بخش پایانی/ معاون هلدینگ نفت و گاز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

ساخت ۱۰ سکوی گازی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در خلیج فارس/ انعقاد قرارداد برای انجام پروژه‌های مختلف در عراق و سوریه

«فرج‌شهیر» گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) تاکنون بالغ بر ۱۰ سکوی گازی در خلیج فارس ساخته، حمل و نصب کرده و چهار سکوی نفتی هم در حال ساخت و نصب دارد.
کد خبر: ۵۹۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۹ - 19June 2023

ساخت ۱۰ سکوی گازی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در خلیج فارس/ انجام مذاکره و انعقاد قرارداد برای انجام پروژه‌هایی در عراق و سوریهگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در پروژه‌های نفت و گاز به‌عنوان پیمانکار موفق موضوعی بود که باعث شد تا درباره بخشی از فعالیت‌های این قرارگاه با «مصطفی فرج‌شهیر» معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی این قرارگاه به گفت‌و‌گو بنشینیم.

بخش اول این گفت‌و‌گو در «اینجا» قابل مشاهده بوده و در ادامه هم بخش پایانی آن آمده است.

دفاع‌پرس: برخی عنوان می‌کنند که قرارگاه عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده است؛ لذا با توجه به این موضوع بفرمایید که سیاست قرارگاه در قبول پروژه‌های مختلف چیست؟

سیاست قرارگاه بر این موضوع قرار گرفته که همواره به‌عنوان یک کارفرما مطرح باشد تا بتواند از ظرفیت بخش‌های خصوصی استفاده کند، سرمایه گذاری را به‌صورت مشارکتی با شرکت‌های داخلی و خارجی انجام دهد و در احداث پالایشگاه‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و به‌ویژه در توسعه میادین نفت و گاز آن هم در میادین مشترک ورود پیدا کند تا ناترازی موجود در حوزه گاز، نفت و بنزین، مرتفع شود.

البته این هم با نیروی انسانی و کادر جوان اتفاق خواهد افتاد؛ بدین ترتیب که قرارگاه خاتم الانبیا (ص) بخشی از نیروی انسانی خود را از میان سربازان تحصیل‌کرده تأمین می‌کند و این نیروها با اتمام دوران سربازی به‌واسطه کسب تجربه‌ای که در پروژ‌ه‌های قرارگاه کسب می‌کنند به راحتی جذب بازار کار یا قرارگاه می‌شوند.

دفاع‌پرس: بخشی از فعالیت‌های مربوط به استحصال نفت و گاز در بستر دریا صورت می‌گیرد؛ از این رو، قرارگاه در بخش فراساحلی فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد شامل چه مواردی است؟

در منطقه خلیج فارس ساخت سکو‌های نفتی و گازی را انجام دادیم؛ به‌عنوان مثال تاکنون بالغ بر ۱۰ سکوی گازی ساخته، حمل و نصب شده و چهار سکوی نفتی هم در حال ساخت و نصب است؛ همچنین به جهت اینکه امکانات خاصی داریم، لوله‌گذاری در کف دریا، استفاده از خدمات شناوری برای سرکشی به سکو‌های نفتی و گازی، تعمیرات، نگهداری و بهره‌برداری از سکو‌های نفتی را هم انجام می‌دهیم؛ علاوه بر این، برای سرکشی به سکو‌های مورد اشاره و نیز جابه‌جایی‌های مورد نیاز از بالگرد‌های اختصاصی هم استفاده می‌کنیم.

از سوی دیگر در کنار ساحل نیز احداث اسکله‌ها، بنادر، تأسیسات بارگیری LPG، میعانات گازی و امثالهم موضوعاتی هستند که بار‌ها توسط متخصصان قرارگاه تجربه شده است.

دفاع‌پرس: ساخت و نصب سکوی نفتی «رشادت» که تاکنون تاریخ‌هایی برای آن اعلام شده است، چه زمانی انجام می‌شود؟

یکی از سکو‌هایی که قرار است به‌زودی در میدان نفتی رشادت نصب شود، سکوی حدوداً هفت هزار تنی است که فعالیت‌های ساخت و نصب آن در یارد صدرا در حال انجام است که در صورت تکمیل ساخت و نصب تجهیزات، به سمت میدان نفتی رشادت حمل و نصب خواهد شد.

دفاع‌پرس: گفته می‌شود برای بهره‌برداری بهتر در پارس جنوبی با افت فشار مواجه هستیم، از این رو باید سکو‌های فشارافزا برای پمپاژ گاز نصب شود؛ در این رابطه توضیحی می‌فرمایید؟

یکی از سکو‌های مهم و نیاز کشور، سکو‌های فشارافزایی در پارس جنوبی است؛ چون پارس جنوبی میدانی مشترک بین ایران و قطر بوده که طرف مقابل در حال استفاده از ظرفیت‌های خود جهت بهره‌برداری هرچه بیشتر از این میدان مشترک است؛ بر این اساس اگر ما در این میدان فعالیتی انجام ندهیم، منابع موجود را از دست خواهیم داد؛ لذا یکی از دغدغه‌ها، اقدام برای فشارافزایی در میدان پارس جنوبی است تا بتوانیم حجم قابل توجهی از گاز مورد نیاز کشور را استحصال کنیم.

در این رابطه دو طرح مطرح شد؛ ابتدا اینکه ایستگاه‌های مورد اشاره در خشکی و دیگری در دریا مستقر شود که البته قرارگاه اصرار دارد که در دریا مستقر باشد، به همین منظور مدل مهندسی آن را هم به وزارت نفت ارائه داده است. قرارگاه تاکنون به‌منظور محقق شدن این موضوع، پیگیری زیادی انجام داده تا هرچه زودتر کار‌های لازم در این رابطه آغاز شود؛ چون پارس جنوبی با افت فشار مواجه است و این در حالی است که خوراک پتروشیمی‌های عسلویه از همین محل تأمین می‌شود و با توجه به آورده‌های ارزی زیادی که مجتمع‌های پتروشیمی برای کشور دارند، غفلت از این موضوع خسارات جبران‌ناپذیری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

دفاع‌پرس: یکی از حوزه‌هایی که غربی‌ها تحریم‌های زیادی علیه آن وضع کردند، صنعت نفت و گاز کشور است؛ پس با در نظر گرفتن این موضوع بفرمایید با وجود این تحریم‌ها، قرارگاه چگونه توانسته موفقیت‌های زیادی را در بخش صنعت نفت و گاز به دست بیاورد؟

تحریم‌ها بر روند کاری در صنعت نفت تأثیرگذار بوده و این هم ظلمی است که علیه مردم کشورمان اعمال کردند؛ اما چون نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم و تماشاچی باشیم، مسیر‌های دور زدن تحریم‌ها را دنبال کردیم که یکی از این مسیر‌ها توانمند ساختن تولید داخل است؛ به نحوی که هم‌اکنون بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها توسط شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود.

دفاع‌پرس: آیا قرارگاه در حوزه رقابتی، توان رقابت با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی فعال در این حوزه را دارد؟

ما در گام اول به دنبال انحصار شکنی بودیم؛ زیرا تمام فعالیت‌ها در پارس جنوبی توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌گرفت که با شدت یافتن تحریم‌ها این شرکت‌ها بدون توجه به تعهدات خود، پروژه‌ها را نیمه‌کاره رها کردند و رفتند؛ در چنین شرایطی قرارگاه برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره ورود کرد؛ اما اینکه الان قرارگاه در سطح شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است یا خیر، به دلیل اینکه شرکت‌های خارجی به منابع مختلف دسترسی دارند و قرارگاه چنین دسترسی‌هایی ندارد، سخت است؛ ولی با وجود این در کشور خودمان و کشور‌های همسایه استقبال خوبی از فعالیت‌های قرارگاه شده است که به‌عنوان مثال می‌توان به فعالیت فعلی قرارگاه در چند کشور اشاره کرد و این در حالی است که این کشور‌ها می‌توانند برای پروژه‌های خود از ظرفیت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی استفاده کنند.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد، این است که شرکت‌های بزرگ برای انجام پروژه‌ها، هزینه‌های بسیاری را مطالبه می‌کنند و دانشی را هم انتقال نمی‌دهند تا وابستگی وجود داشته باشد؛ ولی قرارگاه همواره سعی کرده که پروژه‌ها را با هزینه‌های کمتری انجام دهد و در کنار آن، صدور خدمات مهندسی را هم دارد.

دفاع‌پرس: به فعالیت قرارگاه در کشور‌های مختلف اشاره کردید؛ می‌توانید برخی از این کشور‌ها را ذکر کنید؟

ما در کشور‌های عراق و سوریه پروژه‌هایی داریم و برای پروژه‌های دیگری هم در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد هستیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار