دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«کاراکاس» سیزدهمین ایستگاه دیپلماسی فعال و عزتمندانه+فیلم

حجت‌الاسلام رئیسی در سیزدهمین سفر دیپلماتیک خود به ونزوئلا سفر کرد تا عمق راهبردی و نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در منطقه آمریکای لاتین گسترش دهد.
کد خبر: ۵۹۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰ - 14June 2023

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، فرودگاه بین‌المللی «سیمون بولیوار» شهر کاراکاس یکشنبه شب (۲۱ خرداد ۱۴۰۲) حوالی ساعت ۲۱:۳۰ مقصد سیزدهمین سفر دیپلماتیک رئیس جمهوری کشورمان بود تا عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه آمریکای لاتین بیش از پیش افزایش دهد.

جمهوری اسلامی ایران که به نوعی دوست روزهای سخت کشور ونزوئلا محسوب می‌شود، بیش از آنکه نفوذ سیاسی و اقتصادی در این کشور داشته باشد، از نفوذ معنوی و دلبستگی مردم این کشور نسبت به مردم ایران برخوردار است. ونزوئلا جزء کشورهای مهم منطقه آمریکای لاتین به سبب برخورداری از منابع سرشار نفتی محسوب می‌شود که در رویارویی با آمریکا همواره مسیر مقاومت را پیش گرفته است.

«کاراکاس» سیزدهمین ایستگاه دیپلماسی فعال و عزتمندانه

ایران دوست روزهای سخت ونزوئلا

در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» ایالات متحده سیاست مبتنی بر فشار حداکثری را در برابر کشورهای غیر همسو با خود از جمله ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت که این دشمن مشترک و منافع مشترکی از جمله تنظیم قیمت و میزان تولید انرژی سبب شده است تا دو کشور روابط بسیار راهبردی داشته باشند، البته جدای از سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ خصومت میان کاراکاس-واشنگتن سبقه دیرینه‌تری دارد و آن به زمان جنگ‌های استقلال‌طلبانه آمریکای لاتین و ممانعت از مداخله امپریالیسم آمریکا در امورات این منطقه است.

اوج وفاق، همدلی و برادری میان دو کشور لحظه ورود نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا بود که صحنه‌های احساسی را خلق کرد، زمانی که به دلیل تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه واشنگتن امکان تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا فراهم نبود و این کشور توان تأمین بنزین برای مصرف روزانه مردم خود را نداشت، جمهوری اسلامی ایران به همه تحریم‌های ظالمانه آمریکا پشت پا زد و نفتکش حامل بنزین خود را روانه سواحل ونزوئلا کرد. این اقدام به باور بسیاری از کارشناسان مصداق «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند، بکند» است.

رئیس جمهوری کشورمان در این سفر که هیأت عالی از مسئولان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی او را همراهی می‌کنند، هدفگذاری‌های بلندمدتی از همکاری با کاراکاس را مدنظر دارد تا جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشورها بتواند از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی بهره ببرد. در ادامه به وقایع و برنامه‌های حجت‌الاسلام رئیسی در کاراکاس می‌پردازیم.

«کاراکاس» سیزدهمین ایستگاه دیپلماسی فعال و عزتمندانه+فیلم

منافع و دشمنان مشترک، روابط ایران و ونزوئلا را راهبردی کرده است

رئیسی در اولین برنامه خود در نشست خبری مشترک با «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا با تمجید از سال‌ها مقاومت مردم ونزوئلا در برابر امپریالیسم و ادای احترام به قهرمانان ملی این کشور اظهار داشت: ایران و ونزوئلا منافع و دیدگاه‌های مشترکی در زمینه‌های استقلال‌طلبی، آزادی و عدالت‌خواهی دارند که باعث شده مردم این دو کشور کنار هم قرار گیرند.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین با بیان اینکه مردم ایران و ونزوئلا دارای دشمنان مشترکی هستند که نمی‌خواهند ما مستقل زندگی کنیم، افزود: ملت ایران در طول سال‌های گذشته دوستی خود را با مردم ونزوئلا اثبات کرده و همواره نشان داده که دوست روزهای سخت آنان است.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به اینکه روابط میان ایران و ونزوئلا روابط دیپلماتیک معمولی نیست، بلکه راهبردی است، اظهار کرد: برخورداری از منافع، نگاه و دشمن مشترک، همکاری‌های فیمابین را عمیق و راهبردی کرده است.

«کاراکاس» سیزدهمین ایستگاه دیپلماسی فعال و عزتمندانه+فیلم

مقامات ایران و ونزوئلا ۱۹ سند همکاری امضا کردند

در ادامه مسئولان ایران و ونزوئلا با حضور روئسای دو کشور اقدام به امضای اسناد همکاری کردند. در این مراسم دو کشور 19 سند همکاری در عرصه‌های گوناگون امضا کردند

همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.
«کاراکاس» سیزدهمین ایستگاه دیپلماسی فعال و عزتمندانه+فیلم
 
اعطای نشان افتخار ملی ونزوئلا به حجت‌الاسلام رئیسی
 
در ادامه برنامه‌های سفر رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» به ونزوئلا، «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا نشان افتخار ملی این کشور (نشان درجه یک زنان و مردان آزادی‌بخش ونزوئلا) را به رئیس جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد.
 
رئیس جمهوری کشورمان همچنین در ادامه در نشست بازرگانان ایرانی و ونزوئلایی حضور پیدا کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
«کاراکاس» سیزدهمین ایستگاه دیپلماسی فعال و عزتمندانه+فیلم

افزایش قدرت اقتصادی موثرترین راه مقابله با تحریم‌های آمریکا

حجت‌الاسلام رئیسی در آخرین برنامه از روز اول سفر رسمی به ونزوئلا، در نشست مشترک بازرگانان دو کشور، تقویت ‌فعالیت‌ها و همکاری‌های دانش‌بنیان را از جمله اقدامات مهم در حوزه اقتصادی دانست و بر ضرورت ایجاد دفتر فناوری در ونزوئلا تاکید کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی بی‌اثرسازی تحریم و قدرتمندشدن در حوزه اقتصادی را موثرترین راه مقابله با تحریم‌ها دانست و خاطرنشان کرد: جوانان ایرانی به‌وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان از تحریم‌ها فرصت ساختند و توانستند ایران را در برابر تکانه‌ها به آرامش و ثبات برسانند.

«کاراکاس» سیزدهمین ایستگاه دیپلماسی فعال و عزتمندانه+فیلم

رئیس‌ جمهوری روابط میان ایران و ونزوئلا را بسیار خوب توصیف و تصریح کرد: در جهت تسهیل و تسریع توسعه مبادلات اقتصادی، با اجرای توافقات انجام شده، موانع گمرکی، بانکی ‌و تعرفه‌ای مرتفع خواهد شد.

گزارش از پوریا کریم‌پور

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار