چرا «کفرشوبا» برای رژیم صهیونیستی مهم است؟

پیشروی اشغالگران صهیونیست در جنوب لبنان و وقوع درگیری با ساکنان این محور، نگاه تحلیلگران را به علت تلاش رژیم صهیونیستی برای گسترش دایره اشغالگری خود جلب کرده است.
کد خبر: ۵۹۵۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳ - 10June 2023

چرا «کفرشوبا» برای رژیم صهیونیستی مهم است؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سایت شبکه المیادین در گزارشی با اشاره به درگیری‌های رخ داده در مرز مشترک میان لبنان و اراضی اشغالی نوشت: شهروندان لبنانی روز جمعه موفق شدند وارد خاک این کشور در پشت به اصطلاح «خط عقب نشینی» که کنترل آن در دست اشغالگران صهیونیست بوده، شوند و پرچم لبنان را در این منطقه به اهتزاز درآورند.

در ادامه این گزارش آمده است: تمام توجهات طی روز جمعه به سمت منطقه اشغالی کفرشوبا واقع در جنوب لبنان بود چرا که این منطقه در نزدیکی مثلث مرزی لبنان، سوریه و فلسطین اشغالی قرار گرفته و شاهد تنش‌هایی با اشغالگران صهیونیست بود. بلندی‌ها و تپه‌های این منطقه صبح روز جمعه شاهد درگیری تعدادی از جوانان ساکن مناطق العرقوب و کفرشوبا تحت حمایت نیرو‌های ارتش لبنان با اشغالگران صهیونیست بود. این جوانان قصد داشتند بر این نکته تاکید کنند که کفرشوبا و مزارع شبعا، تحت حاکمیت لبنان بوده و آن‌ها چیزی به نام خطوطی که سازمان ملل بعد از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان و آزادسازی این منطقه در سال ۲۰۰۰ را ترسیم کرده، به رسمیت نمی‌شناسند.

کسی که شعله این درگیری‌ها را روشن کرد، اشغالگران رژیم صهیونیستی بودند چرا که به صورت غیرعادی طی روز‌های گذشته در منطقه العرقوب و مشخصاً در بلندی‌های کفرشوبا دست به اقداماتی زده بودند. آن‌ها تلاش می‌کنند از طریق حفر تونل‌ها و خاکبرداری از این منطقه، تغییراتی در اوضاع آن ایجاد کنند. نظامیان رژیم صهیونیستی قصد دارند یک حصار آهنی جدید میان منطقه السماقه و گذرگاه حسن بسازند.

در ادامه این گزارش تاکید شده است: ۲ روز قبل، اشغالگران صهیونیست جرثقیل‌های بزرگ خود را به این منطقه آورده و قصد داشتند در نزدیکی خط عقب نشینی، پیشروی و از منطقه المجیدیه تا بلندی‌های کفرشوبا و مرز‌های شبعا، خاک برداری کرده تا بلوک‌های مورد نظر خود را در این مناطق جاگذاری کنند. ساکنان این مناطق، تجاوز جدید ارتش رژیم صهیونیستی را تاب نیاوردند و تعدادی از شهروندان لبنانی، مانع فعالیت جرثقیل‌ها و خاک برداری از این مناطق و تخریب آن، شدند.

قهرمان این نبرد، اسماعیل ناصر یک کشاورز لبنانی بود که دوربین‌ها، تصاویر وی را در حالی که در برابر عناصر اشغالگر رژیم صهیونیستی و جرثقیل‌های آن‌ها ایستادگی می‌کند ثبت کرده‌اند. ساکنان مناطق مذکور در جریان درگیری با صهیونیست‌ها فریاد می‌زدند که این خاک اجدادی آن‌ها بود و هرگز آن را تقدیم اشغالگران نخواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: بعد از آن بود که ارتش لبنان و نیرو‌های بین المللی حافظ صلح، به حالت آماده باش درآمده و در منطقه مستقر شدند. جرثقیل‌های اشغالگران صهیونیست نیز به همراه عناصر ارتش رژیم صهیونیستی از منطقه عقب نشینی کردند. ابوبلال خلیفه یکی دیگر از شهروندان لبنانی ساکن این منطقه تاکید کرد که دشمن صهیونیستی از زمان اشغال این خاک، شبانه روز برای گسترش دایره اشغالگری خود تلاش می‌کند. مسأله به همین جا ختم نشد چرا که نظامیان صهیونیست سیم‌های خاردار را در نزدیکی خط عقب نشینی قرار داده تا مانع عبور و مرور کشاورزان و چوپانان به سمت اراضی اشغالی شوند.

ده‌ها تن از ساکنان کفرشوبا، شبعا و کفرحمام و دیگر روستا‌های منطقه العرقوب در اعتراض به این اقدامات اشغالگران، تجمع برگزار کرده و سیم‌های خاردار مذکور را از جا کنند.

نظامیان صهیونیست نیز در مقابل، از گاز اشک آور علیه معترضان لبنانی استفاده کردند که در جریان این درگیری، ۱۱ تن مجروح و مصدوم شدند. در حالی نیرو‌های ارتش لبنان در کفرشوبا برای حمایت از شهروندان این کشور صف بندی کردند، نیرو‌های یونیفل مانند همیشه تنها نظاره گر ماجرا بودند و اقدامی نکردند. ساکنان کفرشوبا و العرقوب نماز ظهر را در نزدیکی خط عقب نشینی اقامه کردند. با وجود آنکه اشغالگران صهیونیست برای نخستین باری است که جرأت می‌کنند دست به تغییر اوضاع این منطقه از زمان عقب نشینی از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ بزنند، اما آن‌ها هنوز جرأت نکرده‌اند به اندازه یک متر از خط عقب نشینی جلو بیایند.

مقاومت جوانان کفرشوبا در دوره اشغالگری رژیم صهیونیستی معروف است به طوری که این منطقه شهدای زیادی در رویارویی با ارتش رژیم صهیونیستی تقدیم کرده است.

«امین حطیط» تحلیلگر امور نظامی در گفتگو با المیادین تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در تلاش بر اجرای طرح موسوم به معامله قرن ترامپ است که در آن جولان اشغالی به طور رسمی به این رژیم واگذار شده و مزارع شبعا در نقاط مرزی لبنان نیز به آن الحاق می‌گردد.

وی افزود: اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی از لحاظ میدانی قابل توجه است و با واکنش مناسب لبنان همراه خواهد شد. همچنین ارتش لبنان براساس معادله ارتش، ملت و مقاومت قطعاً در کنار مردم لبنان خواهد بود. ارتش لبنان هرگز اجازه نمی‌دهد که رژیم صهیونیستی اقدام به اعمال قواعد جدید درگیری و یا معادلات جدید در نقاط مرزی کند و همه این رخداد‌ها به اقدام اشغالگران بستگی دارد.

حطیط تاکید کرد که خط عقب نشینی که از سوی سازمان ملل ترسیم شده یک خط خیالی بوده و هیچ ارزش حقوقی و قانونی ندارد. اشغالگران صهیونیست منافع اقتصادی و امنیتی در منطقه مزارع شبعا دارند و این منطقه را «کلید غربی» بلندی‌های اشغالی جولان سوریه می‌دانند. منطقه مذکور دارای سفره‌های زیرزمینی غنی بوده و اشغالگران صهیونیست به دنبال استفاده از آن هستند.

در گزارش سایت المیادین آمده است: بدون شک مقاومت لبنان امروزه در بالاترین درجه از آمادگی خود به سر می‌برد و اگر اشغالگران صهیونیست به خواسته‌های شهروندان لبنانی بی توجهی کرده و دولت لبنان نیز اقدامی در این خصوص انجام ندهد، مقاومت عملکرد دیگری خواهد داشت. همگان می‌دانند که انگشت مقاومت لبنان روی ماشه است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار