به گزارش دفاعپرس از مشهد، آیتالله «سید احمد علمالهدی» در دیدار با «محمدرضا قلندر شریف» شهردار مشهد به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: شهرداری مشهدالرضا (ع) از امکانات و ظرفیتهایی بهرهمند است که پیش از هر چیز، باید آن را برای رضای خدا و امام هشتم (ع) در خدمت مردم قرار دهد. این را بدانید که اگر عنوان و مسئولیتی کسب کردید، همه اینها در سایه گردش ایام و تحولات جریانهاست و مسئلهای نیست که پایدار و بادوام باشد؛ بر همین اساس، از همین ابتدا خود را به امام رضا (ع) بسپارید و در هیچ حرکت سیاسی و جناحی اسیر نشوید تا بتوانید صادقانه به زائر و مجاور امام هشتم (ع) خدمت کنید.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه مدیریت شهری برای خدمت صادقانه به مردم و امام هشتم (ع)، باید در تصمیمگیری و تصمیمسازی استقلال داشته باشد، افزود: شهرداری باید عرصه انتخاب مدیرانی باشد که مرد میدان هستند و برای خدمت به مردم، شب از روز نمیشناسند. بر همین اساس، اینکه نگاه شما در انتخاب مدیران شهرداری به درون بدنه مدیریت شهری باشد، مزیت بزرگی دارد که براساس آن هم از جناحگرایی پرهیز میشود و هم افرادی عهدهدار امور خواهند شد که تجربه فعالیت در شهرداری را داشتهاند.
وی ضمن برشمردن گوشهای از مشکلات و چالشهای ساختاری مشهدالرضا (ع) خاطرنشان کرد: بافت پیرامونی حرم مطهر باید به موازات پهنههای پیرامونی حاشیه شهر موردتوجه قرار بگیرد. این فضا امروزه گرفتار چالشهای بزرگی است که برای حل آنها، شهرداری میتواند به میدان بیاید. این بخش مربوط به بافت پیرامونی بارگاه نورانی امام هشتم (ع) است که چه در ایام پیک زیارتی و چه خارج از آن، آبروی شهر و پیشانی آن محسوب میشود.
علمالهدی ادامه داد: پروژه خط ویژه اتوبوس در خیابانهای منتهی به حرم مطهر و خصوصاً بلوار طبرسی جنوبی، یکی از آن مسائلی است که حق بسیاری از مردم را ضایع کرده و امروزه از مجاور گرفته تا زائر، باید مدت زیادی را در ترافیک یک لاین فعال خیابان منتظر بمانند تا به حرم مشرف شوند. از طرف دیگر، این خط BRT برای پیادهرو خیابان هم مشکل ایجاد کرده و ثمره همه این چالشها، وضع نامناسبی است که مشهدالرضا (ع) و بافت پیرامونی حرم مطهر را مدتها درگیر خود کرده است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: یک نمونه دیگر از مشکلات بافت پیرامونی، مربوط به راهبندانهای بیپایانی است که به دلیل عبور زائر و مجاور از عرض خیابان به وجود میآید. بنده از سالها قبل به شهرداران تأکید داشتم که باید تردد زائران را تسهیل کرد. با ایجاد آسانسور یا زیرگذر هم میتوان برای شهرداری خلق درآمد کرد و هم از راهبندانهای تمامنشدنی در خیابان امام رضا (ع) گرهگشایی کرد.
توانمندسازی مردم، راه نجات حاشیه شهر
در ادامه این دیدار، شهردار مشهد نیز تأکید کرد که راه نجات حاشیه شهر، توانمندسازی مردم است.
قلندر شریف گفت: اولویت پروژهها در این دوره شهرداری، تکمیل پروژههای نیمهکاره تمام است و بهموازات آن، برنامهریزی کردهایم تا حفاریهای قطار شهری در دوره ششم مدیریت شهری به سرانجام برسد و تا اوایل سال آینده، فاز یک خط سه از میدان شهدا تا ترمینال بهرهبرداری شود.
وی ابراز کرد: علاوه بر احداث بوستان ۷۳ هکتاری در حاشیه شهر، پهنه کنارگذر جدید در کرانه شمالی میتواند حاشیه شهر را به کلی از انزوای کنونی خارج کند. بر همین اساس، عملیات عمرانی برای احداث پلهای رو سطحی در تقاطع خیام و فهمیده از ماه جاری آغاز خواهد شد. ضمن اینکه طرح توسعه به سمت شرق نیز همچنان در دستور کار است تا اگر تاکنون شرایطی رقم خورده که کرانه غربی در فاصله ۲۰ کیلومتری و کرانه شرقی در فاصله ۵ کیلومتری حرم مطهر قرار دارد، این هندسه نادرست نیز اصلاح شود.
انتهای پیام/