حقوق بشر آمریکایی/ سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

آمریکا از هیچ جنایتی در مسیر رسیدن به اهداف خود دریغ نمی‌کند/ فرانسه از به‌کارگیری خشونت علیه معترضان اجتناب کند

کنعانی گفت: آمریکا به رغم همه ادعا‌های حقوق بشری که دارد، برای رسیدن به اهداف غیر قانونی خود از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کند.
کد خبر: ۶۰۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ - 03July 2023

کنعانیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر، اظهار داشت: امروز آخرین روز از هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی است، امروز سالروز حمله بی رحمانه هواپیمای مسافربری شماره ۶۵۵ ایران ایر است که در آن فاجعه افراد بیگناه به شهادت رسیدند.

کنعانی با بیان اینکه دولت آمریکا نسبت به این جنایت هیچ عذرخواهی نکرده است، گفت: این جنایت نشان داد آمریکا به رغم همه ادعا‌های حقوق بشری که مطرح می‌کند، برای رسیدن به اهداف غیر قانونی خود از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کند و این لکه ننگ از دامن آمریکا پاک نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص سرکوب دولت فرانسه در مواجهه با معترضان فرانسوی گفت: شاهد حوادث دردناکی در کشور فرانسه هستیم که سرآغاز آن شلیک گلوله به سر یک نوجوان بی گناه فرانسوی بود، بعد از آن شاهد آغاز موج اعتراضات گسترده مردم علیه این خشونت پلیس فرانسه بودیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تمامی حوادث فرانسه را رصد می‌کند و درخصوص وقایع اخیر فرانسه درخواست داریم دولت فرانسه صدای معترضان را بشنود و به خواسته‌های قانونی و به حق مردم توجه داشته باشند، همچنین به توصیه‌هایی که نسبت به کشورهایی همچون ایران دارند را خودشان رعایت کنند.

کنعانی بیان داشت: آنچه در جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته رخ داد با دخالت و تحریک مستقیم دولت‌هایی اروپایی و آمریکا بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص روابط ایران و مصر گفت: ما موضع روشن خود را در روابط با کشور مصر مطرح کرده‌ایم، جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به هرگونه اقدام مثبت دولت مصر برای احیای روابط با ایران پاسخ مثبت خواهد داد، اینکه اخباری در این زمینه منتشر شده است، صرفا در حد خبر است و گزارش رسمی در این رابطه دریافت نشده است.

وی درخصوص مرخصی رابرت مالی افزود: ما در ارتباط با موضوعات داخلی کشورهای دیگر اظهار نظر نمی‌کنیم، آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکردهای دولت‌ها مانند دولت آمریکاست، نه افراد، معتقدم تغییر افراد نمی تواند تغییر چندانی در تغییر رویکردها ایجاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص عضویت ایران در پیمان شانگهای تصریح کرد: آخرین گام از روند عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای فردا انجام می‌شود، عضویت در این سازمان یک منفعت دو طرفه محسوب می‌شود، طبیعتاً این تحول می تواند ارزش افزوده سازمان همکاری‌های شانگهای را که عموما کشورهای قدرتمند در زمینه اقتصادی هستند را افزایش بدهد.

وی درخصوص اجلاس وزرای کشورهای عدم تعهد گفت: جنبش عدم تعهد اثرگذاری بسیار زیادی در زمینه تحولات منطقه‌ای و جهانی دارد، بنابراین حضور وزیر امور خارجه در چنین اجلاسی بسیار حائز اهمیت است، در گفت‌و‌گویی که آقای امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه آذربایجان داشت، از ایشان دعوتی به عمل نیامده تا در بالاترین سطح در اجلاس حضور پیدا کنند.

کنعانی تصریح کرد: در حاشیه این اجلاس وزیر امور خارجه ایران با همتای آذربایجانی دیدار خواهد کرد و برگزاری این اجلاس می‌تواند نقش بسیار مهمی برای بهبود روابط بین دو کشور داشته باشد و فضای حاکم در روابط دو کشور را تلطیف کند، همچنین در این سفر آقای امیرعبداللهیان دیدارهای دیگری با وزرای خارجه دیگر کشورها خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره محکومیت اهانت به قرآن توسط دولت سوئد گفت: دولت سوئد خشم و اعتراض همه مسلمانان جهان را دریافت کرده است این اقدام نه تنها توهین به مسلمان جهان بلکه توهین به همه ادیان ابراهیمی است، معتقدیم صرف عذرخواهی دولت سوئد کافی نیست و دولت سوئد باید مانع از تکرار مجدد چنین اقداماتی شود.

وی افزود: کشورهای اسلامی واکنش‌های بسیار جدی نسبت به این موضوع نشان دادند و مردم کشورهای اسلامی هم خشم خود را نسبت به چنین اقدام موهنی اعلام کردند، امیدواریم دولت سوئد تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تکرار مجدد چنین اقدامی انجام دهد.

کنعانی درخصوص حمایت ایران از زائران هندی در مراسمات اربعین اظهار داشت: اربعین به عنوان یک کنگره عظیم هر ساله روبه رشد برگزار می‌شود، زمینه‌سازی های لازم در این زمینه در حال انجام است، البته ستاد مرکزی اربعین با محوریت وزارت کشور وسیله اصلی را در این زمینه دارد که دستگاه های دیگر هم همکاری های لازم را با ستاد دارند، ما هم با جدیت بیشتری وظایف خود در این زمینه را انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: برای حضور  زوار از کشورهای شبهه قاره، جمهوری اسلامی ایران تدابیر ویژه اندیشیده است که حتما مثمر مثمر خواهد بود اما همانطور که اطلاع دارید میزبان اصلی زوار عراقیها هستند که ما رایزنی‌های جدی با دولت عراق برای حضور این عزیزان خواهیم داشت.

کنعانی درخصوص روابط اقتصادی با پاکستان گفت: ما به جد موضوع گسترش تعاملات اقتصادی با پاکستان را پیگیری می کنیم و حجم مبادلات روبه رشد است، البته بنده هم اکنون آمار دقیقی ندارم، جمهوری اسلامی ایران همچنین موضوع بازارچه مرزی مبادله پول را در چارچوب گروه تخصصی با طرف پاکستانی دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص حمله به سفارت جمهوری آذربایجان گفت: پیگیری حمله به سفارت آذربایجان در عالی‌ترین سطح توسط مقامات قضایی و ظابطین دادگستری دنبال می‌شود، اما آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده باید از سخنگوی قوه قضاییه پیگیری شود، البته تا جایی که اطلاع دارم قوه قضاییه در این زمینه رسیدگی‌های جدی داشته است.

وی در خصوص اختلال برخی کشورهای اروپایی در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ تصریح کرد: در ارتباط با مطالبی که گاردین مطرح می کند باید عرض کنم ما مطالب رسانه‌ها را ملاک انجام تعهدات و عدم انجام تعهدات کشورها را در برجام نمی‌دانیم، بلکه رصد ما همیشه و ثابت نسبت به این موضوع وجود دارد که ملاک تصمیم گیری ما است.

کنعانی درخصوص آخرین وضعیت مذاکرات گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تامین حداکثری منافع مردم ایران رایزنی‌های خود را ادامه می دهد، ما در برهه‌های اخیر رگه‌هایی از واقع بینی و دور شدن از توهمات از سمت طرف های غربی را مشاهده کردیم، اما بنظر ما این کافی نیست، ما ضمن اینکه از تعامل استقبال می کنیم، پایبند به همه اصول و خطوط قرمز هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه راجع به شکایت اوکراین از ایران گفت: ما در ارتباط با موضوع هواپیمای اوکراینی در راستای حسن تعامل با کشورهای جهان بر جبران کلیه خسارات تاکید کردیم، جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حمایت از خانواده‌های این سانحه تمام اقدامات لازم را انجام داده است، مطابق اصل صلاحیت سرزمین؛ این سانحه در قلمرو سرزمینی ایران به وقوع پیوسته است، بنابراین رسیدگی به این پرونده در صلاحیت دادگاه‌های ایران است.

کنعانی درخصوص استرداد فرقه منافقین گفت: اقدام ایران در رابطه با پیگیری حقوقی و سیاسی تروریستها مستمر و ثابت است ما برای تعقیب و پیگیری قانونی تروریستهایی که علیه مردم ایران جنایت مرتکب شده اند هیچ کوتاهی و کم کاری نکرده ایم، در رابطه با تروریستهایی که احکام قضایی برای آنها در قوه قضاییه انجام شده است از طریق پلیس اینترپل اقدامات لازم انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اقدامات سیاسی و قضایی برای دستگیری و استرداد این تروریست‌ها از طریق روابط دوجانبه با کشورهایی گوناگون انجام شده و یادداشت‌های متعددی به برخی از کشورها داده‌ایم که البته شاهدیم برخی از کشورها از تروریسم و به طور مشخص از فرقه منافقین حمایت می کنند.

وی افزود: جای تعجب دارد که دولت فرانسه که همواره خود را مدعی حقوق بشر می‌داند اما از فرقه‌ای که دستشان به خون 17 هزار ایرانی بی گناه آلوده است دفاع می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عملیات شبانه ارتش اسرائیل در کرانه باختری گفت: این یک اقدام جنایتکارانه و مصداق بارزی از تروریسم دولتی است. ملت فلسطین هیچ جرمی مرتکب نشده است و جز حقوق طبیعی خود چیزی مطالبه نمی‌کند. ملت فلسطین برای احقاق حق طبیعی خود تلاش می‌کند. اسراییل یک بار دیگر شکست تلخی را از ملت مظلوم فلسطین تجربه خواهد کرد.

وی افزود: مشخصاً از سازمان همکاری اسلامی که در ارتباط با مسئله فلسطین مسؤولیت دارند انتظار می‌رود به طور جدی در این‌باره عمل کند. جنایت در ذات رژیم صهیونیستی نهفته است. موضع ما محکومیت شدید این جنایات است.

کنعانی در مورد انتخاب سفرا در انگلیس و فرانسه افزود: سیاست کلی ما فعال نگه داشتن روابط در کشورهای مختلف است و انتخاب سفرا در این دو کشور در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر رئیس جمهور کشورمان به عربستان افزود: تاریخ این سفر مشخص نیست. تلاش خواهیم کرد روابط تجاری و اقتصادی میان تهران و ریاض به خوبی پیش برود. ایران تاکید دارد در دوره جدید روابط از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور استفاده حداکثری انجام گیرد.

کنعانی درباره مذاکرات ایران و عراق در رابطه با گروه‌های مسلح شمال عراق و ورود سازمان ملل به موضوع بشر دوستانه اردوگاه‌های شمال عراق،خاطرنشان کرد: ایران و عراق متفق هستند که لازم است اقدامات مشترک براساس توافقنامه امنیتی اجرایی شود به نحوی که مرزهای دو کشور مشخصاً در شمال و شمال غرب، مرزهای امنی باشد و گروه‌های تروریستی که در آنجا در قالب پناهجو اما به صورت مسلحانه حضور دارند خلع سلاح شوند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار