رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد؛

پیگیری قضایی افتتاح زودهنگام خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک

حجت‌الاسلام پژمانفر با اشاره به تبعات افتتاح زودهنگام خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک در دولت گذشته تاکید کرد: کمیسیون اصل نود با جمع آوری مستندات این موضوع را در دستگاه قضایی دنبال خواهد کرد.
کد خبر: ۵۹۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷ - 18June 2023

.به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «نصرالله پژمانفر» رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درخصوص پرونده دهه ۹۰، اظهار داشت: طرح فروش نفت از دریا عمان از زمان دفاع مقدس در کشور مطرح بود و اهمیت زیادی داشت، اما بعد از جنگ بابت موضوع پدافند غیر عامل و جلوگیری از خام فروشی این مسیر فروش نفت نادیده گرفته شد.

حجت‌الاسلام پژمانفر تصریح کرد: در سال ۹۳ مطرح شد که درآمد‌هایی که از سرمایه گذاری کارون وجود دارد خط انتقالی به جاسک شروع شود که در سال ۹۸ این پروژه شروع شد، این تعلل در پیشبرد و تکمیل پروژه ضرر و زیان‌های زیادی به کشور وارد کرد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: دولت قبل ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار هزینه شد که بسیار قابل توجه بود، کمیسیون اصل ۹۰ در سال ۱۴۰۰ طی نامه‌ای که به رئیس جمهور ارسال کرد اعلام کرد که این خط نواقص زیادی دارد و نباید آن را به کار گرفت، اما متاسفانه دولت به این تذکرات گوش نکرد و خسارات زیادی به بار آورد.

وی افزود: یکی از مشکلات این خط ناتوانی ایستگاه‌های تلمبه خانه بود که توان کار را نداشتند و ایمنی خط لوله را تامین نمی‌کرد، مشکل دیگر مخازن بودند که در جاسک باید ۲۵ مخزن پیش بینی می‌شد که طبق سفری که بنده داشتم تا کنون حتی یک مخزن هم وجود نداشت، این مشکل خطرات زیست محیطی و جانی بسیار زیادی دارد.

حجت‌الاسلام پژمانفر بیان داشت: مشکل دیگر گوی شناور است که حسب شرایط اقلیمی باید طراحی و ساخته شود، وزارت نفت، چون گوی شناور نداشت از عسلویه یک گوی شناور نامناسب تهیه و بکارگیری شد که متاسفانه این گوی غرق شد و ۳۵ میلیون دلار خسارت به کشور وارد کرد، همه این موضوعات علی رغم تذکرات مجلس شورای اسلامی بوده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: ما مکرراً پیمانکار و مسئولان ذیربط را به محل بردیم و و اعلام کردیم که مشکلات فنی و ایمنی دارد باعث می‌شود عمر خط لوله بسیار کاهش پیدا کند، در نتیجه قیمت تولید نفت ما بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این خط لوله هیچ‌گونه آمادگی برای افتتاح و بکارگیری نداشت، تصریح کرد: کاتالیست‌ها که باید از خوردگی لوله جلوگیری می‌کردند نیز مشکلات زیادی دارد و امکان ترمیم از درون لوله فراهم نیست و هم اکنون مشخص نیست وضعیت درون لوله چگونه است.

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این طرح تاسیسات بندری بود و نقطه انتهایی که برای تعیین خروج نفت خام است هیچگونه پیش بینی برای آن صورت نگرفته بود و مشخص نبود که ما چه میزان نفتکش‌ها بارگیری می‌کنند. این درحالی است که ما به وزیر نفت وقت هشدار دادیم، ولی وزیر نفت وقت مطرح می‌کرد به هر قیمتی خط لوله نفت باید در دولت دوازدهم افتتاح شود، که اینگونه مباحث غیر معقول بود.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها