یادداشت/ راضیه سالاری

هویت‌بخشی انقلاب اسلامی به زن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که قبل از انقلاب اسلامی ایران وضعیت جامعه زنان به چه صورت بوده، البته تاکنون مطالب و محتوا‌های فراوانی در قالب فیلم، چندرسانه‌ای، کتاب‌ها و... منتشر شده و مجموعه‌ها و موسسات زیادی نیز در این حوزه اعاده فضل کردند.
کد خبر: ۵۹۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶ - 28June 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس‌ ـ «راضیه سالاری» خبرنگار؛ شاید برایتان جالب باشد که بدانید که قبل از انقلاب اسلامی ایران وضعیت جامعه زنان به چه صورت بوده است، البته تاکنون مطالب و محتواهای فراوانی در قالب فیلم، چندرسانه‌ای، کتاب ها و... منتشر شده است و مجموعه ها و موسسات زیادی نیز در این حوزه اعاده فضل کردند.

فیلم شبکه مخفی زنان به کارگردانی افشین هاشمی به داستان‌های قبل از انقلاب مربوط است برای مثال سال ها قبل از انقلاب اسلامی به دلیل نبودن سازمان ثبت احوال در کشور حقوق بسیاری از زنان پایمال می شده و در این فیلم صراحتا اعلام شد، در حالی که یک مرد اجازه شرعی داشته که چند همسر اختیار کند اما شناسنامه ‌و سازمانی وجود نداشت که احوالات همسران و فرزندان در آن درج کند، در نتیجه مسئولیت هم در نگاه کلی کمتر بود، یعنی اگر مردی چند همسر اختیار می کرد و صاحب اولاد نیز می شد و بعد از مدتی از دنیا می‌رفت یا همسر خود را ترک می کرد، یک بحران اجتماعی را به وجود می‌آورد هم برای زن و هم برای فرزندش مشکلاتی پدید می‌آمد که اولین آن تامین معیشت بود.

چند قدمی که از آن زمان فاصله بگیریم در کلیت ماجرا وضعیت اجتماعی قبل از انقلاب برای مانور اقتصادی و معیشتی زنان مناسب نبوده و حتی مردان هم که کف جامعه روز بودند نمی توانستند معیشت مناسبی را برای خانواده خود فراهم کنند و حکومت طاغوت نیز رویکردی برای حمایت از زنان، به خصوص زنان بدسرپرست یا سرپرست خانوار نداشت و همین دغدغه نان داشتن این دسته از افراد موجب به وجود آمدن فسادهایی در جامعه شده بود، این در حالی است که در مکاتب و روایات دینی نیز به ما برای تقویت اقتصاد خانوده های مسلمان تاکید شده است و گفته شده که از دری که فقر وارد شود، ایمان از در دیگر خارج می شود، در نتیجه عدم رویکرد حمایتی حکومت طاغوتی وقت و شرایط فقر فرهنگی و اقتصادی در جامعه وضعیت بغرنجی را برای افراد جامعه به وجود آورده بود.

در این میان امام خمینی (ره) با اندیشه اسلامی خود و رقم زدن آن انفجار نور در کشور که در نتیجه منجر به تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد راه و پل نجاتی با هویتی دینی برای مردم ایجاد کرد و از همان ابتدا فرمود، انقلاب ما، انقلاب مستضعفان است این سخن ایشان محفل امیدی در کل کشور را به وجود آورد.

بنابراین در این انقلاب سهم عظیمی برای ناتوانان و مستضعفان در نظر گرفته شده بود و زنان سرپرست خانوار نیز از این قاعده مستثنی نبودند و سهمی از این ماجرا داشتند، رفته رفته پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی حمایت ها از جامعه زنان شروع شد و با تشکیل معاونت امور زنان و خانواده در نزدیکی عالی ترین مقام اجرایی کشور یعنی ریاست جمهوری، حسن نیت نظام برای کمک به زنان ثابت شد و پس از آن با تدوین و تصویب قوانین در این حوزه کار به جای مثبتی رسید و از افزایش سطح تحصیلات زنان گرفته تا افزایش سطح امید به زندگی همه و همه موجبات پیشرفت زنان در جامعه اسلامی را فراهم کرد، در مقابل این جریان دشمنان انقلاب و اسلام بیکار ننشسته و به ترویج بی بند و باری برای جلوگیری از رشد زنان پرداختند و با این مضمون که زن در ایران آزادی ندارد هر فتنه ای را به راه انداختند، اما راه زنان مسلمان انقلابی که با یک دست گهواره تکان می دهند و با دست دیگر دنیا را از راه معاندین با نظام و اسلام جدا است و آنها با منافقان جمع نمی شوند.

زنان سرپرست خانوار همواره نیازمند حمایت های بیشتری از سوی دولت هستند و در این رابطه قوانینی را تصویب کرده که دولت ملزم به اجرای آنها است، تصویب مواد مشخص در قانون اساسی به منظور حفظ حقوق زنان و جلوگیری از تبعیض علیه آنها، از جمله بند14 اصل سوم قانون اساسی که بر تأمین حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مرد و ایجاد امنیت قضائی عادلانه برای همه و تساوی عمومی در برابر قانون تأکید نموده است.

همچنین اصل 20 و 21 که به ترتیب به برابری همه در برابر قانون و نیز وظیفه دولت به تضمین حقوق زنان در تمام جهات تأکید دارد، تصویب قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، در این راستا زنان کارمند دارای شرایط خاص از جمله زنان دارای معلولیت یا آنهایی که فرزند یا همسر بیمار و دارای معلولیت دارند و نیز زنان با فرزندان کمتر از 6 سال، همچون زنان سرپرست خانوار می‌توانند سی و شش ساعت در هفته کار کنند اما حقوق کامل بر اساس چهل و چهار ساعت در هفته را دریافت کنند،تصویب نامه بسته حمایتی کمک به تأمین مسکن زنان سرپرست خانوار دارای نیازمندی مالی مصوب 03/05/1400 هیئت دولت و بسیاری از قوانین و مصوبات دولتی که برای رفاه حال زنان انجام شده است.

البته گفتنی است که در حال حاضر زنان بیش از 32 درصد از اعضای شرکت های فعال در کشور را تشکیل می دهند و بیش از 12 هزار شرکت در زمینه‌ها مختلف از جمله کشاورزی، صنایع دستی، معماری، دارویی و... متعلق به زنان است. همچنین بیش از 2500 زن عضو اتاق بازرگانی هستند که در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی فعالیت می‌کنند.

همه اینها با این نیت بیان شد که بگوییم میدان دادن انقلاب اسلامی برای رشد و پیشرفت زنان در جامعه مثال زدنی است و با همان نگاه رئوفانه اسلام که زن برای حضور در جامعه ملزم به رعایت نکات پوششی و حجاب است راه های پیشرفت را برای آنها باز گذاشته است.

انقلاب اسلامی ایران به زن می گوید با پوشش کامل دینی و سواد کافی می‌توانی به بالاترین رتبه های مهم اجتماعی و سیاسی دست پیدا کنید، در اصل ماجرا با این اتفاق به زنان هویت اجتماعی، حقوقی، اداری، کاری و... بخشیده شد و زمینه رشد اقتصادی و دینی آنها را فراهم کرد.

تاکید اسلام و انقلاب اسلامی بر رعایت حجاب در جامعه در کل برای حفظ امنیت خود زن و افزایش زمینه برای مانور های علمی، اقتصادی و سیاسی است، امروزه در کشور ما زنان سیاستمدار، اقتصاددان، فیلسوف و... بسیاری وجود دارد که با رعایت ملزومات اسلامی به مدارج بالای علمی، دینی و انسانی رسیده اند و حجابشان نه تنها جلوی پیشرفتشان را نگرفته بلکه آنان را از نگاه های هرز مصون نگه داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار