رئیس مجتمع قضایی ثامن مشهد

برخورد با گناه در هر مکان عمومی وظیفه همگانی است

حجت‌الاسلام «صالح» گفت: در اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نمی‌توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردید، مگر در مواردی که قانون توصیه کند مانند اماکنی که مشاعات عمومی دارد، خودروی عمومی و شخصی که منکر قابل رویت است و هر مکان عمومی که گناه بدون تجسس قابل‌ مشاهده است، در بقیه موارد تنها قانون می‌تواند وارد عمل شود.
کد خبر: ۵۹۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳ - 24June 2023

برخورد با گناه در هر مکان عمومی وظیفه همگانی استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «سید علی صالح» رئیس مجتمع قضایی ثامن مشهد در همایش «سفیران مهر رضوی» که امروز با حضور طلایه‌داران امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در رواق حضرت زهرا (س) حرم رضوی برگزار شد، اظهار داشت: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دارای سه مرتبه قلبی، لسانی و عملی است که در دو مرحله اول تمام آحاد جامعه وظیفه دارند در اماکن عمومی که گناه قابل رویت است با فرد خاطی طبق شرایط مراتب قلبی و لسانی برخورد کنند.

 وی افزود: در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر وظایفی برای آمران به معروف و ناهیان از منکر تعریف شده که باید بر اساس آن اقدام کرده تا مورد حمایت قانونی قرار گیرند. آمر به معروف تنها در دو مرحله قلبی و لسانی می‌تواند بازدارنده از منکر شود و در مرحله عملی تنها از طریق مراجع قضایی و قانونی اقدام می‌شود.

رئیس مجتمع قضایی ثامن مشهد بیان داشت: در این قانون معروف و منکر عبارتند از هرگونه فعل، قول و یا ترک فعل و قولی که به‌عنوان احکام اولی و یا ثانوی در شرع  و یا قوانین، مورد امر قرار گرفته و یا منع شده باشد.

صالح تصریح کرد: همچنین در ماده ۲ این قانون، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، دعوت دیگران به معروف و نهی و بازداشتن از منکر تعریف شده است. در ماده ۳ آمده که در صورتی می‌توان این فریضه الهی را انجام داد که منکر علنی بوده و بدون تجسس مشخص شود؛ زیرا تجسس شرعاً و قانوناً حتی در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر حرام است.

وی یادآور شد: در اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نمی‌توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردید، مگر در مواردی که قانون توصیه کند مانند اماکنی که مشاعات عمومی دارد، خودروی عمومی و شخصی که منکر قابل رویت است و هر مکان عمومی که گناه بدون تجسس قابل‌ مشاهده است، در بقیه موارد تنها قانون می‌تواند وارد عمل شود.

رئیس مجتمع قضایی ثامن مشهد گفت: افرادی که قرار است برای انجام این فریضه الهی در جامعه به‌کارگیری شوند ابتدا باید آموزش‌های لازم در راستای برخورد با منکر را فراگرفته تا بتوانند این امر خداپسندانه که به فراموشی سپرده شده را احیا کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار