یادداشت/ روزبه قمصری

صنعت هسته‌ای؛ نماد پیشرفت و قدرت ایران

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار این هفته خود با شماری از دانشمندان افتخارآفرین، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور به درستی و با درایت کامل از صنعت هسته‌ای به عنوان کلید پیشرفت کشور در تمامی عرصه‌ها نام بردند.
کد خبر: ۵۹۶۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 14June 2023

صنعت هسته‌ای، نماد پیشرفت و قدرت ایرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از مهمترین و بااهمیت‌ترین دیدار‌های دوره‌ای خود که معمولا با اقشار مختلف مردم کشور دارند این بار با شماری از دانشمندان افتخارآفرین، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور دیدار و گفت‌وگو کردند. البته ایشان قبل از این دیدار، بازدیدی از نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای در عرصه‌های کشاورزی، پزشکی، صنعت، محیط زیست، آب و ساخت نیروگاه داشتند.

بر این اساس می‌توان گفت اهمیت و جایگاه صنعت هسته‌ای آنقدر برای ایشان مهم و بااهیمت است که رهبری قبل از انجام دیدار با دانشمندان و مسئولان هسته‌ای کشور اقدام به بازدید از این نمایشگاه علمی و صنعتی کردند. در واقع ایشان بعد از بازدید از این نمایشگاه و در جریان قرار گرفتن نسبت به دانش و پیشرفت‌های هسته‌ای کشور تا امروز نکات بسیار مهم و استراتژیکی را خطاب به دانشمندان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور بیان کردند.

اما در این میان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین محور صحبت‌های ایشان تاکید چندباره برتلاش همه جانبه به منظور ملموس شدن تاثیر پیشرفت‌های هسته‌ای در زندگی مردم کشور بود. زیرا در صورتی که پیشرفت‌هایی که تا امروز به رغم دشمنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های غرب با تلاش، کوشش و مجاهدت‌های دانشمندان و مسئولان هسته‌ای به دست آمده بیش از میزان فعلی در زندگی و آینده مردم کشور تاثیر مفید و مثبتی داشته باشد موجب ایجاد امید در مردم شده و نتیچه نهایی آن انسجام و وحدت ملی بین مردم و مسئولان کشور است.

از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت و جایگاه بومی شدن صنعت هسته‌ای در کشور اشاره کردند که این موضوع موجب ناکامی و تحقیر دنیای غرب در برابر ملت بزرگ و با عظمت ایران خواهد شد. این سخن ایشان هم بسیار مهم و راهبردی است، زیرا اگر همانگونه که تا امروز به سمت و سوی بوم شدن صنعت و دنش هسته‌ای حرکت کردیم، پیش برویم ضمن اینکه موجب فراهم شدن زمینه تسلیم و خلع سلاح دشمنان کشور شدیم باعث تحقیر آن دسته از افراد غرب‌گرایی می‌شویم که همواره به دنبال تحقیر ملت ایران و تضعیف روحیه مردم کشور بوده و هستند.

نکته بسیار مهم دیگری که امام خامنه‌ای در دیدار با دانشمندان و مسئولان هسته‌ای کشور به آن اشاره کردند و می‌توان آن را به نوعی درخواست رهبری از آن‌ها دانست، اشاره ایشان به لزوم و ضرورت آشنایی اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان با پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت هسته‌ای کشور است. ضمن اینکه با توجه به این سخنان رهبری می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که این مهم بر عهده مسئولان کشور است تا نقش و تاثیرات این پیشرفت‌ها در صنعت هسته‌ای کشور را در زندگی مردم به نمایش بگذارند.

اما شاید بتوان گفت مهمترین نکته رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به دانشمندان و مسئولان هسته‌ای کشور اشاره ایشان به «آبروبخش» بودن این علم و دانش در عرصه‌های داخلی و خارجی است. زیرا همانگونه که همه می‌دانند و تاریخ تا به امروز نشان داده پیشرفت در صنعت هسته‌ای و نمایش آن به مردم داخل و کشور‌های جهان وزن و قدرت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های جهانی را بسیار بالا می‌برد. بر این اساس اگر کشورمان علی‌رغم سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌هایی که تا امروز در مسیر هسته‌ای شدن شاهد بوده بتواند با گام‌های محکم و استوار در این مسیر گام بردارد تمامی اقدامات و تلاش‌های دشمنان کشور را بی‌اثر خواهد کرد.

نکته شاخص دیگر در سخنان امام خامنه‌ای استناد ایشان به اهمیت راهبردی صنعت هسته‌ای در نمایش قدرت و توان جمهوری اسلامی ایران است. در واقع ایشان به خوبی به موضوعی بسیار مهم و حساس اشاره کردند، زیرا یک ایران توانمند و مسلح به آخرین و پیشرفته‌ترین دانش و تکنولوژی هسته‌ای می‌تواند دوستی قوی و قدرتمند برای کشور‌های منطقه به خصوص کشور‌های دارای استقلال سیاسی از دنیای غرب باشد و در مقابل به عنوان قدرتی قابل توجه و شکست ناپذیر در برابر دشمنان کشور خود را به جهان معرفی کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با زیر سوال بردن ادعای غرب پیرامون تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای از این موضوع به عنوان حربه‌ای کثیف و نامشروع نام بردند که توسط قدرت‌های غربی به منظور خلع سلاح کردن کشور و محروم کردن جمهوری اسلامی ایران از دست‌یابی به دانش و چرخه کامل صنعت هسته‌ای تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

در پایان باید به این موضوع مهم اشاره کنیم که رهبر معظم انقلاب اسامی در این دیدار مجددا بر حرام بودن تولید سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی تاکید کردند و آن را مخالف دستورات اسلام دانستند. این نکته‌ای بسیار مهم است که هم برای افکار عمومی داخل یک حجت بوده و هم برای مردم خارج از کشور یک اطمینان است از اینکه جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تسلط کامل بر دانش هسته‌ای و چرخه سوخت، همواره به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای بوده و هیچگاه تولید و ساخت سلاح هسته‌ای نرفته و نخواهد هم رفت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها