نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

ایمان، تخصص و تعهد از عوامل بازدارنده فساد در ادارات است

آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه ایمان، تخصص و تعهد از عوامل بازدارنده فساد در ادارات است، گفت: برای گریز از این معانی باید آدم‌های متدین را پیدا کرد، آدم‌هایی که هم تخصص داشته باشند، هم تعهد و ایمان در کارشان باشد.
کد خبر: ۶۰۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵ - 28June 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، آیت‌الله «عبدالکریم عابدینی» نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در دیدار با «عزیزالله افضل»ی مدیرکل و جمعی از مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین، اظهار داشت: امام حسین (ع) در دعای روز عرفه مناجات تماشایی با خدا داشتند و فرمودند خدایا آن کس که تو را دارد چه ندارد و آن کس که تو را ندارد چه دارد؟ این‌ها درس‌های جدی زندگی ماست.

وی ادامه داد: رسول خدا (ص) فرمودند نسبت به دنیایتان به گونه‌ای باشید که گویا همیشه زنده هستید، کار، تلاش و تولید کنید اما در عین حال برای آخرتتان به گونه‌ای باشید که گویا فردا قرار است از دنیا بروید، اگر ما این دو اصل را ببینیم، به خوبی می‌توانیم زندگی، عمر و زمان خود را مدیریت کنیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: وضع بازار و معیشت مردم به مدیریت، فعالیت‌ها، حوزه کاری و مسئولیتی شما وابسته است، خیلی جدی‌تر باید مدیریت کرد و دقیق‌تر باید نظارت داشت، باید کالایی که قرار است به دست مردم برسد را نظارت داشت تا از مراحل گوناگون و هفت‌خوان‌ دلال‌ها و واسطه‌ها جان سالم به در ببرد و به دست صاحبان اصلی یعنی مردم برسد.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: رفع مشکلات صنایع بسیار حائز اهمیت است، گروه‌هایی هستند که از شرکت‌ها بازدید می‌کنند تا گره مشکلات را باز می‌کنند، این قبیل بازدیدها باید از صنایع هم اتفاق بیفتد، ممکن است یک مدیر از یک مسئله‌ غافل باشد و یا قادر به تهیه یک ماده خاص برای تولیدات خود نباشد، باید واسطه شد و کار خیر انجام داد تا مشکلات این‌ها حل شود و کارها به نتیجه برسد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: فساد و مفسدان از معضلات بغرنج، عظیم و عجیب است، در استان ما هم باید در این حوزه مراقبت کرد، البته کسانی هم هستند که دست و فکرشان پاک است، شرف و حیثیت دارند، کرامت و انسانیت خود را برای امور دنیوی زیر پا نمی‌گذارند، ما قدر این‌ها را می‌دانیم اما آن‌هایی که به بیت‌المال طمع دارند، آن‌هایی که با دروغ و دغل می‌خواهند کیسه خود را پر کنند، بدون لیاقت و شایستگی پست، مقام و جایگاه‌های کلیدی را به خود اختصاص می‌دهند و خیانت می‌کنند، این‌ها مسائل بغرنجی است که در حوزه مدیریت شما وجود دارد و باید مراقب این معانی باشید.

وی با بیان اینکه ایمان، تخصص و تعهد از عوامل بازدارنده فساد در ادارات است، یادآور شد: برای گریز از این معانی باید آدم‌های متدین را پیدا کرد، آدم‌هایی که هم تخصص داشته باشند، هم تعهد و ایمان در کارشان باشد، آن کسی که ایمان و تخصص دارد، شرف، کرامت و اصالت انسانی هم دارد، چنین فردی نمی‌آید حیثیت و شرف خود را به مال دنیا یا به مقام دنیا بفروشد، این موضوع بسیار مهم است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در آیه 142 سوره اعراف می‌فرماید «وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»، یعنی (موسى هنگام رفتن به كوه طور به برادرش هارون گفت در ميان قوم من جانشينم باش و كار آنان را اصلاح كن و راه فسادگران را پيروى مکن).

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: مطابق این آیه موسی به برادرش هارون گفت زمانی که من نیستم تو این مسئولیت را در میان قوم من بر عهده بگیر و امور را اصلاح کن و راه مفسدان را نرو، امروز نیز گویا رهبر حکیم انقلاب و رئیس‌جمهور به شما می‌گویند هارون ما باشید، کارها را درست انجام دهید، مبادا پای خود را جای پای مفسدان بگذارید، مفسد همان‌هایی هستند که هر چه به آن‌ها بدهی سیر نمی‌شوند.

وی بیان کرد: آن کسی که ایمان و تخصص ندارد، امانتدار خوبی برای بیت‌المال نیست، چنین کسی شایسته‌سالاری را هم رعایت نمی‌کند و برای رساندن امانت به دست صاحبانش هیچ دغدغه‌ای ندارد، این‌ها مسائلی است که همه ما موظفیم برای پیگیری آن‌ها بسیج شویم و رهبر حکیم انقلاب دائم این‌ها را از ما مطالبه می‌کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: شیطان در مواردی که بوی پول به مشام می‌رسد در کمین ما می‌نشیند، مسئولان علی‌الخصوص در حوزه مسائل اقتصادی اگر خدای ناخواسته کارشان به سودجویی، سهم‌خواهی و دلالی بکشد، به لغزش و لغزندگی می‌افتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خداوند در آیه 43 سوره زخرف می‌فرماید «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ»، یعنی (در آن روز ياران جز پرهيزگاران بعضي‏شان دشمن بعضى ديگرند)، هر کدام از ما در اطرافمان آدم‌هایی داریم که رفقای خاص ما هستند، قرآن می‌گوید آن‌هایی که رفقای خاص و صمیمی شما هستند دو نوع هستند، این‌ها یا بر اساس تقوا با شما رفاقت دارند، یا رفاقت آن‌ها بر اساس تقوا نیست.

وی تصریح کرد: آن کسی که بر اساس تقوا رفاقت می‌کند، برای رضای خدا رفاقت می‌کند، فداکاری می‌کند، آبرو و مال خود را به پای شما می گذارد تا شما موفق باشید، این رفاقت بر اساس ایمان و تقواست، خداوند در آیه 43 سوره زخرف می‌فرماید روز قیامت که بشود معلوم می‌شود آن‌هایی که در دنیا ظاهراً و بدون محور تقوا رفیق شما بودند در باطن دشمن شما بودند، این‌ها در قیامت هم دشمن شما هستند اما متقین این‌گونه نیستند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند از آیه 27 به بعد سوره فرقان می‌فرماید قیامت که می‌شود همه حامیان فساد دشمن یکدیگر می‌شوند، قیامت که می‌شود ظالم یعنی کسی که روی اصول، شرف و انسانیت کار نکرده، دستش را از شدت ناراحتی گاز می‌گیرد و می‌گوید ای کاش من حرف پیغمبر را گوش می‌کردم، ای وای بر من، ای کاش من فلانی را دوست صمیمی خودم انتخاب نمی‌کردم.

وی عنوان کرد: خداوند در ادامه این آیات می‌فرماید همین که پای چنین دوستانی در زندگی شما باز شد شما را از خدا، دین، شرف و انسانیت فاصله‌دار می‌کنند، این‌ها دوست نیستند، شیطان هستند، شیطان انسان را به خواری و ذلت می‌کشاند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در آیه 66 سوره احزاب می فرماید «يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا»، یعنی (روزى كه چهره‌هايشان را در آتش زير و رو مى‌كنند مى‏‌گويند اى كاش ما خدا را فرمان مى‌‏برديم و پيامبر را اطاعت می‌کرديم)، خداوند در این آیه وضعیت حامیان فساد و رفقای ناباب را در روز قیامت بیان می‌کند که خیلی تکان‌دهنده است.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) فرمودند اگر به کسی کاری سپرده شود، او هم این کار را قبول کند در حالی که می‌داند که این کار او نیست، جایگاه او در قیامت آتش خواهد بود.

وی تأکید کرد: امام صادق (ع) فرمودند اگر کسی مسئولیت یک کاری از کارهای مردم را بر عهده بگیرد، درب خانه‌اش به روی مردم باز باشد، هر مانعی را کنار بگذارد، در مصالح مردم دقت کند و کار مردم را درست انجام دهد، خدا ترس و وحشت روز قیامت را از او دور کرده و او را وارد بهشت می‌کند، چون کار او کاری بهشتی است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: رسول خدا (ص) فرمودند اگر کسی خودش را جلو بیندازد و یک مسئولیتی را بر عهده بگیرد و بداند که کسی از او بالاتر، متخصص‌تر و کارآمدتر وجود دارد، این به خدا، رسول خدا و مسلمانان خیانت کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: اگر هم کسی لیاقت کاری را داشته باشد و لیاقتش را کتمان کند و اصلاح امور مسلمان‌ها را نادیده بگیرد، کار او هم خوب نیست، چون ما باید دانش، تعهد و تخصص خود را به مردم عرضه کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار