هجده خرداد یادآور حماسه‌های معلم سرخی است که سبز می‌پوشید

سردار شهید «حاج علی نوری ممبینی»، معلمی سبزپوش بود که پس از سال‌ها انتظار به دلیل استنشاق گازهای شیمیایی در عملیات های کربلای 4 و کربلای 5 در تاریخ هجدهم خرداد ماه سال 1373 راه آسمان در پیش گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۵۹۴۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱ - 08June 2023

هجده خرداد یادآور حماسه‌های معلم سرخی است که سبز می‌پوشیدبه گزارش دفاع‌پرس از اهواز، سردار شهید «حاج علی نوری ممبینی»، فرمانده سپاه ایذه و باغملک در دوران دفاع مقدس است که در یکم مهر ماه سال 1337 در روستای دشت انار میداوود شهرستان باغملک دیده به جهان گشود و موجی از شادی را در بین خانواده و روستای خود به وجود آورد.

شش سال بعد پدرش او را به مکتب فرستاد تا اشتیاق وصف ناپذیرش را برای یادگیری قرآن، پاسخ گوید. هشت ساله بود که مصیبت از دست دادن مادر، کوهی از غم و اندوه بر دل او نشاند. پس از طی دوران ابتدایی، برای ادامه تحصیل به شهر رامهرمز سفر کرد. هنوز دوره دبیرستان را به پایان نرسانده بود که در دانشکدهی پرستاری پذیرفته شد اما به دلیل وضعیت موجود در دانشکده، انصراف داد و پس از شرکت مجدد در کنکور، در دانشسرای تربیت معلم شهرستان مسجدسلیمان، مشغول به تحصیل شد.

سال 55 بود که امام خمینی (ره) فرزندانش را از سراسر کشور فراخواند تا قیام خود را آغاز کند. علی هم باتوجه به سخنان حق طلب رهبرش وارد عرصه سیاست و مبارزه شد و به پخش اعلامیه و نوار حضرت امام (ره) اقدام کرد.

پس از اتمام دوران دانشسرا، در یکی از روستاهای اطراف باغملک به عنوان معلم مشغول به خدمت شد و با پیروزی انقلاب اسلامی پس از آغاز جنگ تحمیلی، فعالیت‌هایش را در دو سنگر جهاد و آموزش ادامه داد و در عملیات‌های بیت المقدس، والفجر 8، کربلای 4 و کربلای 5 شرکت کرد.

در زمان حضور در جبهه چندین بار مجروح شد و در عملیات‌های کربلای 4 نیز به دلیل استفاده دشمن از گازهای ممنوعه خردل به شدت شیمیایی شد.

در مدتی که او فرماندهی سپاه ایذه و باغملک را عهده دار بود، شهرهای محل خدمتش، بالاترین آمار جذب نیرو را به جبهه داشتند.

شهید نوری ممبینی دیدار با خانواده معظم شهداء را از وظایف اصلی خود می‌دانست و تا آخر عمر هیچ گاه آن را فراموش نکرد.

مسئولیت بسیج عشایری سپاه ایذه، رئیس ستاد گردان، جانشین گردان حضرت رسول(ص)، فرمانده سپاه ایذه، رئیس ستاد تیپ دوم لشگر 7 ولی عصر (عج)، از جمله مسئولیت های شهید نوری ممبینی در طول دفاع مقدس بود.

سردار شهید «علی نوری ممبینی» نه تنها طالب دنیا نبود بلکه دنیا را خوار می شمرد و همانند مولایش علی (ع) دنیاگرایی را سه طلاقه کرده بود. هرگز پست و مقام او را تحت تاثیر خود قرار نداد زیرا که او مسئولیت را برای رضای خدا و انجام تکلیف و وظیفه می‌پذیرفت.

سرانجام آن معلم سبزپوش پس از سال‌ها انتظار به دلیل استنشاق گازهای شیمیایی در عملیات های کربلای 4 و کربلای 5 در تاریخ هجدهم خرداد ماه سال 1373 راه آسمان در پیش گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

شهید نوری ممبینی در سن 36 سالگی شربت شهادت نوشید و تربت پاکش در گلزار شهدای میداوود زیارتگاه همیشگی عاشقان راه ایثار و شهادت است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار