در مراسم بزرگداشت شهید چمران مطرح شد؛

شهید چمران انتخاب علما برای حضور در لبنان بود/ نبوغ چمران دشمن را زمین‌گیر کرد

مراسم بزرگداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران با حضور رئیس شورای شهر تهران، شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر تهران در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
کد خبر: ۵۹۸۱۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶ - 20June 2023

شهید چمران انتخاب علما برای حضور در لبنان بود/ نبوغ شهید چمران تا چند ماه دشمن را زمینگیر کردبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مراسم بزرگداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران با حضور «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر تهران عصر امروز (سه‌شنبه) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در این مراسم «مهدی فیروزان» خواهرزاده و داماد امام موسی صدر، «رضا امراللهی» رئیس سایق انرژی اتمی کشور و «امیر کمالی» دیپلمات پیشین کشورمان در لبنان و عضو جنبش امل در نشستی به بررسی ابعاد شخصیتی شهید چمران پرداختند. 

چمران با ۲ بال علم و ایمان نجات بخش شیعیان لبنان شد

فیروزان در صحبت‌هایی بیان داشت: هنوز آرامش شهید توصیه می‌شود و هنوز توصیه‌هایش آرامش بخش است. من از نوجوانی با دکتر مصطفی ارتباط داشتم و این ارتباط ادامه داشت.

وی با بیان اطلاعاتی از چگونگی حضور شهید چمران در لبنان گفت: امام موسی صدر اقدام به جمع آوری اطلاعات از طوایف شیعه لبنان که جایگاه پایینی در لبنان داشتند پرداخت و تصمیم علمای اسلام این بود که جایگاه این‌ها را بازیابند. امام موسی صدر در تحقیقات به فقر علم و اطلاعات شیعیان لبنان برخورد می‌کند. در سال ۱۳۵۴ امام موسی صدر به این نتیجه می‌رسد باید تحول علمی ایمانی در شیعیان لبنان اتفاق بیافتد، دلسوزان اسلام با اتفاق نظر شخصیت دکتر چمران را به‌عنوان کسی که ۲ بال علم و ایمان را در حد کمال دارد انتخاب کردند. قرار شد دکتر چمران معمار علم و ایمان در دانش اموزان و فرزندان تا طبقه دانشگاهی بشود.

فروزان افزود: امروز هیچ اقدامی و هیچ معادله‌ای در منطقه امکان پذیر نیست، جز اینکه شیعیان‌ لبنان‌ حضور پیدا کنند. بچه‌های چمران از موسسات، مدرسه و تشکیلات جنگ‌های نامنظم یک نوع اخلاق و تربیت و خلوص و بی‌تکلفی عجیب دارند. خروجی‌های آموزشی او یک نوع انسان الهی تربیت کرده است.

در ادامه مراسم، امراللهی نیز اظهار داشت: شهید چمران دانشمند برجسته رشته برق بود، اما آن بعد فنی‌اش باعث شده هر قشری از دانشگاهیان در مراسماتش حضور پیدا کنند.

وی در خاطره‌ای از نبوغ شهید در دفاع مقدس گفت: در جنگ دشمنان از بستان در حال پیشروی بودند، شهید چمران دستور داد میله‌های آهنی را بهم جوش بدهند و ابزاری به نام خورشیدی بسازند که جلوی تانک‌ها را بگیرد. دستور داد سه چهار کامیون قوطی‌هایی تهیه شود و داخل آن روغن سوخته بریزند و جلوی دشمن قرار دهند، همین کار کوچک تا چند ماه دشمن را سرگرم کرد.

استادی‌اش را به خاطر شیعیان مظلوم جنوب لبنان را کرد

کمالی گفت: هیچ‌گاه نمی‌شود یک‌ دریا را در سبو جای داد. سخن از شهید چمران سخن از گذشته نیست و ما از خاطرات حرف نمی‌زنیم. او شهیدی است که باید هوادارش باشیم و از تفکرش استفاده کنیم. وقتی به لبنان رفت می‌توانست از مزایای استادی‌اش در آمریکا استفاده کند، اما تصمیم گرفت در گمشده جغرافیایی و در میان شیعیان مظلوم جنوب لبنان که به شدت تحقیر شده بودند و ترسیمی از موفقیت نداشتند، هنرستانی به نام‌ جبل عامل تاسیس کند. او برای پایه گذاری شرایط جدید به جنوب لبنان رفت و برای ارتقای سطح معلومات و موقعیت اجتماعی و جایگاه شیعیان تلاش کرد. او به مردم جنوب لبنان خودباوری و اندیشه داد و احیا کننده بدنه اجتماعی شیعه لبنان شد. حق ناشناسی است در خصوص خاورمیانه اسلامی و از تاثیر و مهندسی اینده جامعه شیعه حرف بزنیم و از نقش دکتر چمران سخن نگوییم. او دانشمندی بود که می‌جنگید و عارفی بود که فیزیکدان بود.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار