌کند، زیرا هدف خود را در نظر می‌گیرد. مردم انقلابی ایران، ازجمله مردم انقلابی ورامین، در برهه‌های مختلف تاریخی نشان دادند که به خاطر پیوند با امام امت و شناخت دقیق از اسلام، مسیر صحیح را تشخیص داده و در آن حرکت می‌کنند.
 
بهادری جهرمی تصریح کرد: انقلاب اسلامی زنده است و پیش می‌رود و هر آنچه که دشمنان تلاش کنند، مانند کف روی آب شاید بازه موقتی خود را نشان دهد اما قطعاً کنار خواهد رفت. ما در ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، غالباً پیروز بودیم زیرا آرمان‌های انقلاب را مبنا قرار دادیم. ولی آن‌جا‌هایی که از این مسیر فاصله گرفتیم و به دنبال مذاکره با کسانی که توپخانه آتش‌شان ممتد بر روی ما بود رفتیم، موجب عقب‌ماندگی و وارد شدن زیان به کشور شد.
 
وی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم اظهار کرد: وقتی می‌شود در کمتر از دو سال بیش از ۳۰۰۰ کارخانه را احیا کرد و یا شبکه ملی اطلاعات که در بیش از یک دهه فقط ۳۰ درصد رشد داشته را به رشد ۶۰ درصدی رساند، این سوال پیش می‌آید که چرا پیشرفت آن در دوره گذشته کند و آهسته بوده است؟ این وضعیت نتیجه معطل نگه داشتن ظرفیت‌های داخلی کشور در یک دهه اخیر است.
 
بهادری جهرمی با ذکر مثالی از نتیجه اعتماد به غرب خاطرنشان کرد: صنعت خودروی ما در سال ۱۳۹۰، سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو تولید و در اختیار مردم قرار می‌داد و واردات خودرو نیز آزاد بود. رویکرد اعتماد و حتی التماس به غرب صنعت خودرو کشور را به جایی رسانده بود که قبل از شروع دولت سیزدهم، سالانه حدود ۸۰۰ هزار خودرو در کشور تولید می‌شد، یعنی در طول ۱۰ سال به جای پیشرفت، تولید داخلی خودرو ما به کمتر از نصف تبدیل شد که نتیجه‌اش وضعیت فعلی بازار خودرو است. با وجود این شرایط دولت سیزدهم به دنبال اصلاح وضعیت است و در سال ۱۴۰۱ با حمایت از مردم و بخش خصوصی، باعث شد تعداد خودروی عرضه شده ما به بازار به یک میلیون ۳۲۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند.
 
وی تصریح کرد: دولت گذشته مدعی بود که زبان دنیا را بلد است و با مذاکره کاری می‌کنند چرخ اقتصاد کشور بچرخد ولی نتیجه این نگاه این شد که رشد اقتصادی کشور ما در دهه گذشته تقریباً صفر بود. در این دولت اما با تلاش برای بازگشتن به آرمان‌های اصلی و مبنایی انقلاب، دیپلماسی همسایگی فعال شده و تراز تجاری ما رکورد ۴۴ ساله انقلاب را زده است. تراز تجاری (یعنی صادرات و واردات) سال گذشته ما، بیش از ۱۱۲ میلیارد دلار بوده است، یعنی در عین تحریم با دنیا تعامل می‌کنیم. ما برای رفع تحریم‌ها مذاکره انجام می‌دهیم اما کشور را معطل نگه نمیداریم و همزمان مسیرهای خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز در پیش می‌گیریم. در این مدت میزان مبادلات ما با برخی کشورهای منطقه تا ۵ برابر افزایش داشته است.
 
سخنگوی دولت افزود: نتیجه جریان زبان دنیا این بود که نتوانست هزینه واردات گاز از ترکمنستان را هم پرداخت کند و به همین خاطر این کشور واردات گاز به ما را قطع کرده بود که گاهی اوقات منجر به قطع شدن گاز استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور ما می‌شد. مدل زبان دنیای دولت قبل توانایی تسویه بدهی‌های خودش را هم نداشت ولی نتیجه تعاملات گفتمان عزت این بود که نه تنها رکورد تراز تجاری زده شد، بلکه بدهی دولت قبل برای گاز ترکمنستان هم تصفیه شد و سواپ گازی ترکمنستان - آذربایجان، مجددا فعال می‌شود.
 
بهادری جهرمی بیان کرد: رژیم شاه مخلوع هرچند مورد حمایت غرب و کشور برتر اقتصاد جهان بود اما ما می‌بینیم که ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از اعمال شدیدترین تحریم‌ها، تولید و صادرات و واردات کشور ما به مراتب بیشتر از آن دوره‌ای است که آمریکا از کشور حمایت می‌کرد. دلیل این پیشرفت این بوده که در آن دوران هم غرب واقعا به فکر رشد ما نبوده و به دنبال غارت نفت ما و فروش محصولات خودش به ما بوده ولی امروز که ما به دنبال پیش‌بردن کشورمان هستیم، این پیشرفت‌ها حاصل شده است.
وی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی و با اتکا به توان داخلی می‌بینیم که کشوری که ۴۴ سال تحریم است و شدیدترین تحریم‌ها هم بر آن در حوزه نظامی است، اکنون به شرایطی رسیده که ابر قدرت نظامی جهان ترس‌اش آن است که آیا جمهوری اسلامی ایران قصد صادرات پهپاد نظامی به کشوری که خود دومین قدرت نظامی جهان است را دارد یا خیر؟ 
 
سخنگوی دولت در پایان تصریح کرد: ما از ابتدای جنگ اوکراین اعلام کردیم که طرفدار جنگ نیستیم ولی کشورهای غربی که خودشان علنا از اوکراین حمایت می‌کنند، نگران این هستند که جمهوری اسلامی با فروش پهپاد به روسیه معادلات نظامی جهان را برهم بزند. این بزرگترین اعتراف غرب است که نشان می‌دهد ۴۴ سال حرکت با اتکا به توان داخلی، منجر به رسیدن به این قدرت می‌شود و دهه‌ها سال اتکا به غرب در قبل انقلاب، هیچ نتیجه‌ای نداشت.
 
انتهای پیام/371
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار