یادداشت/ پوریا کریم‌پور

شکست سیاست تحریمی آمریکا

به رغم ائتلاف «اوپک‌پلاس» که تولید خود را برای حمایت از بازار نفت پایین آورده است، اما جمهوری اسلامی ایران با شیب نسبتاً تندی در حال افزایش صادرات نفت خام است، پیمان‌های پولی دوجانبه، کاهش قدرت و نفوذ آمریکا، عبور از دلار و دیپلماسی فعال دولت از مهم‌ترین دلایل شکست آمریکا است.
کد خبر: ۶۰۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۱ - 02July 2023

حنای کاخ سفید دیگر برای ملت‌های مستقل رنگی نداردگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_پوریا کریم‌پور؛ صادرات ۱.۶ میلیون بشکه نفت ایران در روز به رغم همه تحریم‌های غیر قانونی و ضد بشری واشنگتن، جدیدترین اعتراف رسانه‌های خارجی مانند رویترز و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که شایسته تأمل تحلیلگران، سیاست‌مداران و فعالان رسانه‌ای است.

خوشبختانه مسئولان ذیربط و کارشناسان بر این باورند، اولین علائم خنثی‌سازی و بی اثر شدن تحریم‌ها را می‌توان لمس کرد.

چندی پیش شاهد بودیم سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد کلیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران پابرجاست و این کشور با همه ناقضان تحریم علیه ایران برخورد می‌کند. اما حنای کاخ سفید دیگر برای دولت‌ها و ملت‌های مستقل رنگی ندارد. زیرا ایران امروز توانسته به میزان بعد از توافق ۲۰۱۵ نفت خود را در شرایط تحریمی آمریکا به فروش برساند و سیاست تحریمی ایالات متحده را با شکست مواجه کند.
 
به رغم اینکه ائتلاف «اوپک‌پلاس» تولید خود را برای حمایت از بازار نفت پایین آورده است. اما جمهوری اسلامی ایران با شیب نسبتاً تندی در حال افزایش صادات نفت خام است، پیمان‌های پولی دوجانبه، کاهش قدرت و نفوذ آمریکا، عبور از دلار و دیپلماسی فعال دولت از مهم‌ترین دلایلی است که امروز بر خلاف سال ۲۰۱۸ می‌توانیم نفت خام را بفروشیم و پول آن را دریافت کنیم.
 
نکته حائز اهمیت و به دور از بررسی رسانه‌ها بار روانی مقوله‌ای به نام برجام و اثرگذاری ملموس آن بر بازار‌های ایران است، درست در شرایطی که وضعیت ارزی کشور تناسب خوبی با نیاز‌های جامعه دارد و در بودجه‌نویسی مسئولان با تمام توان از به وجود آمدن ناترازی پرهیز می‌کنند، اما کماکان یک شبکه مخوف رسانه‌ای در فضای سایبر به ویژه شبکه‌های اجتماعی سعی دارد سفره مردم را به یک سند بین‌المللی نقض شده از سوی آمریکا گره بزند.
 
این در حالی است که کارشناسان اتفاق نظر دارند، سندی به نام برجام تغییری بیش از وضعیت فعلی در روند فروش نفت و ذخایر ارزی ایجاد نمی‌کند، اما چرا گروهی از لیبرال‌های داخلی علاقه شگرفی به ارتباط غیر متوازن و نامعقول با ارباب دهکده جهانی یعنی آمریکا دارند، جای سوال است!
 
اساس سیاست خارجی و محور سند امنیت ملی آمریکا دو «بُرد-بُرد» برای این کشور در هر سازو کار و مناسبات دیپلماتیک است، چراکه آمریکا پای هیچ میز مذاکره‌ای نمی‌نشیند، مگر اینکه از پیش تمام منافع را برای خود لحاظ کرده باشد.
 
ضرورت دارد فعالان رسانه‌ای که دل در گروی انقلاب و عزتمندی ایران و ایرانی دارند، پیرو منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی که وظیفه خطیر جهاد تبیین را بر دوش اصحاب رسانه قرار داده‌اند در روشنگری و تبیین واقعیات برجام، وضعیت ارزی کشور، افول قدرت آمریکا و موفقیت دولت در خنثی‌سازی تحریم‌ها دست به قلم برده و اقناع‌سازی عمومی به پیش بگیرند.
 
در جنگ ترکیبی که دشمن صهیونیستی و آمریکا علیه ملت ایران به راه انداخته است در سه حوزه نظامی، اقتصادی و سیاسی خود را بازنده اراده و صبر ملت ایران می‌داند و فقط در بعد فرهنگی رسانه به دلیل ضعف و عدم شناخت تهدیدات واقعی دشمن از سمت نیروهای رسانه‌ای داخلی موجبات کدورت خاطر برخی از مردم کشورمان را فراهم کرده‌اند.
 
در چنین شرایطی که بخشی از مردم مرجعیتی برای رسانه‌های داخلی به خصوص رسانه ملی قائل نیستند، کار جهاد تبیین به مراتب از شرایط عادی سخت‌تر و با موانع بیشتری مواجه است.
 
انتهای پیام/371
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار