قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کرد؛

مسائل اقتصادی مهمترین دلیل ترس جوانان از ازدواج

حجت‌الاسلام حریزاوی با بیان اینکه مسائل اقتصادی مهمترین دلیل ترس جوانان از ازدواج است، گفت: در زمینه فرهنگ‌سازی ازدواج تاکنون کم کاری شده است.
کد خبر: ۵۹۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷ - 22June 2023

مسائل اقتصادی مهمترین دلیل ترس جوانان از ازدواجبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «روح الله حریزاوی» قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با موضوع بررسی مشکلات ازدواج جوانان گفت: مهمترین عامل ترس جوانان از ازدواج علاوه بر مسائل اقتصادی برخی از مسائل دیگر هم است.

حجت‌الاسلام حریزاوی خاطرنشان کرد: جامعه ایران یک جامعه ۷ طیفی است که هر کدام از این طیف آن با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل هر طیفی به دلیلی از ازدواج ترس و واهمه دارند، ولی آن چیزی که عمده ترس از ازدواج است، این است که حدود ۸۰ درصد مردم ما شرایط متوسط اقتصادی دارند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه در زمینه فرهنگ‌سازی ازدواج تاکنون کم کاری شده است افزود:، اما معنی این حرف من این نیست که مسائل اقتصادی جوانان ما را تحت تأثیر قرار نداده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی هستند که می‌توانند به جوانان ما انگیزه بدهند که به سمت ازدواج سوق پیدا کنند. ما باید ایمان و امید را در جامعه تئوریزه کنیم و اگر به این مسائل توجه شود جوانان ما با وجود مشکلات اقتصادی به مبارزه با این مشکلات خواهند رفت.

به گفته این مقام مسئول، مساجد، هیئت‌های مذهبی، خیرین، واسطین ازدواج نقش مهمی در فرهنگ‌سازی امر ازدواج دارند. امروز اگر در کنار دولت، بخش‌های مردمی ایفای نقش کنند کار دولت‌ها ناقص باقی می‌ماند و نمی‌تواند به تنهایی از عهده این مسائل برآیند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی توضیح داد: عدد ازدواج ثبت شده دانشجویی با تعداد خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی فاصله قابل توجهی دارد که باید به این مسائل رسیدگی شود. بخش‌های فرهنگی باید دوشادوش دولت به وظایف خود عمل کنند.

وی درباره سامانه همدم گفت: روزی که دغدغه‌مندان به فکر تأسیس سامانه همدم بودند که ۱۰ سال پیش بود، وجود مراکز کلاهبرداری و همسریابی غیرمجاز و به عبارتی مراکز فحشاء در بستر فضای مجازی ضرورت ایجاد یک بستر امن زیر نظر یک نهاد دینی را برای قانونگذاران، پلیس و مسئولین کشوری دو چندان کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش پلیس فتا روزانه سایت‌ها و کانال‌هایی در فضای مجازی پدید می‌آید که مدعی معرفی همسر هستند و مشخص می‌شود که مرکز صادرات و تجارت انسان هستند. به این دلیل بود که یک بستر امن زیر نظر اساتید معتبر مشاوره و روانشناسی تحت عنوان سایت همدم تأسیس شد.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: بعد از ۵ سال از فعالیت این سایت نام آن به همدم تغییر پیدا کرد و مشکلات آن هم برطرف شد. هدف از این سامانه یک مرکز معتبر برای همسریابی است و هیچ گونه سو استفاده‌ای در آن وجود ندارد. هنوز هم در جامعه ما جوانان دوست دارند که خودشان همسر آینده‌شان را انتخاب کنند. اما کسانی که می‌خواهند از این سایت استفاده کنند به آن‌ها اطمینان می‌دهیم که واسطینی قابل اعتماد در این سامانه حضور دارند و فرآیند معرفی و هم رسانی زوجین از طریق واسطین صورت می‌گیرد و مؤسسه تبیان بر آن نظارت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌های اجباری قبل از ازدواج و مشاوره‌ها برای ازدواج کافی نیست و باید این فرآیند‌ها استمرار داشته باشند. جریان مشاوره در کشور ما به طور کلی تکمیل نمی‌شود ما نیازمند کارشناس مراکز مشاوره مذهبی هستیم و از دولت انتظار داریم که مراکز مشاوره مذهبی و دینی تقویت شود. مجوز‌های تأسیس این مراکز نیز تسریع شود.

حریزاوی ادامه داد: تجربه شورا‌های حل اختلاف و دادگاه‌های خانواده نشان می‌دهد که حل نزاع بین زوجین صرفاً یک پدیده حقوقی نیست اولین مسئله ایجاد تفاهم و رضایت طرفین است. ما سازمان دادرسی مسجد را برای حل این مشکل پیشنهاد داده‌ایم.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: ما حتی در مساجد که مردمی هم هستند نیاز به همکاری بیشتر داریم. دستگاه قضائی باید ارتباطش را با ما تقویت کند، دستگاه بانکی که هم اکنون بحث مشکل وام ازدواج در آن‌ها مطرح است نیز باید خود را تقویت کند. راه اندازی مراکزی که مشاوره ازدواج را تسهیل می‌کنند ضروری است و در خصوص توسعه مراکز مشاوره تسهیلات خاصی نیاز است که کسی که می‌خواهد مشاوره را ارائه کند با نازل‌ترین قیمت این مشاوره را ارائه کند تا مردم ترغیب شوند به مشاوره روی بیاورند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار