معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی:

سال ۱۴۰۱ سهم حمایت از برنامه‌های فرهنگی فرزندآوری صفر بود

حجت‌‌الاسلام عزت‌زمانی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ سهم حمایت از برنامه‌های فرهنگی فرزندآوری صفر بود، گفت: در فرزندآوری، مساله فرهنگی در اولویت است و ما موظف هستیم با مردم حرف بزنیم چراکه معتقدیم نه‌تنها در فرزندآوری که در تمام مسائل گره‌ها به دست مردم باز می‌شود.
کد خبر: ۵۹۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶ - 18June 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «حجت‌‌الاسلام رضا عزت‌زمانی» معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی باموضوع اقدامات و برنامه‌های ستاد جمعیت این سازمان برگزار شد. 

در ابتدا، حجت‌الاسلام عزت‌زمانی گزارشی از اقدامات این سازمان در موضوع قانون جوانی جمعیت ارائه کرد و با بیان اینکه مسئله پیری جمعیت ابرمسئله و بحران همه دنیاست، اظهار داشت: اجرای قانون کنترل جمعیت در دوره‌ا‌ی با سیاست توزیع امکانات و پیشرفت جامعه قانون درستی بود، اما بعد از مدتی با موج‌سواری دشمن این قانون با سرعت هرچه تمام به اهداف خودش رسید لذا بایستی این قانون در دهه ۸۰ متوقف می‌شد.

وی به تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره لزوم توقف سیاست کنترل جمعیت و حتی جبران آن به دلایل مختلف مورد توجه جدی دولتمردان وقت قرار نگرفت لذا این موضوع هم‌اکنون به بحران و در آینده نزدیک به ابربحران تبدیل خواهد شد.

جمعیت

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی به تصویب قانون جوانی جمعیت پرداخت و با بیان اینکه سازمان تبلیغات به‌عنوان یک مجموعه رسمی و حاکمیتی و مجموعه‌ای که اتصال محکم‌تری با مجموعه‌های مردمی دارد پیش از تصویب این قانون برنامه‌ها و اقدامات مختلفی را دنبال کرده است، افزود: ما در سازمان تبلیغات اسلامی در موضوع قانون جوانی جمعیت جا‌هایی مستقیماً متولی موضوع جوانی جمعیت هستیم و در مواردی دیگر مسوولیت هم‌افزایی داریم.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی از انتشار ۱۰ کتاب به‌عنوان منبع تبلیغ پیرامون موضوع جمعیت خبر داد و عنوان کرد: تشکیل و تصویب گروه‌های تبلیغی با کمک دیگر مجموعه‌ها، ایجاد سرفصل‌های آموزشی، درس‌نامه‌های تخصصی، حضور اساتید موضوع جمعیت و فرزندآوری، ایجاد شبکه‌های هیئات و مساجد همگی از ظرفیت‌های سازمان تبلیغات بوده است که در اختیار این موضوع قرار گرفت.

وی به تشریح مجموعه اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی در موضوع فرزندآوری و جمعیت پرداخت و گفت: ساخت فیلم‌های «در آغوش طلاق» با محوریت طلاق و سریال «عطرآلود» با موضوع خانواده و نیز موسیقی «پا به ماه» و ۱۰ عنوان کتاب تبلیغی در چارچوب نقش فرزند، خانواده و جوانی جمعیت در حوزه هنری صورت گرفته است؛ همچنین حوزه هنری برای ایجاد زیرساخت‌ها و زمینه‌های مرتبط با این موضوع از جمله ساخت پردیس‌های هنری بخش کودکان را جدی دنبال می‌کند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امسال سازمان تبلیغات اسلامی در جشنواره فیلم ۱۰۰ با موضوع خانواده مشارکت بیشتری خواهد داشت. بیش از ۱۰۰ اثر، پویش و اقدام در حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در زمینه جوانی جمعیت انجام شده است. قانون جوانی جمعیت با تمام ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کند و پشتیبانی‌های مالی که دارد، اما آنچه گره اصلی در فرزندآوری است، تغییر نگرش ذهنی مردم است و باید نگاه متعالی‌تری در مجموعه‌های سیاست‌گذار در این زمینه ایجاد شود.

فقر بودجه‌ای در دستگاه‌های فرهنگی بیداد می‌کند
عزت‌زمانی همچنین در خصوص نقش وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص مباحث خانواده و فرزندآوری گفت: این موضوع یک مساله فراگیر نه تنها در موضوع خانواده و نه جوانی جمعیت است، اما آموزش و پرورش است باید این بار را از روی دوش بردارد. مجاهدت‌ها و تلاش‌هایی در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، اما این مسئله یک مسئله پیچیده و بزرگ است. قدری هم باید اراده و توان ظرفیتی دوستان در این زمینه به خدمت دربیاید.

وی افزود: در دوران وزیر قبلی آموزش و پرورش، برای به کارگیری چند هزار مربی پرورشی گفت‌وگو‌هایی شده بود. امیدواریم در دوره جدید نیز این ارتباطات را برقرار کنیم. سختی‌های کار این حوزه را می‌دانیم و پیشنهاد‌هایی برای رشد و تعالی در این زمینه اعلام کردیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: ظرفیت بودجه در دستگاه‌های فرهنگی ضعیف است و در دستگاه‌های فرهنگی فقر بودجه‌ای بیداد می‌کند. سرانه‌های بودجه فرهنگی قابل مقایسه با هیچ جای دنیا نیست. ما اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی داریم که اگر به آن توجه شود یک کشور غنی خواهیم بود. سرمایه‌های فرهنگ در واقع سرمایه‌های اقتصادی در تمام دنیاست و برای آن‌ها پول هزینه می‌کنند.

پیدا نکردن زوج مناسب یکی از عوامل اصلی عدم ازدواج جوانان است
حجت‌الاسلام عزت‌زمانی درباره همسان‌گزینی گفت: تبصره ماده ۳۷ همکاری مشترک بین سازمان تبلیغات و وزارت ورزش به منظور اعطای مجوز رسمی برای مراکز همسان‌گزینی درنظر گرفته شده است؛ یکی از عوامل اصلی عدم ازدواج جوانان پیدا نکردن زوج مناسب است و برخی افراد از این فضا سوء استفاده کرده و با عدم رعایت الزامات قانونی و سوء استفاده از شرایط، کانال‌هایی ایجاد کردند که این‌ها مورد تایید ما نیست و اگر مجموعه‌ای به غیر از این شرایط و قوانین عمل کند، با برخورد مراجع قانونی و امنیتی مواجه خواهد شد.

صدور مجوز برای ۷۰ مجموعه همسان‌گزینی
عزت‌زمانی افزود: ۷۰ مجموعه بزرگ در این زمینه مجوز گرفته و برای آن‌ها تاییدیه صادر شده است که با آن‌ها مصاحبه و ارزیابی میدانی انجام می‌شود و در کمیته‌ای متشکل از کارشناسان این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در قالب صنفی فعالیت کنند.

وی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت‌های اجتناب ناپذیر دارد؛ از جمله برای روحانیانی که در حاشیه شهر‌ها فعالیت دارند و در شرایط سخت زیستی و اجتماعی به کار‌های تبلیغی مشغول هستند، اما قانون از ۳۰ درصد فصل پنج سخن می‌گوید در حالی که بیش از این، در مساله خانواده هزینه می‌شود که قابل گزارش دادن به مجموعه‌های مرتبط است.

جمعیت

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مجموعه‌ای به نام صمیم برای تبلیغات محیطی شکل گرفته تا مجموعه‌ها، ظرفیت‌های خود را در آنجا به اشتراک بگذارند و مردم نیز نیاز‌ها و ایده‌های خود را در این سامانه به اشتراک بگذارند.

مسئله مالی در فرزندآوری مشکل اصلی نیست
وی با بیان این که در مساله فرزندآوری، انگشت اتهام نه به سمت مردم که به سمت متولیان امر است، گفت: مساله مالی، مساله اصلی در فرزندآوری نیست. در فرزندآوری، مساله فرهنگی در اولویت است و ما موظف هستیم با مردم حرف بزنیم چراکه معتقدیم نه‌تنها در فرزندآوری که در تمام مسائل گره‌ها به دست مردم باز می‌شود.

خرج در حوزه خانواده هزینه نیست، سرمایه گذاری است
حجت‌الاسلام عزت‌زمانی به سرانه بسیار ناچیز در حوزه فرهنگ اشاره کرد و با بیان اینکه در مجموعه‌های مختلفی همچون وزارت آموزش و پرورش و یا وزارت علوم سرانه و بودجه حوزه فرهنگ بسیار ناچیز و یک رقم خنده‌دار است درحالی که مسئله فرهنگ را باید اولویت تمام مسائل دانست، اظهار داشت: خرج در حوزه خانواده هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

در پایان این نشست از مجله امید آینده نخستین نشریه تخصصی جمعیت و خانواده رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار