به گزارش دفاعپرس از مشهد، آیتالله «سید احمد علمالهدی» در دیدار با جمعی از مداحان که به مناسبت فرارسیدن ۲۳ ذیالقعده و روز زیارتی امام رضا (ع) در دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، در تشریح فلسفه نامگذاری این روز اظهار داشت: اساس روایتی که امروز را به نام روز زیارتی حضرت رضا (ع) میداند، نقلی از سید ابن طاووس است که میگفت محدثان ایرانی همچون مرحوم کلینی و شیخ صدوق، زیارت وجود اقدس امام هشتم را در ۲۳ ذیالقعده توصیه کردهاند.
وی افزود: برهمین اساس، برخی اینطور تصور میکنند که امروز شاید به روایتی، روز شهادت حضرت بوده درحالی که این گمان هیچ سندیت تاریخی ندارد و بهطور کلی دو روایت برای شهادت علی ابن موسیالرضا (ع) وجود دارد که یکی در ماه صفر است و دیگری در ماه مبارک رمضان. روایت ماه رمضان نیز مورد تأیید مورخان نیست و بنابراین روایات مربوط به ماه صفر باقی میماند که یکی روز ۱۷ صفر را به نام روز شهادت حضرت میداند و دیگری روز آخر ماه صفر را اما چون روایت دوم، تقارن شایستهای با سالروز وفات نبی مکرم اسلام (ص) و امام مجتبی (ع) دارد، از گذشته رسم شده که همین روز را به نام روز شهادت بدانند.
امامجمعه مشهد خاطرنشان کرد: مضاف بر امروز، روز زیارتی دیگر امام هشتم در روز دحوالارض است که البته روایت معتبر در این باره وجود دارد زیرا این روز مقارن با آغاز هجرت حضرت از مدینه به سمت خراسان است که به همراه یک گروه نظامی به فرماندهی رجاء ابن ضحاک، در مسیر به حج مشرف شدند، زیارت کردند و سپس به سمت مرو آمدند.
علمالهدی ادامه داد: مأمون به این دلیل رجاء ابن ضحاک را به فرماندهی گروه همراهی امام رضا (ع) انتخاب کرد که وی در زمان هارونالرشید، حاکم مدینه بود و در زمان خود ظلم و ستم فراوانی به مردم روا کرد و وحشتی از او در دل مردم بود که باعث میشد تا سوگواری گسترده اهالی مدینه در غم فراق علی ابن موسیالرضا (ع) به یک قیام علیه خلیفه تبدیل نشود. خلیفه عباسی برنامه داشت تا از این هجرت اجباری برای انتصاب امام هشتم بهعنوان خلیفه مسلمین استفاده کند؛ با این شرط که خودش خلیفه بعد از امام تعیین شود و فردای روز انتصاب، علی ابن موسیالرضا (ع) را به شهادت برسد و به این ترتیب، خود به جانشین امام در حکومت و البته جریان امامت شیعه تبدیل شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مأمون اینطور تبلیغ کرده بود که خلیفه عباسی بالاخره راضی شده تا حکومت را به فرزندان پیامبر (ص) برگرداند اما در برابر این توطئه، حضرت تدبیر کردند تا اهالی خانه و اقوام و خویشان در روز وداع حضرت و آغاز هجرت، اشک بریزند و نقشه طاغوت رسوا شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه کار در دستگاه اهلبیت (ع) در صورتی مقبول امام زمان (عج) است که یکسره نوکری باشد، ابراز داشت: اینطور نشود که مداح اهلبیت (ع) پا به مجلس بگذارد و سعی در جلب رضایت صاحبمجلس یا مخاطب خود داشته باشد. آن امامی که شما در خدمت او هستید، زمانی به شما عنایت و تفضل میکند که خالصانه برای او باشید و جز نوکری به چیز دیگری حتی فکر نکنید.
وی ادامه داد: کارمندی در دستگاه اهلبیت (ع) هدف نیست بلکه ما و شما نوکر امام زمان (عج) هستیم. اگر مجلسی خواندید، روضه مقبول امام زمان (عج) واقع شد و مردم به اوج عزاداری اهلبیت (ع) رسیدند، همانجا به پرتگاه سخنران و مداح تبدیل میشود زیرا ممکن است هوای نفس باعث شود تا مرثیهخوان تصور کند این مجلس پرشور به خاطر کار او بوده درحالی که وقتی مجلس اهلبیت (ع) به اوج شور میرسد و امام معصوم (ع) به مراسم عنایت خاص پیدا میکند، این نه به خاطر یک مرثیه یا سخنرانی بلکه به برکت اخلاص مردمی است که برای جشن یا عزای امام پا به مجلس گذاشتهاند. این نکته بسیار مهمی است که هر چه هست، عنایت ائمه اطهار(ع) است و شما باید در هر نفس این را به خاطر داشته باشید.
انتهای پیام/