در نشست خبری مشترک وزاری خارجه ایران و عربستان مطرح شد؛

امیرعبداللهیان: استقرار دیپلمات‌های ایرانی در عربستان کیفیت خدمات به حجاج را افزایش می‌دهد/ بن فرحان: در تلاشیم اقدامات دیپلماتیک دو کشور ادامه یابد

امیر عبداللهیان گفت: با استقرار کادر دیپلماتیک ایران در عربستان، امسال حجاج ایران حجی شایسته را پشت سر می‌گذارنند.
کد خبر: ۵۹۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲ - 17June 2023

امیرعبداللهیان: استقرار دیپلماتی‌های ایرانی در عربستان کیفیت خدمات به حجاج را افزایش می‌دهد/ بن فرحان: در تلاشیم اقدامات دیپلماتیک دو کشور ادامه یابدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی که ظهر امروز به تهران سفر کرده است در نشست خبری مشترک با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران حاضر شد.

امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی با فیصل بن فرحان، اظهار داشت: امروز میزبان همتا و همکار خود در تهران هستم. یکصد روز از توافق تهران و ریاض و شروع مجدد روابط دیپلماتیک دو کشور سپری می‌شود.

وزیر امور خارجه افزود: توانستیم در پایتخت‌های دو کشور و مدینه و مشهد زمینه بازگشایی سرکنسولگری‌های دو کشور را فراهم کنیم.

وی گفت: مراحل اداری سفرای دو کشور در حال انجام است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: از مساعدت عربستان برای افتتاح سفارت و سرکنسولگری در ریاض و جده تشکر می‌کنم.

وی گفت: ما نیز امکانات لازم را برای کادر دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد فراهم کردیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: با استقرار کادر دیپلماتیک ایران در عربستان، امسال حجاج ایران حجی شایسته را پشت سر می‌گذارنند.

در ادامه این نشست، فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان گفت: خیلی خوشحالم امروز در تهران حضور دارم. ما گفتگوهای مثبت و شفافی را داشتیم که در چارچوب تکمیل توافق دو کشور در پکن است.

وزیرخارجه عربستان افزود: در تلاشیم اقدامات دیپلماتیک در دو کشور ادامه یابد. سفارت و کنسولگری ایران در ریاض بازگشایی شد و به زودی سفارت ما نیز در تهران بازگشایی می‌شود.

فیصل بن فرحان گفت: از همکاران در وزارت خارجه ایران و دولت ایران تشکر می‌کنم‌. بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی مسئله اساسی است چراکه تهران و ریاض هر دو از کشورهای مهم منطقه به حساب می‌آیند.

وی با بیان اینکه این روابط بر اساس یکسری اصول واضحی از جمله اقدام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی دو کشور استوار است، اظهار داشت: امیدواریم افق‌های همکاری بین دو کشور بیش از این باشد.

وزیرخارجه عربستان افزود: در دیدارم با جناب آقای رئیسی، سلام خادم حرم شریفین جناب ملک سلمان و ولیعهد بن سلمان را ابلاغ و تمایل ایشان نسبت به دیدار با جناب آقای رئیسی را به اطلاع ایشان خواهم رساند.

فیصل بن فرحان گفت: سفر امروز من به تهران همزمان با موسم حج است، لذا عربستان این افتخار را دارد که از مهمانان خدا میزبانی و از آنها استقبال می‌کند.

وی مطرح کرد: عربستان سعودی همه امکانات خود را برای خدمت رسانی به حجاج به کار می‌گیرد و به همه حجاج ایرانی خوش آمد عرض می‌کنیم و امیدواریم حج‌شان مورد قبول خدا واقع شود.

در ادامه این نشست، امیرعبداللهیان گفت: از حمایت‌های وزیرخارجه عربستان تشکر می‌کنم. متقابلاً ما نیز تسهیلات و زمینه‌های سفر اتباع عربستان به مقاصد زیارتی و گردشگری ایران را فراهم ساخته ایم.

وی گفت: در ادامه دیدارهای قبلی باهمتای سعودی در پکن و کیپ تاون، امروز فرصتی داشتیم درباره ابعاد مناسبات میان دو کشور گفتگو کنیم.

وی گفت: همچنین درباره اهمیت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های سیاسی، مرزی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر زمینه‌ها از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم. پس از تأیید توافقات توسط مقامات عالی دو کشور موضوعات در مسیر اجرایی قرار خواهد گرفت.

امیرعبداللهیان با تاکید بر امنیت منطقه از طریق همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای در گفتگوهای دوجانبه گفت: امنیت منطقه از اساسی و حیاتی‌ترین موضوعات برای همگان و ضرورتی برای دستیابی به آینده امن‌تر و شکوفاتر در منطقه مشترک ماست.

وی ادامه داد: ایران هرگز امنیت را مترادف با نظامی‌گری ندانسته و امنیت مفهومی فراگیر و در برگیرنده ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری میان کشورهای منطقه است و با استفاده از این فرصت در خصوص ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین رایزنی کردیم، و اتفاق نظر داریم که مسئله فلسطین، اساسی و دارای اولویت در جهان اسلام و در نگاه مشترک دو کشور است.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: درباره نگرانی از تداوم جنگ در سودان صحبت و درباره سایر موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردیم. همکاری‌های نزدیک‌تر و مؤثرتر در سازمان‌های منطقه‌ای را نیز دنبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در پایان خاطر نشان کرد: برای همه مسلمانان در سرزمین وحی بویژه ایرانیان بهترین‌ها رو آرزو دارم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها