دبیر جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

درباره امام (ره) هنوز باید شاعران شعر بگویند

اسماعیلی جامعیت شخصیت حضرت امام (ره) را علت توجه شاعران به ایشان دانست و تاکید کرد: درباره حضرت امام (ره) هنوز لازم است شاعران شعر بگویند.
کد خبر: ۵۹۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۴ - 08June 2023

«رضا اسماعیلی» شاعر و دبیر هفدهمین جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‎پرس، با بیان اینکه اولین شعری که به‌صورت غیرمستقیم در آن به شخصیت حضرت امام خمینی (ره) پرداختم مربوط به حماسه ۱۹ دی قم بود، اظهار داشت: اولین سروده من در این زمینه درباره قم و قیام قم و مسائل آن بود.

وی تصریح کرد: درباره شخصیت حضرت امام (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از ۲۲ بهمن بود که من یک مثنوی سرودم که به ورود امام (ره) به ایران و اتفاقات بعد از آن پرداخته بود. سپس درباره رحلت امام (ره) یک شعر سپید بلند گفته بودم که این شعر در مطبوعات چاپ شد.

دبیر هفدهمین جشنواره شعر فجر از انتشار مجموعه شعر «از جنس باران» با محوریت شخصیت امام (ره) خبر داد و گفت: این کتاب به حضرت امام (ره) تقدیم شده است و کتاب ۱۰۰ خاطره و ۱۰۰ کلام یکی دیگر از کتاب‌هایی است که توسط اینجانب پیرامون امام (ره) منتشر شد. در این کتاب ۱۰۰ خاطره برگزیده از حضرت امام (ره) و ۱۰۰ کلام و جمله قصار از ایشان با موضوعات وجود داشت.

اسماعیلی جامعیت شخصیت حضرت امام (ره) را علت توجه شاعران به ایشان دانست و تاکید کرد: شخصاً در طول زندگی اشعار متعددی را پیرامون شخصیت امام (ره) سروده‌ام که بخاطر اهمیت ایشان بوده است و فکر می‌کنم درباره حضرت امام (ره) هنوز باید شعر گفت.

رضا اسماعیلی در سال ۱۳۳۹ در محله هفت چنار تهران به دنیا آمد؛ و در همین شهر نیز رشد و پرورش یافت. در مرحلة اول راهنمایی به صورت غیر حرفه‌ای به سبک شعر نیمایی، می‌نوشت، اما به شکل حرفه‌ای بعد از انقلاب با نشریات و روزنامه‌ها همکاری کرد. اولین اثر او یک مثنوی بلند در رابطه با حادثه ۱۹ دی قم بود که در عروه الوثقی چاپ شد.

این شاعر دارای مدرک لیسانس علوم اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی است. او تاکنون مسئولیت‌های متعددی را برعهده داشته است، از جمله: سردبیر ماهنامه دانش آموزی امید اسلام وابسته به آموزش و پرورش منطقه ۱۵ در سال‌های ۵۹ و ۶۰، دبیر سرویس ادبی مجلات شاهد، بنیاد شهید، شاهد بانوان و شاهد کودکان، دبیر سرویس فرهنگی، اجتماعی کمیتة اسلامی به مدت ۴ سال، عضو هیئت داوران در جشنواره ادبی دانشجویان و عضو هیئت داوران در جشنواره سراسری مادر، از اعضای برگزیدگان فرهنگسرای خاوران، عضو هیئت داوران جشنواره‌های ادبی دانش آموزان سراسر کشور و به مدت ۱ سال دبیر سرویس ادبی روزنامه اطلاعات، و حدود ۱۰ سال دبیر سرویس فرهنگی فصلنامه علمی طب و تزکیه وابسته به وزارت بهداشت، و در حال حاضر رئیس گروه فرهنگی ادبی وزارت بهداشت.

او در اکثر کنگره‌های دفاع مقدس شرکت داشته و در اکثر جشنواره‌هایی که شرکت کرده است تقریباً جزء نفرات برتر بوده است و آخرین مسولیتی که در عرصه شعر داشته است دبیری هفدهمین جشنواره شعر فجر بوده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار