مسئول تربیت بدنی سپاه امام رضا (ع):

چوخه‌کاران؛ بر مدار وحدت، ایمان و امیدآفرینی گام بردارند

سرهنگ «مشمول» گفت: جوانان ایران اسلامی درس فتوت و جوانمردی را از پهلوان خیبر میراث دارند؛ بر همین اساس چوخه‌کاران باید با تأسی از حضرت علی (ع)، بر مدار وحدت، ایمان و امیدآفرینی حرکت کنند.
کد خبر: ۵۹۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴ - 26June 2023

چوخه‌کاران؛ بر مدار وحدت، ایمان و امیدآفرینی گام بردارند به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سرهنگ پاسدار «عباس مشمول» رئیس تربیت‌بدنی سپاه امام رضا علیه‌السلام در گردهمایی قهرمانان و پیشکسوتان هیئت کشتی باچوخه بسیج استان خراسان رضوی که در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: کشتی سنتی و بومی محلی باچوخه زمینه‌ساز و تغذیه‌کننده چندین رشته ورزشی با اصل و نسب خراسان بزرگ و کشور از جمله جودو، آلیش، کشتی پهلوانی، کبدی و حتی آزاد است.

وی افزود: اگرچه واژه «غیرت» و «جوانمردی» با شهادت «حمیدرضا الداغی» در راه دفاع از ناموس ایرانی تبلور بیشتری در جامعه پیدا کرد و برگ زرینی در تاریخ غیرتمندی و عزتمندی کشور عزیزمان را به منصه ظهور رساند، اما کهن‌کسوتان رشته ورزش پهلوانی و سنتی کشتی باچوخه هم تاریخچه «غیرت» این سرزمین هستند.

رئیس تربیت‌بدنی سپاه امام رضا علیه‌السلام تصریح کرد: امروز عنوان غیرت را با افتخار و سربلندی می‌توان بر زبان آورد چراکه جوانان ایران اسلامی درس فتوت و جوانمردی را از پهلوان خیبر میراث دارند و چوخه‌کاران باید با تأسی از حضرت علی (ع)، بر مدار وحدت، ایمان و امیدآفرینی حرکت کنند.

مشمول با تأکید بر گذر از شرایط کنونی چوخه برای نیل به پیشرفت و تعالی در این رشته سنتی و پرطرفدار، گفت: باید نظم و قانونمندی در رأس قاعده کشتی باچوخه حاکم باشد و با بازنگری و ثبت مقررات، اساسنامه و منشور اخلاقی این رشته پرطرفدار زیر نظر فدراسیون مربوطه، انجمن کشتی با چوخه کشور فعالیت کند. بنا به نظر کارشناسی بسیاری از قهرمانان و صاحب‌نظران، این رشته باید به سمت تخصصی شدن بر مبنای علم و دانش روز حرکت کند.

وی پویایی و بالابردن سطح کمی و کیفی مسابقات را از دیگر الزامات قانونی و مبتنی بر مدار وحدت و همدلی بزرگان این رشته ورزشی برشمرد و تصریح کرد: باشگاه مقاومت بسیج و تربیت بدنی سپاه امام رضا (ع) همه توان خود را در بسیج ظرفیت‌ها، پشتیبانی و حمایت از پایگاه‌های استعدادیابی در این رشته سنتی بکار می‌گیرد.

رئیس تربیت‌بدنی سپاه امام رضا علیه‌السلام هماهنگی، تعامل و هم‌افزایی سازنده با متولیان ورزش کشور و استان، متخصصان، کهن‌کسوتان و قهرمانان این رشته را تنظیم اساسنامه و آیین‌نامه‌های داخلی در راستای وحدت بر مدار قانون دانست و تقویت پایگاه استعدادیابی را ضروری دانست.

مشمول ابراز داشت: یکی از اساسی‌ترین اقدامس که مدیران تربیت بدنی نواحی و باشگاه‌های مقاومت بسیج باید دنبال کنند استعدادیابی در ورزش در حوزه‌های سرزمینی خود با مشاوره گرفتن از چوخه‌کاران پیشکسوت و صاحب دانش همان منطقه است.

وی بیان داشت: در ساختار سازمانی نواحی حاشیه شهر مشهد، هیئت کشتی باچوخه تعریف شده تا دامنه استعدادیابی و تقویت پایگاه‌ها قوام بیشتری پیدا کند؛ پایگاه‌ها نیز باید ضمن امیدآفرینی، وحدت و همدلی بیشتر، مربیان آموزش فنون این رشته را که ریشه‌دارترین ورزش این آب و خاک است به نسل جوان منتقل شود تا در مقابل هجمه دشمنان از این میراث کهن ورزشی محافظت شود.

رئیس تربیت‌بدنی سپاه امام رضا علیه‌السلام در پایان تاکید کرد: بعد از قانونمندی و ابلاغ اساسنامه باید همگان از آن به عنوان یک منشور اخلاقی و هویت ملی تبعیت کنند چراکه اگر به دنبال پیشرفت و تحول در این رشته هستیم باید بر محور وفاق بین پیشکسوتان و تربیت نسل جوان، برابر قوانین ابلاغی گام اساسی برداریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها