رمان‌های مهم جنگ، زمینه‌ساز تولید نمایش‌های رادیویی

بخش رادیو تئا‌تر پانزدهمین جشنواره سراسری تئا‌تر مقاومت، با بهره بردن از رمان‌های برگزیده جنگ، زمینه‌ساز تولید آثار قابل توجه دراین دوره از جشنواره شد.
کد خبر: ۵۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ - 27November 2015

رمان‌های مهم جنگ، زمینه‌ساز تولید نمایش‌های رادیویی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس سالها از نخستین باری که رادیو در ایران مورد استفاده قرار گرفت و برنامههای مختلف از آن شنیده شد میگذرد. بسیاری از ما برنامهها و اجراهای نمایشی بسیاری را در ذهن داریم که در یاد ماندهاند. گذشته از اجرای این آثار، محتوا و موضوعات نمایشی که آنها را در ذهن تک تک ما ماندگار میکند را نمی توان از نظر دور داشت. با توجه به اهمیت و اجرای نمایشهای رادیویی چندی است که در جشنوارههای مختلف شاهد ایجاد و اجرای بخشی به نام رادیو تئاتر هستیم. بخشی که از اهمیتهای بسیاری در دورههای متفاوت برخوردار است و میتوان در آن شاهد آثار قابل توجهی بود.

جشنواره سراسری تئاتر مقاومت نیز به عنوان یکی از قدیمیترین و مهمترین رویدادهای هنری در حوزه جنگ و دفاع مقدس، نیز از این قاعده مستثنی نیست. جشنواره تئاتر مقاومت در کنار بخشهایی چون صحنهای، خیابانی، کودک و نوجوان و نمایشنامهنویسی میزبان بخش رادیویی است. در این دوره از جشنواره هفت نمایش "من زندهام" نوشته معصومه آباد و کارگردانی رضا بهاروند، "دختر شینا" نوشته بهناز ضرابیزاده و کارگردانی علی مست علی، "سفر به گرای 270 درجه" نوشته احمد دهقان و کارگردانی فائقه صالحیان، "بالهای خیس قاصدک " نوشته معصومه آباد و کارگردانی رضا داداشی، "گامهای ابدی" نوشته سید ناصر حسینیپور و کارگردانی رضا داداشی، "پایی که جا ماند" نوشته سید ناصر حسینیپور و کارگردانی عمار خطی و "مرز" نوشته سید ناصر حسینیپور و کارگردانی رحمان قدمی از میان 60 فایل صوتی ارسال شده از سوی هنرمندان به دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت بررسی و انتخاب شدند.

نکته قابل توجه در این بخش رقابتی، بهره بردن از رمانهای مهم و منتخب جنگ و دفاع مقدس برای تولید آثار نمایشی است. نمایشنامه "من زندهام" خاطرات دوران اسارت معصومه آباد است. خانمآباد، خودش قلم به دست گرفته و بسیار بسیار زیبا و پرجاذبه خاطراتش را نوشته است. "دختر شینا" خاطرات قدمخیر محمدی کنعان است که موضوع آن جنگ ایران و عراق است. کتاب به همت بهناز ضرابیزاده گردآوری شده است. "سفر به گرای 270 درجه"، رمانی است از احمد دهقان با موضوع جنگ ایران و عراق. این کتاب به دلیل سبک خاص نوشته و روایت عمیق و ویژه جنگ اقبال زیادی به خود جلب داشت و مورد توجه جدی قرار گرفت.

"بالهای خیس قاصدک" به نویسندگی آرزو شهنواز داستان اسارت معصومه آباد، مؤلف کتاب من زندهام و سه دختر امدادگر ایرانی است که در حین مأموریت هلال احمر، در جاده ماهشهر به آبادان به اسارت نیروهای عراقی در میآیند و در زندانهای عنبر و الرشید رژیم بعثی در بغداد سختیهای زیادی را متحمل میشوند. نمایشنامه "گامهای ابدی" برگرفته از کتاب "پایی که جاماند" اثر سید ناصر حسینیپور است. "پایی که جا ماند"، کتابی به نویسندگی سید ناصر حسینیپور است که بر اساس خاطرات واقعی نویسنده کتاب است. کتابی که به ولید فرحان گروهبان عراقی (سرنگهبان اردوگاه 16 تکریت، که در زمان اسارت که او را بسیار شکنجه و آزار داده) تقدیم شده است. نمایشنامه "مرز" نیز بر اساس رمان "پایی که جا ماند" نوشته شده و اجرا شده است.

این آثار در طی زمان برگزاری جشنواره دو سانس 17 و 19 در دو پلاتو اجرا دو مجموعه تئاترشهر برگزار میشد. در واقع پلاتوهای اجراهای مجموعه تئاتر شهر، فعالیتهای خود را با این اجرای صحنهای "فولاد هرگز زنگ نمیزند" به کارگردانی زری اماد و رادیو تئاترها کار خود را آغاز نمود. آغازی بسیار قابل توجه، چراکه با استقبال بسیاری از سوی تماشاگران روبه رو شد و هر روز مخاطبان بسیاری برای تماشا و شنیدن این نمایشها به این سالنهای اجرایی مراجعه کردند. این استقبال به گونهای است که میشد حس و حال روزهای جشنواره چون آیینی سنتی و فجر را در آن احساس کرد.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی جشنواره میتوان به راحتی در رابطه با نتایج دورههای مختلف این رویداد هنری بررسی کرد. این جشنواره در پنج بخش مختلف صحنهای، خیابانی، کودک و نوجوان، مسابقه نمایشنامه نویسی و رادیو تئاتر برگزار شد.

علاقه مندان جهت اطلاع از برگزاری بخش های مختلف این جشنواره می توانند به آدرس www.Resistancetheater.ir مراجعه کنند.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت با دبیری حسین پارسایی در قالب اجرای عمومی آثار منتخب تهران و سایر شهرهای ایران از 31 شهریور تا هفتم آذر 1394 در حال برگزاری است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار