رایزنی دمشق و بیروت برای بازگشت پناهجویان سوری

وزیر مهاجرت دولت پیشبرد امور لبنان که به دمشق سفر کرده است، با وزیر کشور سوریه درباره بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان رایزنی کرد.
کد خبر: ۵۹۹۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸ - 25June 2023

رایزنی دمشق و بیروت برای بازگشت پناهجویان سوریبه گزارش گروه بین‌الملل  دفاع‌پرس، «محمد الرحمون» وزیر کشور سوریه و «عصام شرف‌الدین» وزیر مهاجرت دولت پیشبرد امور لبنان، امروز (یکشنبه) در دمشق درباره راه‌های همکاری دو کشور برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان رایزنی کردند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزیر کشور سوریه تاکید کرد که دمشق تمام اقدامات لازم به‌منظور تأمین امنیت بازگشت پناهجویان به کشورشان و همچنین حل مشکلات آن‌ها را در مراکز مرزی انجام داده است.

وزیر مهاجرت لبنان نیز اشاره کرد که سفر او به دمشق در راستای تکمیل رایزنی‌ها پیشن صورت گرفته است. عصام شرف الدین در ادامه اضافه کرد که ارتباط با کشور سوریه به منظور رسیدن به پیشرفت در پرونده مهاجران لازم و ضروری است.

وزیر مهاجرت لبنان در جولای سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که بیروت برای بازگرداندن آوارگان سوری با هماهنگی دولت سوریه و اتحادیه عرب طرحی را تنظیم کرده است.

دولت پیشبرد امور لبنان حدود یک هفته پیش نیز بر لزوم بازگشت آوارگان سوری با هماهنگی دمشق و اتحادیه عرب تاکید کرد که این درخواست درست حدود یک ماه بعد از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مطرح شد.

اتحادیه عرب در جلسه فوق‌العاده خود به تاریخ هفتم ماه می (۱۷ اردیبهشت) که در سطح وزیران خارجه برگزار شد، با رفع تعلیق عضویت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب موافقت کرد و به این‌ ترتیب سوریه پس از حدود ۱۲ سال قطع ارتباط کشورهای عربی با دمشق به دنبال جنگ داخلی در این کشور، به جایگاه خود در اتحادیه عرب بازگشت.

تعداد آوارگان سوری‌ موجود در لبنان که نام‌شان به‌صورت رسمی در فهرست کمیته امور پناهجوریان سازمان ملل متحد به ثبت رسیده، ۸۲۵ هزار نفر است؛ این در حالی است که سازمان امنیت کل لبنان شمار سوری‌های مقیم در این کشور را ۲ میلیون و ۸۰ هزار نفر برآورد می‌کند.

سازمان امنیت کل لبنان پیش‌تر به فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ نیز طرحی را برای بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان سوری با مقامات سوری اجرا کرده بود که شامل ۵۴۰ هزار پناهجو می‌شد؛ اما در پی شیوع ویروس کرونا در جهان، عمل به این طرح متوقف شد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار