رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه:

مهلت زمانی صدور گواهی عدم سو پیشینه به یک روز کاری رسید

کاظمی‌فرد گفت: مدت زمان صدور گواهی عدم سو پیشینه به یک روز کاری رسیده است.
کد خبر: ۵۹۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ - 21June 2023

مهلت زمانی صدور گواهی عدم سو پیشینه به یک روز کاری رسیدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «محمد کاظمی‌فرد» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به حکم رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: دسترسی آسان مردم به خدمات قضائی و هوشمندسازی فرایند‌ها در ارائه خدمات قضائی از جمله عناوین مهمی است که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید داشته اند.

کاظمی‌فرد ادامه داد: گسترش فناوری‌های نوین و دسترسی مردم به عدالت در سند تحول قضائی مطرح شده است و به دنبال این هستیم تا به کمک فناوری اطلاعات تحولاتی را رقم زد که روش‌های سنتی را با روش‌های جدید جایگزین کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به دستیابی آسان و ارزان به خدمات قضائی گفت: توسعه خو کاربری و انجام امور قضائی توسط مردم از جمله سیاست‌هایی است که دنبال می‌کنیم و به دنبال این هستیم تا بصورت غیر حضوری خدماتی را ارائه دهیم.

وی با اشاره به مراجعین حرفه‌ای گفت: وکلا، کارشناسان و نمایندگان حقوقی با امور قضائی آشنا هستند و سعی شده است تا تمامی خدمات را به این افراد بصورت آنلاین ارائه داد.

این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته چندین میلیون لایحه به صورت خودکاربری ارجاع شد و روزانه ۳۰ هزار وکیل ۲۴۰ هزار اقدام را در سامانه ثبت می‌کنند.

کاظمی فرد اظهار داشت: درحال حاضر ۲۸ خدمت الکترونیک به صورت برخط در پنجره واحد ارائه می‌شود و روزانه ۵۰ هزار نفر از این سامانه استفاده می‌کنند و ۱۰۰ هزار خدمت دریافت می‌کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: در سال گذشته حدود یک میلیون نفر از طریق سامانه‌ها ثبت نام خود را انجام دادند که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است و ایرانیان خارج از کشور نیز توانستند از طریق سامانه قضائی ثنا دریافت کنند.

وی گفت: سال گذشته دو میلیون و ۴۰۰ هزار قرارداد الکترونیکی میان وکیل و موکل به ثبت رسید و با اقدامات نظارتی انجام شده مدت زمان صدور گواهی عدم سو پیشینه به یک روز کاری رسیده است و ۴۴ درصد درخواست‌های گواهی عدم سو پیشینه به صورت خودکاربری بوده است.

۹۴ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود

کاظمی فرد با بیان اینکه ارتباط میان سازمان و کلانتری‌های بصورت برخط است گفت: شکایت بصورت برخط ارسال می‌شود و بصورت برخط نیز دریافت می‌شود و این موضوع منجر به افزایش رضایتمندی شهروندان می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به ابلاغ‌ها گفت: ۹۴ درصد ابلاغ‌ها بصورت الکترونیکی صادر می‌شود و این کار باعث رعایت حقوق شهروندی شده است.

وی گفت: برای ایرانیان خارج از کشور ثنا غیرحضوری ایجاد شده است و برای خارجیان داخل امکان ثبت نام الکترونیکی اتباع در دفاتر الکترونیک قضائی ایجاد شده است.

کاظمی فرد با اشاره به دادرسی‌های الکترونیکی گفت: دادرسی الکترونیکی منجر به کاهش اطاله دادرسی می‌شود و ۸۰ درصد زندانیان بصورت الکترونیکی در جلسات دادگاه شرکت می‌کنند و سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار جلسه رسیدگی بصورت الکترونیکی برگزار شدند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به تسریع در اجرای احکام گفت: سامانه هوشمند استعلامات مالی ایجاد شد و این سامانه اقدام به شناسایی اموال محکومان و مدعیان اعسار می‌کند و پلاک‌های ثبتی و اموال فرد را بصورت برخط بررسی می‌کند و تعداد استعلامات این سامانه ۱۲ برابر رشد داشته است.

کاظمی فرد گفت: از ۲۰۰ هزار استعلام صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ توانستیم در سه ماه نخست به یک میلیون و ۳۰۰ هزار استعلام برسیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره ارجاع هوشمند کارشناس گفت: این کار برای کاهش ارجاع کارشناس است و در سال گذشته ۱۰۰ هزار کارشناس از طریق این سامانه انتخاب شدند.

وی درباره شناسایی شهود و مطلعین گفت: از طریق سامانه شهود توانستیم شاهد حرفه‌ای را شناسایی کنیم و اطلاعات وی ثبت می‌شود و به قضات هشدار داده می‌شود که آن شخص شاهد حرفه‌ای است.

کاظمی فرد گفت: بحث آرای جرایم اقتصادی را بصورت آنلاین منتشر می‌کنیم و سامانه انتشار آرای قضایی راه اندازی شده است و با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی گمنام سازی را در آرا ایجاد کرده‌ایم و این سامانه بصورت عملیاتی در پژوهشگاه قوه قضائیه و برای آموزش به قضات اجرا می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره قرارداد الکترونیک وکالت گفت: این سامانه میان وکیل وموکل شفافیت ایجاد کرده است و سال گذشته بیش از ۵ میلیون استعلام مالیاتی توسط این سامانه انجام شده است.

کاظمی فرد گفت: بیش از یک میلیون استعلام از سامانه سجل محکومیت مالی گرفته شده است و این سامانه منجر به این می‌شود که بتوان محکومیت‌های مالی طرف مقابل قرارداد را مشاهده کرد.

استعلام‌های برخط در اختیار قضات

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به افزایش تعاملات با سایر دستگا‌های اجرایی گفت: با ۸۳ دستگاه اجرایی بصورت برخط تبادل سرویس داریم و سال گذشته ۱۶۷ میلیون تبادل انجام شده است و ۳۰ استعلام مهم در اختیار قاضی قرار گرفت و یک میلیون و ۷۰۰ هزار استعلام بصورت برخط توسط قضات از این طریق انجام شد.

وی با اشاره به اتقان آرای قضایی گفت: سامانه انتشار آرای قضایی، دستیار هوشمند قاضی، سامانه شهود، سامانه برخط و سایر سامانه‌ها ابزار‌هایی برای اتقان آرا هستند.

کاظمی فرد گفت: استعلام برخط مددجویان کمیته امداد وجود دارد و همچنین خدمات سیار ویژه معلولان و سالمندان ایجاد شده است و در هر نقطه از شهر تهران خدمت دهنده به محل مراجعه می‌کند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: از ۱۴ هزار نفر شرکت کننده حدود دو هزار و ۴۰۰ نفر قبول شدند و به زودی برای تشکیل دفاتر در سراسر کشور معرفی می‌شوند.

کاظمی فرد درباره استفاده از ابزار‌های نوین و هوش مصنوعی گفت: گمنام سازی آرا بصورت ابزار‌های هوشمندسازی ایجاد شده اند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره تحقق هوشمندسازی گفت: تکالیف ۷۰ درصدی خود را انجام داده ایم و امیدواریم تا پایان سال تکالیف خود را به حد قابل قبولی به پایان برسانیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار