به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، حجتالاسلام سیدمهدی رفیعپور تهرانی استاد حوزه علمیه و دانشگاه، درباره چگونگی حضور منطق غدیر در زندگی امروزه ما، اظهار داشت: غدیر یک چهار راه است. واقعه غدیر، صرفاً یک اتفاق تاریخی نیست که امروزه بنشینیم و بحث کنیم که آیا در ۱۴۰۰ سال پیش چنین واقعهای رخداده است یا خیر، بلکه غدیر یک باور و تعلق خاطری است که مسیر زندگی انسان را روشن میکند. اگر ما خود را پیرو امیرالمؤمنین میدانیم اندیشه و عمل امروزمان هم باید در راستای تفکر غدیر باشد. در دنیای پرتلاطم امروز، که بحرانهای فکری و عملی بسیاری را ایجاد کرده است، غدیر نشان میدهد که ما «رها» نیستیم تا هر کاری را که دلمان خواست انجام بدهیم یا دنبالهرو هرصدایی شویم که در گوشه و کنار دنیا بلند شده است.
غدیر جهتدهنده به زیست ماست
وی افزود: تعلق به غدیر، اینگونه به زندگی ما جهت میدهد که در چهارچوبِ عقاید و فقه امامیه تصمیم بگیریم و متناسب با جهانبینی غدیری گام برداریم و زندگیمان را بر آن اساس تنظیم کنیم. با این حساب توجه به قرآن یکی از مهمترین آموزههای مکتب قرار میگیرد که باید بدان اهتمام ورزید، یا توجه به عقل و عقلانیت یکی از معیارهایی است که به مدد آن میتوان زیست «دینمدار» بهتری را تجربه کرد و در فرمایشات مولا علی هم مکرراً به مقوله عقل توجه داده شده است.
غدیر محور وحدت اسلامی است
استاد معارف و مطالعات اسلامی با اشاره به اینکه چگونه غدیر میتواند مایه وحدت مسلمین شود، گفت: در اینجا دو نکته مطرح است، گاهی آنچه که مایه وحدت قلمداد میشود کتاب «الغدیر» علامه امینی است که مرحوم استاد شهید مطهری در یک مقاله به این موضوع پرداختهاند و تبیین میکنند که علامه امینی با پاسخ به شبهات و شایعات دشمنان مذهب تشیع موجب شدند تا کدورتها و بدبینیها کنار رود و تشیع هم مذهبی شناخته شود که میتوان بدان اقتدا کرد و پیرو آن بود. اما اگر مقصود «واقعه غدیر» است باید گفت که معمولاً دو تفسیر از آن ارائه میشود. در نگاه اول غدیر خط قرمزی برای فرقهگرایی است، یعنی ما چنین تصور میکنیم که هر کس مثل ما اندیشید خودی است و هرکس مثل ما نبود و به مفاد غدیر مثل ما باور نداشت غیر خودی است و خارج از اسلام است!
رفیعپور ادامه داد:، اما گاهی ما غدیر را مایه وحدت اسلامی میدانیم. ابتدا نیاز است که توضیح دهم منظور از وحدت یکی شدن مذاهب نیست، بلکه اتفاق و تأکید داشتند بر محورهای مشترک است. بزرگان شیعه و سنی به این موضوع اشاره داشتند که باید بر اشتراکات دینی دست گذاشت و حول محور آن گردآمد و در موضوعات اختلافی هم، یکدیگر را معذور بداریم و سعی کنیم با مباحثه روشمند و صحیح به حقیقت نزدیک شویم و اگر نتیجه نهایی همچنان اختلاف مذهبی شد، دست به تکفیر یکدیگر نزنیم. با این تفسیر غدیر از آنجایی که حول محور شخصیت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) است میتواند وحدتبخش باشد چرا که این شخصیت نزد شیعه و سنی دارای مقام رفیعی است و همین موجبات ایجاد وحدت را میتواند شکل دهد.
الگوی جهانی غدیری
او بیان داشت: غدیر میتواند برای امروزه جامعه جهانی به عنوان یک الگو معرفی شود. این مهم به وسیله استفاده از مؤلفههای مهمی، چون عقل و عدل امکانپذیر است. البته دقت شود برای رسیدن به یک الگوی جهانی از طریق غدیر باید عناصر آن به زبان امروزه بیان شود و سعی کنیم که آثار گذشتگان را دائماً تکرار و تلخیص نکنیم. امام علی معیار سعادت افراد است، شناخت ایشان و درآمدن به جرگه علاقهمندان و پیروانشان، از اهمیت بزرگی برخوردار است. ما وظیفه داریم با بیان فضائل و سیره اهلبیت آنان را معرفی کنیم و از همین طریق فطرت انسانی است که میتواند به مقایسه اخلاق غدیر با دیگر مذاهب بنشیند.
منبع: فارس
انتهای پیام/ ۱۳۴