در همایش روز ملی صنعت و معدن مطرح شد؛

حجت‌الاسلام رئیسی: جهان فقط چند کشور اروپایی و آمریکا نیست/ در مقابل مستکبران مقتدرانه ایستادگی می‌کنیم

رئیس جمهور گفت: همه دنیا فقط چند کشور اروپایی و آمریکایی نیست، ما در مقابل هر کشوری که موضع استکباری داشته باشد ایستادگی می‌کنیم.
کد خبر: ۶۰۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸ - 01July 2023

جهان فقط چند کشور اروپایی و آمریکا نیست/ در مقابل مستکبران مقتدرانه ایستادگی می‌کنیمبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور امروز (شنبه) در همایش روز صنعت و معدن اظهار داشت: بنده چندی پیش به بازدید یک مرکز کشت و صنعتی در لرستان رفتم که یک روز خصوصی سازی کشت و صنعت آن را به تباهی کشانده بود، اما برای بار دوم که برای بازدید از آن رفتم، شاهد بودم قریب به هزار نفر در آن مشغول به کار بودند. در این موضوع مسئله اصلی مدیریت است در دوره قبل مدیری بود که کشت و صنعت را به خاک سیاه کشانده بود و در دوره بعد مدیریت قوی آن را احیا کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه همه موانع و مشکلات صنعت و معدن قابل حل است، گفت: رشد تجارت خارجی از ابتدای دولت در 43 سال اخیر بی‌نظیر بود و ما یک رکورد خارق العاده را بر جای گذاشتیم بنده در همه سفر‌های خارجی با بازارگانان ایرانی و خارجی نشست داشته‌ام که در آن نشست‌ها علاقه زیاد کشورهای دیگر برای ارتباط تجاری با ایران را شاهد بودم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: تجار در بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و بیشتر کشورهای اروپایی علاقه زیادی برای ارتباط با ایران دارند، اما اگر برخی از کشورها می‌خواستند از موضع استکباری با ایران ارتباط داشته باشند، ما نمی‌توانیم آن را ملاک تصمیم گیری قرار دهیم، زیرا همه دنیا فقط چند کشور اروپایی و آمریکایی نیست، ما در مقابل هر کشوری که موضع استکباری داشته باشد ایستادگی می کنیم.

وی افزود: ما درصدد هستیم که صادرات محصولات دانش‌بنیان را افزایش دهیم تا سهم جمهوری اسلامی در اقتصاد منطقه افزایش پیدا کند، باید ببینیم سهم ایران در اقتصاد منطقه چه میزان است و باید به چه میزانی برسد، این در حالی است که کشورهایی با سواحل بسیار کم تر از جمهوری اسلامی ایران سهم بسزایی در اقتصاد ساحل محور دارند اما ما فقط 3 درصد ار اقتصاد کشورما را اقتصاد ساحل محور تشکیل می دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: ما مهار تورم را مسیر رکود دنبال نمی‌کنیم، بلکه با تولید این مهم را محقق می کنیم، در برخی سال ها دولت وقت مهار تورم را از مسیر رکود دنبال می کرد، همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره فرموده‌اند تولید باید محور همه فعالیت‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور باشد.

رئیسی تحول در صنعت را بسیار مهم و اساسی دانست و ادامه داد: باید نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت تقویت شود. من در بازدیدی که از تراکتورسازی و ماشین سازی در سفر به آذربایجان داشتم برنامه‌های آنها را دیدم. این برنامه‌ها برای توسعه و تحول نقطه قدرت کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله معدن اشاره کرد و گفت: باید سال ۱۴۰۱ را سال بیرون آمدن معادن از رکود دانست. در این سال از سه هزار معدن راکد حدود ۲۷۰۰ معدن از رکود بیرون آمد و وضعیت شأن مشخص شد. ۳۰۰ معدن دیگر مانده که ان‌شاالله امسال احیا خواهد شد.

رئیسی با اشاره به سفر روز گذشته خود به استان کرمان گفت: کرمان به اعتقاد برخی بهشت معادن است و در بخش جنوب این استان که اتفاقاً بخش محروم آن است نیز معادن بسیاری وجود دارد که می‌شود با فعال شدن این معادن و به کارگیری بچه‌های آن منطقه اشتغال ایجاد کرد و محرومیت را از بین برد. البته در ۱۰ سال گذشته افرادی آمده اند و برای بهره برداری از این معادن قراردادهایی بسته اند اما فعال نکرده اند این مشکل باید برطرف شود.

رئیس جمهور ادامه داد: مدیریت و فعال کردن معادن، ایجاد اشتغال و رونق تولید را به همراه خواهد داشت. مدیریت باید موانع را از پیش رو بردارد و معتقدیم همه مشکلات قابل حل است.

وی تصریح کرد: علیرغم تحریم و فشارها در سال گذشته ۵۳ هزار میلیارد دلار تجارت خارجی داشتیم که در ۴۳ سال گذشته نمونه است. به اعتقاد بسیاری از کشورهای همسایه شما تولیدکنندگان بهترین محصولات را تولید می‌کنید و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

رئیسی با اشاره به پیوست ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: با پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای ظرفیت‌های بسیاری فعال شده که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای رونق در تولید استفاده کرد.

وی افزود: اگر چند کشور اروپایی نخواستند با ما همکاری کنند باید گفت که تمام دنیا چند کشور اروپایی نیست. زمینه برای تولید و همکاری با همه کشورها در ایران وجود دارد و هر کشوری که بخواهد با ما همکاری کند شرایط فراهم است و سفر من به آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی در این راستا بود.

رئیس جمهور با انتقاد از برخی حاشیه‌سازی‌ها از سخنان او در خصوص صادرات تجهیزات دانش بنیان پزشکی، گفت: برخی سخنان مرا در خصوص صادرات دانش بنیان‌ها درست متوجه نشده و برای آنها حاشیه ناصوابی ساختند. بنده می‌خواهم صادرات دانش بنیان که از افتخارات جوانان ماست داشته باشیم نه آنکه برویم برای کشورهای دیگر بیمارستان بسازیم.

وی افزود: ما برای بیمارستان‌های سایر کشورها نذر نداریم و می‌خواهیم مانند سایر محصولات‌مان از محصولات دانش بنیان خود صادرات خوبی داشته باشیم زیرا محصولات دانش بنیان کشور ما خواهان زیادی در بازارهای جهانی دارد و ان‌شاالله به همت صنعتگران و تجار با رشد تولید با کیفیت، صادرات ما افزایش خواهد یافت. تا بتوانیم سهم جمهوری اسلامی را از بازارهای جهانی به دست آوریم.

رئیسی با اشاره به کمی سهم ایران از اقتصاد دریا، تاکید کرد: برخی کشورها سواحل کمی را نسبت به دریا دارند اما تا ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی خود را از اقتصاد دریا تأمین می‌کنند اما متأسفانه ما نهایتاً و خیلی خوش‌بینانه ۳ تا ۴ درصد از تولید ناخالص ملی کشورمان از اقتصاد دریا است در حالی که ۳۷۰۰ کیلومتر ساحل دریایی داریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آقای علی آبادی از جمع شما بود و در حال حاضر در وزارت صمت قرار دارد، هرچند فعالیت آقای فاطمی امین هم در راستای رشد تولید در کشور بود. همینطور دوستان ما در کمیسیون صنعت مجلس هم در همین خصوص می‌خواهند در جهت رفع موانع تولید در کشور اقدام کنند.

وی افزود: همکاری مجلس و دولت و نیز همکاری با صنعتگران و معدن‌کاران همگی باید با خواست رهنمودهای رهبری و خواست مردم و در جهت رشد تولید و مهار تورم باشد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار