مدیرکل انتقال خون کردستان خبر داد؛

تامین بیش از ۹۰ هزار فرآورده خونی در کردستان

«کریمیان» با بیان اینکه سال گذشته در کردستان بیش از 35 هزار مراجعه کننده خون خود را اهدا کردند، گفت: از خون‌های اهدا شده در سال گذشته، بیش از ۹۰ هزار فرآورده خونی تامین شد که مازاد بر نیاز استان به استان‌های نیازمند نیز ارسال شده است.
کد خبر: ۵۹۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲ - 14June 2023

اهدای خون ۳۵ هزار کردستانی در سال گذشتهبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «محمدسعید کریمیان» مدیرکل انتقال خون کردستان امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به 24 خرداد روز جهانی اهداکنندگان خون اشاره کرد و اظهار داشت: این روز برابر با سالروز تولد دانشمند اتریشی کاشف گروه‌های خونی نامگذاری و شعار امسال نیز «ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید» اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا موفق به تامین نیاز ۲۰ مرکز درمانی شدیم، افزود: انتقال خون استان کردستان در ایام کرونا 100 درصد نیاز 20 مرکز درمانی را تامین می‌کرد و در آن ایام ذخیره خون موجود استان بیش از پنج روز بود.

کریمیان به اهدای خون در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از ۳۵ هزار نفر در کردستان موفق به اهدای خون شدند و از این خون‌های اهدا شده بیش از ۹۰ هزار فرآورده خونی تامین شد که مازاد بر نیاز استان به استان‌های نیازمند نیز ارسال شده است.

مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در بیشتر بیماران وجود دارد و از اهدای یک کیسه خون سه فرآورده خونی مورد نیاز بیماران تأمین خواهد شد، افزود: خون مورد نیاز بیماری‌هایی نظیر ژنتیکی، مادران باردار، هموفیلی، اعمال جراحی و میزان تصادفات به همت اهداکنندگان خون تامین می‌شود.

وی حرکت جمعیت به سمت پیری را برای سنوات آینده در راستای اهدای خون مشکل آفرین خواند و اضافه کرد: شرایط سنی برای اهداکنندگان خون، بین ۱۸ تا ۶۰ است و نیاز است فرهنگسازی لازم برای این مهم انجام گیرد و در این راستا رسانه‌ها می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

کریمیان خاطرنشان کرد: تمام‌ خون‌های اهدایی در کشور و استان کردستان داوطلبانه است که آثار و برکات زیادی دارد چراکه فرد با خواسته خود برای اهدای خون مراجعه می‌کند.

مدیرکل انتقال خون کردستان به میانگین کشوری اهدای خون بانوان در کشور پرداخت و گفت: میانگین کشوری اهدای خون بانوان کشور ۴ درصد است که این رقم برای بانوان کردستانی ۹ درصد بوده و سال گذشته کردستان، بعد از لرستان رتبه دوم کشور را داشت.

کریمیان عنوان کرد: ساختمان در حال ساخت انتقال خون کردستان به دلیل محدودیت امکانات دولتی پس از ۱۳ سال هنوز به اتمام نرسیده است اما در سفر رئیس جمهوری به استان ۲۴ میلیارد تومان برای اتمام این ساختمان اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سنندج و سقز 14 تخت انتقال خون وجود دارد، تصریح کرد: اگرچه در کردستان تخت‌های بیمارستانی افزایش یافته است اما توجهی به تخت‌های انتقال خون نشده است و نیاز است این مهم مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل انتقال خون کردستان اضافه کرد: کردستان در رتبه اول پذیره نویسی سلول‌های بنیادی قرار دارد و این اقدام بسیار گسترده‌ای است لذا باید در حد توان شرایط برای این اهداکنندگان فراهم شود.

وی با اعلام اینکه هدف ما تأمین خون سالم، به هنگام و مورد نیاز بیماران استان کردستان است، بیان داشت: زیرساخت‌های انتقال خون استان محدود است بنابراین ضرورت دارد تیم‌های سیار افزایش یابد و با تأمین زیرساخت‌ها بتوانیم خدمات عادلانه به اهداکنندگان خون در سراسر استان ارائه دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار